Succes med iPads
Hjælper udsatte borgere
Borgere i Syddjurs kommune, der har problemer med socialt samvær, initiativ og struktur i dagligdagen har i mange år levet isoleret. Men nu har iPads hjulpet flere til at få et bedre liv.
Med det lille stykke elektroniske legetøj, får de udsatte borgere nem og hurtig hjælp til at klare opgaver i hverdagen, og kan tale med deres vejleder fra kommunen uanset hvor de befinder sig.
- Det er rigtig vigtigt, at vi udvikler nye metoder og digitale værktøjer målrettet til vores udsatte borgere. Derfor er jeg særlig glad for dette projekt med iPads i Bostøtten. Det er et eksempel på at teknokogi sammen med en god menneskelig støtte kan gøre en afgørende forskel for udsatte borgere, siger formanden for udvalget for sundhed, ældre- og socialområdet, Ninna Thomsen (S).
Husker dagens opgaver
Ifølge Syddjurs kommune er en af brugerne den 23-årige Søren, der har ADHD og depression, angst og problemer med at strukturere sin dagligdag.
- Jeg har en app, som hjælper mig med at huske dagens opgaver som at spise, tage medicin, tjekke postkassen og så videre. Med en anden app deler jeg min kalender med min vejleder fra kommunen, så jeg lettere husker mine aftaler, siger han.
Kommunen forventer at udlevere omkring 100 iPads til borgere og 20 til hjemmevejledere i 2013 og 2014.