Udvalgsformand i sag om nødkald: - Jeg synes, vi er blevet holdt hen
Udvalget for Sundhed og Omsorg i Aarhus fik alt for sent oplysninger i sagen om 97-årige Tove Dreyer, mener udvalgsformand.
Anette Poulsen (S), formand for Udvalget for Sundhed og Omsorg i Aarhus Kommune føler, at hun og resten af udvalget er blevet holdt hen i sagen om den 97-årige Tove Dreyer, som i timevis lå hjælpeløs på gulvet i sin bolig, på trods af at hun trykkede flere gange på sit nødkald for at få hjælp.
- Jeg synes, vi blev holdt hen med en redegørelse i sagen. Vi fik at vide, at det var en personalesag, som kørte, så derfor kunne vi ikke få noget at vide fra forvaltningens side, siger hun til TV2 ØSTJYLLAND.
Der har været bemærkelsesværdigt tavst fra de fleste af udvalgets medlemmer, indtil et debatindlæg fra Anette Poulsen, Peter Sporleder (K) og Katrine Vinther Nielsen (EL) ramte Århus Stiftstidende.
Her skriver de tre politikere blandt andet, at der skal være åbenhed, når sådanne hændelser finder sted, og at det er den eneste måde, hvorpå borgerne kan have tillid til kommunen.
Ville gerne have vidst mere
Udvalgets medlemmer blev først orienteret i sagen onsdag den 11. januar. Derfor mener Anette Poulsen ikke, at der har været mulighed for at reagere før.
- Jeg ville gerne have vidst noget mere noget før. Blandt andet det her med, hvor mange kald der har været. Vi fik at vide, at det var en personalesag, som man var ved at undersøge og fik lovning på en redegørelse senest onsdag. Den fik vi onsdag, fortæller hun.
Sagen drejer sig om, at 97-årige Tove Dreyer lå hjælpeløs på gulvet i mindst syv timer, før hun fik hjælp. Tre uger senere døde hun.
Senere kom det frem, at hun igen og igen trykkede på nødkaldet, uden hun fik hjælp. Tove Dreyers familie har forsøgt at få en forklaring fra Aarhus Kommune på, hvordan det kunne ske - ifølge familien selv har det været svært.
I debatindlægget skriver politikerne blandt andet, at politikerne vil gøre sit bedste for, at ting som det her ikke sker igen.
- Vi kan aldrig helt sikre det. Men vi kan tilstræbe det. Der er ingen garantier, siger Anette Poulsen.
Men hvordan vil I gøre det?
- Ved at få kigget på, hvordan medarbejdernes arbejdsmiljø er. Hvordan har organiseringen været? Er det en medarbejder, der har mange opgaver ved siden af, der tager imod nødkald? Eller er det en anden? Det ved jeg ikke. Så skal vi have set på, hvad det er for et kaldesystem, vi har. Er de gode nok? Jeg ser frem til at få det her belyst.
I debatindlægget i Stiften snakker I om vigtigheden af åbenhed. På TV2 ØSTJYLLAND har vi i flere uger forsøgt at få et interview fra udvalgets medlemmer i sagen, men der har været tavshed. Hvordan hænger det sammen?
- Det er også noget af det, vi gerne vil gøre bedre fremadrettet. Hvis vi havde fået mere at vide fra forvaltningen, så kunne vi også have sagt noget mere tidligere, forklarer Anette Poulsen, inden hun altså fortæller, at hun føler, udvalget er blevet holdt hen.
Kontaktet om interview flere gange
TV2 ØSTJYLLAND har flere gange - inden historien om Tove Dreyer blev offentlig - rakt ud til medlemmerne i det Udvalget for Sundhed og Omsorg for at få et interview. Kun Henrik Arens fra Nye Borgerlige stillede op.
Den 29. november skriver TV2 ØSTJYLLAND til Aarhus Kommune og beder om et interview om nødkald i kommunen - og særligt hvorfor man har den ordning, som man har. Der bliver løbende sendt mails frem og tilbage i løbet af december og i begyndelsen af januar.
Onsdag den 4. januar sender TV2 ØSTJYLLAND en mail til medlemmerne og orienterer om, at historien kommer til at køre søndag den 8. og mandag den 9. januar. Her beder vi om interview.
Igen lørdag den 7. januar får medlemmerne en mail, hvor der igen bliver fortalt, at historien kører dagen efter, og at TV2 ØSTJYLLAND stadig gerne vil tale med udvalgets medlemmer. Den mail svarer Henrik Arens på.
Mere tillid
For nylig kom det frem, at rådmand for Sundhed og Omsorg i Aarhus Kommune, Christian Budde (V), vil fremskynde en analyse af nødkaldene i kommunen.
- Borgerne skal være trygge ved, at deres nødkald besvares hurtigt. Derfor vil jeg nu have fremskyndet den planlagte analyse af nødkaldsområdet. Jeg lytter mig til, at hjemmeplejens udekørende medarbejdere forstyrres dagligt af nødkald, og det kan medføre både stress og fejl hos medarbejderne. Det skal vi have set på hurtigst muligt, lød det fra rådmanden.
Anette Poulsen er tilfreds med, at der nu kommer skred i sagen.
- Det undrer mig, at der har været så meget lukkethed omkring det. Jeg synes, forvaltningen burde have stået frem noget før og sagt undskyld. Vi skal simpelthen have mere tillid til det her område, og man skal stå åbent og ærligt frem og fortælle, hvad der er sket. Og sige undskyld, når der skal siges undskyld, konstaterer hun.
Tidligere har Nye Borgerliges Henrik Arens, som også er medlem af Udvalget for Sundhed og Omsorg, sagt til TV2 ØSTJYLLAND, at alt skal frem i lyset i sagen.