Skoler bruger teater i undervisningen: - Det gør børnene tryggere

Når læreren spiller skuespil og ter sig tosset, viser hun eleverne at det er okay at fejle og se skør ud. Det får børnene til også at turde mere.

- Nu går Ea i karakter. 

Dansklærer i 3.b på Frederiksbjerg Skole, Maria Hey, står med bogen Alice i Eventyrland i favnen sammen med eleven Ea foran resten af hendes klasse. 

Ea holder sine arme som to løkker over hovedet. Hun siger ikke noget, men kigger spændt ud på sine klassekammerater.  

- Er der nogen, der kan gætte, hvilken karakter fra Alice i Eventyrland Ea er?, spørger Maria Hey ud i klassen. 

De er midt i danskundervisningen, men på en lidt anderledes måde, fordi Maria Hey er en af de 255 dansklærere i Aarhus Kommune, som siden 2015 har gennemført kurset 'Ej blot til lyst'. 

Eleverne i 3.b følger koncentrerede med, mens deres klassekammerater spiller karakterer fra Alice i Eventyrland.
Eleverne i 3.b følger koncentrerede med, mens deres klassekammerater spiller karakterer fra Alice i Eventyrland.

Alle kan være med

Kurset afholdes af Aarhus Teater og her lærer lærerne at bruge teater og drama i undervisningen. 

- Lærerne er forhåbentlig efter endt forløb klædt rigtig godt på til at bruge drama i deres danskundervisning. Det vi oplever er, at klasserne får det ud af det, at alle kan være med, siger Jette Rise, der er underviser på Aarhus Teater Læring og en af dem, som underviser dansklærerne.

Ved flere lejligheder får lærerne mulighed for at tage deres klasse med ind på teateret, hvor de sammen får noget undervisning. På samme måde skal 3.b fra Frederiksbjerg Skole til sidst i forløbet i teateret og se Alice i Eventyrland opført som stykke.  

Dansklærer Maria Hey er meget glad for kursusforløbet Ej blot til lyst, som hun har haft stor glæde af i sin undervisning.
Dansklærer Maria Hey er meget glad for kursusforløbet Ej blot til lyst, som hun har haft stor glæde af i sin undervisning.

Okay at fejle

Ideen med at bringe drama og teater ind i undervisningen er, at eleverne skal blive mere trygge i deres klasse. 

Det sker blandt andet gennem nogle dramaøvelser, hvor eleverne og læreren står i en rundkreds og på skift træder ind i cirklen og siger en replik sammen med en bevægelse. Siden skal alle abe efter dét, som lige er gjort og træde ind i cirklen samtidig. 

- Så kan jeg gå forrest og te mig åndsvagt for at vise eleverne, at det er okay at fejle og okay at se skør ud, siger dansklærer Maria Hey. 

- For så tør eleverne også mere at gå derud, selvom de bliver lidt nervøse.  

Børnene får også lejlighed til selv at spille teater. Her på en scene foran et publikum.
Børnene får også lejlighed til selv at spille teater. Her på en scene foran et publikum.

Mindre bange

Brugen af drama i undervisningen fører flere gode ting med sig, viser en rapport fra Aarhus Universitet. Rapporten konkluderede, at teater i undervisningen både øger trivslen og betyder, at eleverne bliver bedre til dansk.  

Noget, dansklærer Maria Hey synes, hun kan mærke. 

- Eleverne bliver mere trygge og dermed mindre bange for at fejle og det har rigtig meget at sige. Vi rører ved hinanden og vi står med hinanden i hænderne. Vi modellerer hinanden og det er der også noget antimobning i, siger hun. 

Og flere af eleverne giver hende ret: 

- Jeg lærer rigtig meget. Jeg lærer også mine kammerater bedre at kende, siger Louis Elias Kidholm, der går i 3.b på Frederiksbjerg Skole.

Hans klassekammerat Mie Mærsk Pedersen synes, at teaterundervisningen er lidt fjollet, men mener alligevel, at hun lærer noget af det:

- Sådan at turde lidt mere over for mine klassekammerater, forklarer hun.  

Foreløbig får projektet Ej blot til Lyst lov at fortsætte frem til 2025, fordi Aarhus Kommune og Spar Nordfonden har bevilget penge til det.