Krise? Ikke i denne branche - her går det 'megagodt'
Danskernes rejselyst skal der meget til at ødelægge. På trods af krise og historisk høj inflation er der rekordtendenser i rejsebranchen.
Inflation, stigende renter og markante prisstigninger. Der er rigeligt med dårlige nyhederne for forbrugerne, men det har ikke stoppet rejselysten. Tværtimod.
Hos tre østjyske rejsebureauer løber man stærkt lige nu for at besvare alle de henvendelser, de modtager lige nu.
- Jeg burde lægge mig i fosterstilling, men sådan er situationen slet ikke. Hver dag er en fest. Der er voldsomt travlt, siger Niels Amstrup, direktør i Jysk Rejsebureau.
August var den måned i virksomhedens 38-årige historie med flest henvendelser fra kunder, der vil ud at rejse.
September bliver den måned med det største salg nogensinde i Jysk Rejsebureau, der er grundlagt i det centrale Aarhus.
Kender krisen - booker alligevel
Niels Amstrup glæder sig over, at rejseaktiviteten fortsætter på trods af, at det nu er kendt for alle danskere, at renterne, energipriserne og varerne i supermarkedet stiger og stiger.
Direktøren er dog bevidst om, at de gode tider kan vende pludseligt.
- Det går megagodt, men vi sover med støvler på. Vi er meget opmærksomme på, om der sker noget, der gør, at vi skal justere på noget, siger Niels Amstrup.
Hos Check Point Travel ser de samme tendenser. De sælger rejser i den dyre ende af skalaen til destinationer som Hawaii, Cuba og USA.
Men det afskrækker ikke deres kunder på trods af krisetider.
- Det går rigtig godt, det må vi sige. Det er udelukkende positivt. Vi er endnu ikke ramt af inflation og den afmatning, økonomien er ramt af, siger bureauchef Henrik Særmark-Thomsen.
Hellere oplevelse end køkken
Han mener, at rejsebranchen stadig har gavn af, at danskerne var i 'stuearrest' i to år under coronakrisen, hvor alle med udlængsel måtte blive hjemme.
Hos Check Point Travel sælger de flere rejser, men kunderne bruger også 15-20 procent mere på en rejseordre, end de gjorde før corona.
- Skal man have det der nye køkken, eller skal man ud og have en oplevelse med familien, så vil folk efter corona hellere ud og opleve noget, siger Henrik Særmark-Thomsen.
Check Point Travel kan ligesom Jysk Rejsebureau fejre en historisk god september måned. Efter blot ni måneder af 2022 har selskabet omsat for lige så meget, som man gjorde i 2019, der var et rekordår i Check Point Travel, der har hjemme i Brabrand.
Mange rejser alene
Hos Viktors Farmor i Trige lever man af at sælge grupperejser, primært til kunder over 50 år. Her går det også forrygende.
- Efterspørgslen er enormt stor. Mange har en udlængsel efter flere år, hvor de ikke har kunne rejse, siger Gudik Holm, produkt- og udviklingsdirektør.
De har bemærket en særlig tendens efter corona. På deres grupperejser er der flere singler med, der rejser alene.
- Vi oplever, at rigtig mange rejser selv. De har måske kedet sig endnu mere under corona, siger Gudik Holm, der særligt har fremgang i antallet af rejsere til eksotiske himmelstrøg som Latinamerika og Mellemøsten.