Ny teknologi kan ændre priser i supermarkedet flere gange dagligt

Dansk Supermarked med hovedsæde i Aarhus ønsker flere målrettede, dynamiske tilbud i supermarkederne

Supermarkeder kan ændre prisen på hundredvis af varer med et øjebliks varsel. Foto: Thomas Lekfeldt - Scanpix

I samarbejde med tv2.dk

Du kender nok irritationen, når prisen på den flyrejse, du netop havde haft øje for, er steget indenfor det seneste døgn. Det kan være, at du endda har været så heldig at prøve det modsatte.

Men snart bliver du måske mødt af det samme, når du går i supermarkedet for at handle ind til aftensmaden.

Læs også 250.000 gæster har allerede besøgt Djurs Sommerland

De digitale prisskilte giver nemlig butikkerne mulighed for på et øjeblik at ændre priserne på hundredvis af varer. Dermed kan de lege med priserne i realtid for at tiltrække bestemte typer kunder på bestemte tidspunkter af dagen.

Trenden ser ud til langsomt at have fået tag i butikker på både det amerikanske og britiske marked.

Coca-Cola analyserer dine mobilvaner

I USA har Coca-Cola taget teknologien endnu videre og har brugt søgemaskinen Googles sky-funktion til at sende videoer og discount-kuponer til kundernes smartphones i de såkaldte Albertsons-supermarkeder.

Læs også Fyrede fra Siemens hurtigt videre i nye job

I gangen med drikkevarer kan kunderne så finde prisskilte med specielle tilbud, målrettet lige nøjagtigt til dem. Prisen på varerne er sammensat ud fra kundernes online søgevaner på deres smartphone.

Mens nogle ser det som en invasion af privatlivet, så mener Coca-Cola selv, at det er en enestående mulighed for at kunne målrette tilbud og priser til deres forskellige kundegrupper.

Coca-Cola har i USA samlet informationer om deres kunder og lavet målrettede tilbud, der passer til netop dem. Foto: Jeppe Michael Jensen - Scanpix

- Vi kan lære, hvem forbrugeren er og dermed sende det rigtige indhold og beskeder til ham eller hende på det rigtige tidspunkt, sagde Greg Chambers, global koncernchef for digital innovation for Coca-Cola, på en Google-konference tidligere i år.

- Vi bruger skyens kraft til at give kunderne en medierig oplevelse i butikkerne i realtid.

En indtrængen i privatlivet

Hos Dansk Supermarked kender man godt til i den nye form for dynamiske prissætning.

Læs også Molslinjen laver busrute mellem Aarhus og København

Men selvom de hos Dansk Supermarked følger interesseret med i udviklingen af den nye prissætnings-metode, skal man som kunde i Bilka, Føtex eller Netto ikke foreløbig forvente at se personlige, målrettede priser i en sådan grad, som Coca-Cola har gjort det.

- Vi ønsker ikke at målrette tilbuddene så meget. Vi vil gerne skabe værdi for kunden og give dem nogle gode tilbud, men vi vil heller ikke trænge ind i deres privatliv, fortæller Kasper Reggelsen, kommunikationskonsulent ved Dansk Supermarked.

Dansk Supermarked står bl.a. bag kæderne Bilka, Føtex og Netto. Foto: Claus Fisker - Scanpix

- Her er det helt karikerede eksempel jo, hvor en kvinde køber en graviditetstest, og ni måneder senere modtager hun et tilbud med bleer. Det vil vi ikke.

Generelt kan kunderne dog godt forvente flere målrettede, dynamiske tilbud i supermarkederne fremover, lyder spådommen fra Dansk Supermarkeds talsmand.

Holder øje med udløbsdato

Hos Coop kender de også til de dynamiske prissætninger, men her er det ikke noget, man umiddelbart har planer om at prøve kræfter med foreløbigt.

Læs også 4.000 flasker gin med Mols-smag klar til at blive drukket

- Det er meget lidt brugt i Danmark, oplyser Coops informationsdirektør, Jens Juul.

Coop har derimod et eksperiment i gang i en Kvickly-forretning i Vejen, hvor stregkoderne tager højde for, hvor gamle varerne er. Jo ældre varerne er, jo flere kroner bliver der fratrukket den oprindelige pris.

Vi vil gerne skabe værdi for kunden og give dem nogle gode tilbud, men vi vil heller ikke trænge ind i deres privatliv.

Kasper Reggelsen, Dansk Supermarked

Det er noget, som mange kunder i supermarkederne måske i forvejen kender fra brød, der sættes ned i pris, når det nærmer sig udløbsdatoen. Idéen bag er, at det skal være med til at mindske madspild - ikke kun brødspild.

Selvom de to største danske supermarkedskæder i Danmark endnu ikke er hoppet om bord på den dynamiske prissætning, vil den enkelte dansker måske alligevel i fremtiden kunne forvente tilbud på blandt andet mælk og bananer. Tilbud, der er rettet mod dem og kun dem.

Ændres inden for 24 sekunder

Mens den dynamiske prissætning endnu ikke har fået sit tag i det danske marked, fortæller Displaydata, en af ​​verdens førende leverandører af digitale prisskilte, at den prissætningsmetoden er blevet populær i Storbritannien.

- Fænomenet har været under opsejling i Europa og USA og er nu kommet til vores kyster, siger Andrew Dark, der er chef for Displaydata, til BBC.

Han vurderer, at hvis teknologien blev implementeret i alle butikker i Storbritannien, kunne 10 millioner priser ændres inden for 24 sekunder.

Læs også Netto løfter sløret for nye butikker i Østjylland

- Jeg tror, de fleste store detailforretninger vil gå over til det i løbet af de næste fem år - det er en global trend, ikke kun en britisk trend, siger han.

Digitale prisskilte som Displaydata kan betjenes eksternt ved hjælp af trådløs teknologi fra en enkelt computer.

Så selvom de to største danske supermarkedskæder i Danmark endnu ikke er hoppet om bord på idéen, vil den enkelte dansker måske alligevel indenfor få år kunne forvente personlige tilbud.