Bilister raser over tiltag - nu bliver det permanent
Et trafikforsøg i midtbyen i Silkeborg er blevet gjort permanent. Men det er ikke alle, der synes, det er en god idé.
Et forsøg med trafikken i det centrale Silkeborg bliver nu gjort permanent. Ensretningen af gaderne i midtbyen blev i slutningen af 2021 ændret for at gøre området omkring Skoletorvet mere brugervenligt for bløde trafikanter.
Det oplyser Silkeborg Kommune i et Facebook-opslag.
En del af Hostrupgade er lukket af for biler, og det har betydet, at antallet af biler i døgnet på Hostrupgade er faldet fra 4100 til 700, ligesom biler på Nygade er faldet fra 800 til 500 i døgnet.
Modsat er trafikken øget på Grønnegade, Toldbodgade og Skolegade.
Ifølge opslaget har en spørgeskemaundersøgelse, foretaget hos beboere på de omtalte veje samt bløde trafikanter, vist, at beboerne i området er positive, mens bilister synes, det er mere besværligt.
Delte meninger
Opslaget på Silkeborg Kommunes Facebookside deler vandene. Flere er positivt stemt over for den permanente ændring, mens andre er sure.
I et af de opslag, som har fået flest likes, kalder Jacob Vitten Volshøj Jacobsen det for en total håbløs løsning og mega besværligt at komme fra nordsiden og ind i midtbyen.
Rasmus Bartholdy Jensen mener, at det er blevet "meget federe at ankomme til centrum som cyklist"
Det er Vej- og Planudvalget i kommunen, som har besluttet at gøre ordningen permanent, men sagen delte også vandene i udvalget, hvor to medlemmer stemte imod. En af dem er Helga Sandorf Jacobsen (V).
- Jeg må indrømme, at jeg synes, vi har vanskeliggjort vores butiklivs liv. Det er rigtig svært, hvis man kommer sydfra, at komme ind til området. Det er blevet for vanskeligt, mener hun.
Omvendt er næstformand Lars Jensen (SF) godt tilfreds med resultaterne. Han er ikke bange for, at det går ud over handelslivet.
- Nej, det er jeg ikke. Det er sådan, at al forandring medfører altid nogle, som er utilfredse. Vi har valgt at sige, at den metode, der var i området før, er ringere end det, vi har med den nye ordning, siger han.
Vi har sørget for at gøre forholdene ringere for bilisterne og bedre for cyklisterne. Jeg synes, det er lykkedes ganske fint
Han er godt klar over, at alle ikke synes, det er en fremragende løsning, og han lægger ikke skjul på, at det er blevet meget mere besværligt at være bilist i midtbyen.
Men det har også været meningen, siger han.
- Vi har sørget for at gøre forholdene ringere for bilisterne og bedre for cyklisterne. Jeg synes, det er lykkedes ganske fint, siger han.
Samme antal cyklister
Undersøgelsen har vist, at selvom der er kommet færre bilister omkring Skoletorvet, så er der ikke kommet flere cyklister. Antallet er det samme.
- Det har ikke givet det løft til cyklismen, som vi havde håbet på. Jeg synes ikke, det er gennemtænkt. Biltrafikken er rykket hen på de mindre veje, så vi har bare rykket problemet et andet sted hen, og det synes jeg ikke er godt, siger Helga Sandorf Jacobsen.
Ud over hende stemte også Jan Beck-Nielsen (NB) også imod forslaget om at gøre det permanent.