Kritikken hagler ned over letbanen: - Det er jo ikke første gang, det her sker
Frost på køreledningerne betød tirsdag morgen, at kørslen var indstillet på alle strækninger på Aarhus Letbane. Brugerne er mildest talt ikke tilfredse.
Der findes ikke dårligt vejr – kun dårlig påklædning.
Et udtryk som de fleste, der er kommet til at tage for lidt tøj på, måske har hørt. Og noget Aarhus Letbane måske kunne lære lidt af. For igen tirsdag morgen var Aarhus Letbane ikke klædt ordentligt på til det kolde vejr.
Læs også
Her opstod der endnu engang problemer med letbane-trafikken. Faktisk opstod der så store problemer, at al kørsel var indstillet på grund af frost på køreledningerne.
TV2 ØSTJYLLAND tog tirsdag formiddag ud og snakkede med flere af letbanens brugere.
- Jeg har oplevet forsinkelser eller aflysninger mange gange. Det er træls. Det er jo ikke første gang, det her sker, og de lovede for et år siden, at det ikke ville ske længere, siger Lars Petersen.
- Nu har letbanen været her i tre år snart, så jeg synes, man burde have fundet en løsning, siger Liv Møberg.
- Det kan ikke tælles på to hænder længere, hvor mange gange jeg har oplevet, at den er gået i stykker, kommet for sent eller slet ikke er kommet, siger Carla Elkhøj.
Kendt problematik
Det er ikke første gang, at letbanen er udsat for en del kritik på grund af vejret.
Allerede i 2019 stillede flere sig uforstående overfor, hvordan man med et så dyrt projekt tilsyneladende ikke havde taget hensyn til, at der kunne komme frost.
Og for knap halvanden uge siden var den gal på strækningen mellem Grenaa og Hornslet, ligesom det i november måned var samme situation på strækningen mellem Mørke og Hornslet på grund af frost på køreledningerne.
Læs også
Og det undrer de borgere, TV2 ØSTJYLLAND mødte tirsdag morgen, at det ikke virker til, at man har haft vejret in mente.
- Når man laver en letbane, der er til Danmark, hvor der er mulighed for frost, så synes jeg, det er utroligt, at man ikke har lavet noget, hvor man er sikker på, at det kan holde til alt slags vejr, siger Carla Elkhøj.
- Jeg synes, det er underligt, at den ikke kan køre. Det er mit indtryk, at i Bergen, hvor man har noget, der ligner, kan man godt få den til at køre, og jeg bilder mig altså ind, at der er lidt koldere der, siger Knud Stagstrup.
Ifølge DMI var der tirsdag morgen mellem -2 og 0 grader i Østjylland.
Bybane-kørsel i Bergen uden problemer
I Norges næststørste by, Bergen, har de haft bybane-kørsel svarende til letbane-kørslen herhjemme siden 2010. Men her stopper sammenligningerne så også.
Frosten har nemlig ikke formået at sætte bybane-kørslen ud af kurs – og det til trods for, at banen ikke har særlige køreledninger eller anden teknik, der er beregnet til strengere temperaturer.
Til gengæld ser de hver aften på, om de skal afise kørebanen om natten, så den er klar til morgentrafikken.
- Vi tager en beslutning klokken 22 hver aften, om vi skal ud at afise. Hvis beslutningen er, at det skal vi, så kører vi ud ved tre-tiden. Så sprøjter vi afisningsvæske på, som fjerner den is, der dannes på ledningerne. Når de første vogne er klar til at køre ud, så skal der være isfrit, fortæller driftschef hos Bybanen AS Marianne Røtnes Kramer til TV2 ØSTJYLLAND.
Derudover har bybanen fået udviklet et varslingssystem, hvor de ud fra en masse vejrdata om temperatur og luftfugtighed får advarsler, om der er høj eller lav risiko for frost og sne. Og det virker.
- Det er sjældent, at vi aflyser banen. Der kan være forsinkelser eller mindre stop i en kortere periode, men vi aflyser ikke banen over længere tid. Det har vi ikke gjort, fortæller driftschefen.
Ifølge DMI var der tirsdag morgen 0 grader i Bergen.
- Vi kan ikke garantere, at vintervejret ikke generer os
Letbanedirektøren kunne tirsdag formiddag ikke forklare, hvorfor letbanen tirsdag endnu en gang holdt stille. Men tirsdag eftermiddag mener han, at problemerne er opstået på grund af luftfugtigheden og for lidt glycerin.
- Vi har kørt glycerin på, som vi plejer, og det plejer at virke. Men i nat virkede det så ikke, og det, tror vi, skyldes en lidt højere luftfugtighed og mængden af glycerin, siger Michael Borre
Hvordan kan det komme som en overraskelse, at frost kan være et problem?
- Det synes jeg heller ikke, at det gør. Nu har vi diskuteret det her med frost i tre år, og jeg synes faktisk, at vi har fundet en rigtig god løsning, hvor vi forebygger så meget som muligt. Vi kan jo ikke garantere, at vejret ikke generer os, fortæller direktøren.
Problemet kan opstå onsdag morgen
Tirsdag formiddag begyndte letbanen at køre igen, men med en nat forude, som ser ud til at blive koldere end denne, så har Aarhus Letbane allerede nu i samarbejde med Midttrafik bestilt erstatningsbusser til onsdag morgen.
- Vi satser på, at toget kører fra Grenaa lidt over fem i morgen tidlig, men hvis toget ikke kører i morgen på grund af is eller andet, så er der busser, der kan sættes ind i stedet for, siger han.