- Skal folk slås ihjel, før der sker noget?
Vejdirektoratet siger nej til en svingbane i det T-kryds, hvor fire biler før weekenden bragede sammen. Det forstår flere bilister intet af.
- Det synes jeg eddermame er for dårligt. Det forstår jeg ikke. Skal folk slås ihjel, før der sker noget?
Frederik Thomsen er harm, da TV2 ØSTJYLLAND mandag aften konfronterer ham med Vejdirektoratets udmelding om, at det ikke vil etablere en venstresvingbane på Viborgvej nær Øster Bjerregrav.
Fredag sad Frederik Thomsen i den ene af bilerne og blev pludselig offer, da i alt fire biler var involveret i et voldsomt trafikuheld, hvor Grovebakkevej møder Viborgvej i et T-kryds.
Vejdirektoratet, som står for drift af landets statsveje, har forklaret, at de ikke har data om så mange uheld i krydset, at der skal ændres på vejen.
- Vi har nogle steder, vi synes, der er endnu værre, lød det mandag fra afdelingsleder hos Vejdirektoratet, Niels Agerholm.
- Men jeg skal straks sige, at det ikke er det samme, som at man som bilist føler, det er farligt eller ubehageligt at køre der. Vi er bare nødt til at prioritere ud fra reelle data, lød det fra Niels Agerholm.
Bed om flere penge
At der ikke er penge til trafiksikkerhed i krydset vest for Randers, forstår Frederik Thomsen ikke.
- Så burde Vejdirektoratet jo bare gå til staten og sige, at vi har brug for nogle penge til sikkerheden her, lyder det fra det 24-årige offer, som netop er flyttet til Randers og var på vej ud for at se et af egnens fineste naturområder, som Grovebakkevej leder til.
- Det er altså et sted, man tager ud i naturen, og jeg tror, at alle i Randers vil sige, at det er et kendt sted. Jeg nåede desværre bare ikke frem.
- Og det har jeg heller ikke lyst til den kommende tid, siger Frederik Thomsen, der sad sammen med sin kæreste i hendes Citroen C1, da de blev påkørt bagfra.
- Vi er meget psykisk påvirket psykisk af ulykken, siger han mandag aften.
Forslag: Kig derud i myldretiden
Ifølge Niels Agerholm kan Vejdirektoratet godt se problemet med svinget, men de har ikke ressourcer til at bygge alle de veje om, de gerne vil, lød det mandag.
- Vi har rigtig mange steder på statsvejene, hvor der er problemer, siger han.
De prioriterer ressourcerne ud fra, hvor der er sket flest ulykker og skrider typisk ind steder, hvor der er tre til fem ulykker registreret hos politiet inden for fem år.
Der er kun registreret et uheld i T-krydset de seneste fem år. Fredagens uheld er ikke registreret endnu.
Mens Frederik Thomsen ikke ofte kommer på strækningen, kører Janni Mølgaard Mortensen der dagligt, og hun har ofte holdt stille på Viborgvej for at svinge til venstre og frygtet, at de bagfrakommende ikke kan nå at stoppe.
Forleden fortalte hun til TV2 ØSTJYLLAND om, hvordan hun faktisk blev påkørt i krydset for et par år siden. Hun havde sine fire børn med i bilen, og til alt held skete der ikke andet end mindre materiel skade, men det var en rystende oplevelse.
Derfor forstår hun heller ikke Vejdirektoratets udmelding.
- Jeg synes, de skulle tage ud at kigge fra klokken halv otte til om morgen og fire til fem om aftenen for at lave en reel vurdering af, hvordan det ser ud i myldretiden, siger Janni Mølgaard Mortensen.
Lavere hastighed
Hun har som flere andre også bemærket, at flere i forlængelse af uheldet beretter om jævnlige sammenstød i krydset.
- Jeg tænker, at det er ærgerligt, at man ikke er opsat på at forebygge fremtidige ulykker. Også fordi der er så mange, der er utrygge ved at holde der, inklusive mig selv, og når nu rastepladsen er der, synes jeg, der skulle være plads at etablere en svingbane, siger Janni Mølgaard Mortensen med henblik på den rasteplads, der er lige over for T-krydset.
- Og måske skulle man overveje at etablere 60 kilometers strækning dér og markere, at der er et farligt kryds forude, når man kommer fra Randers-siden, siger hun og nævner også skiltning om farligt kryds forude som en mulighed.
- Det er et ønske, jeg har haft de sidste mange år. Også fordi jeg selv har siddet der med en klump i halsen og tænkt, at nu går det galt, lyder det fra Janni Mølgaard Mortensen.