Nu kan du sidde med på tomme Superliga-tribuner – som papfigur
AC Horsens' fans kan nu købe papfigurer af dem selv til lægterne, mens coronakrisen tvinger dem til at blive hjemme.
Fodboldtørken er slut, og om godt et par uger ruller bolden igen i 3F Superligaen. Det bliver dog uden tilskuere på lægterne.
Eller i AC Horsens bliver det i hvert fald uden 'levende' tilskuere.
Klubben har nemlig indgået et samarbejde med et lokalt firma om produktion af fanfigurer, som vil få en plads på det ellers tomme stadion.
Vi har indgået et samarbejde med Stibo Complete om produktion af fanfigurer, så nu kan du få en plads på stadion og samtidig støtte os 💛 https://t.co/x8v3ZjcWwm pic.twitter.com/PSv6baxWXB
— AC Horsens (@AC_Horsens) May 14, 2020
Tilskuere og fans får mulighed for at købe en figur af pap med vedkommendes eget ansigt på, og figuren vil blive monteret på et af sæderne på Nordtribunen.
- Tanken er, at det kan bryde billedet af tomme tribuner lidt, hvis der er en masse, der har lyst til at være med på den her gimmick, siger AC Horsens' direktør, Kristian Nielsen, til TV2 ØSTJYLLAND.
En mulighed for at være til stede - uden at være det
Kristian Nielsen håber, at papfigurerne kan få gøre op for det hos de mest hardcore fans, der ikke vil kunne støtte 'de gule' helt så tæt på, som de plejer.
- Det er en mulighed for at føle sig repræsenteret på stadion som fan, når nu man ikke kan være til stede fysisk, og måske kan man lige fange et glimt af 'sig selv', når man ser med hjemme fra sofaen, siger han.
Han lægger ikke skjul på, at coronakrisen har påvirket fodboldklubberne hårdt økonomisk, og at det derfor også kan være en måde, hvor på fansene kan støtte klubben lidt.
- Det er også en mulighed for, at den enkelte kan støtte klubben økonomisk i en svær tid, samtidig med, at man får lidt den anden vej i form af det her tiltag, siger Kristian Nielsen.
Til at starte med vil AC Horsens gå efter at fylde hovedtribunen så godt op med fanfigurerne som muligt.
Inspiration hentet i Tyskland
Tiltaget er sket i samarbejde med det lokale firma, Stibo Complete
Virksomheden beskæftiger sig med design, udvikling, produktion og distribution af fysisk marketingmateriale, og for dem var der ikke langt fra idé til handling, da de så idéen første gang hos en tysk storklub og straks blev inspireret.
- Vi har videreudviklet på idéen i forhold til, hvordan vi kunne skabe liv på lægterne, og det startede som et sjovt projekt for at skabe noget hype, når 'de gule' er nødt til at spille uden tilskuere, siger sales manager Mads Dyhrberg Andersen.
AC Horsens møder i første omgang FC Midtjylland den 1. juni og Brøndby IF den 7. juni.