Børneteater som eksport-vare
Gruppe 38 spiller i øjeblikket i London
Fra politisk teater til kultur-eksport. Dansk børneteater drøner frem i verden. Teatret Gruppe 38 optræder en uge på anerkendt scener i London.Gennem de seneste år er dansk børne- og ungdoms teater gået fra at være rodfæstet i det lokale til at være dansk kultureksport, som efterspørges internationalt. Teatret Gruppe 38 er et godt eksempel.
- Mange i verden mener, at dansk børneteater hører til verdens bedste. Flere teatre tager på tourné i udlandet og på den måde gør de opmærksom på Danmark på en meget positiv måde, siger professor i dramaturgi på Aarhus Universitet til DR Kultur.
De næste otte dage er det lille storbyteater Gruppe 38 flyttet fra baghuset i Mejlgade 55 i Aarhus til den noget mere fashionable, Silk Street i London City. Her spiller stykket "Hans Christian, You must be An Angel" på Barbican International Theatre 14 gange frem til næste
onsdag.
-Vi kan jo se, at Barbican går efter det bedste, når de finder gæstespil. Derfor er der ingen tvivl om, at vi kan bruge det til noget fremadrettet. Til at sælge flere forestillinger internationalt. Det er kort sagt en blåstempling, siger Henrik Gadegaard fra Teatret Gruppe 38.
Det er forbundet med stor prestige, at få love til at gæsteoptræde på Barbican International Theatre Events i London. Det er en løbende festival, hvor teatret i Barbican hen over sæsonen præsenterer forestillinger, som er både banebrydende og udfordrende.
Stedet er kendt for at lege med forventningerne til hvad teater er og kan være. Gruppe 38 er kommet i ret fint selskab. Teaterlegenden Robert Wilson var der for eksempel med The Black Rider i 2004.
- Det afgørende ved at blive spillet i London er for os at opnå tilstedeværelse i en by, der om nogen forbindes med teater på højt, internationalt niveau. På den måde bliver vi et led i kæden af de vigtigste teaterbegivenheder på verdensplan, siger Henrik Gadegaard til DR Kultur.
- Du må være en engel, Hans Christian" har tidligere modtaget en Reumert-pris. Det er som navnet antyder en forestilling om H. C. Andersen. I Gruppe 38s version bliver historien om digteren fortalt som en levende teaterinstallation af lys, lyd, musik og billeder. Der er sket en del med børne- og ungdomsteater, siden Gruppe 38 blev dannet i 1972.
- Dansk børneteater begyndte som en mere eller mindre politisk bevægelse, hvor den kunstneriske ambition stod i baggrunden. For nu at sige det lidt firkantet. Nu om dage er det vigtigt, vi ser os selv som professionelle, moderne kulturproducenter, der kan operere som kommercielle virksomheder uden at give køb på det kunstneriske produkt, siger Henrik Gadegaard.
- I udlandet er dansk børneteater kendt for at møde de unge i øjenhøjde, at de bliver taget alvorligt. Mange teaterfolk synes Danmark er foregangsland, når det gælder børne- og ungdomsteater. Og det er jo ikke så dårligt endda, siger professor Jørn Langsted.I januar skal Teatret Gruppe 38 igen på farten.
Der gælder det en festival i Austin, Texas i USA, hvor mange internationale teateropkøbere vil være til stede.