Nyt alternativ kan være på vej i stedet for letbanen

Politikerne i Aarhus kan være på vej til at opgive at udvide Letbanen, når der skal tænkes kollektiv trafik ind i fremtiden. For nu kan såkaldte BRT-busser være på vej.

Det stigende antal af biler på vejene i Aarhus Kommune skal mindskes af en forbedret offentlig transport for de rejsende, der får aarhusianerne til at stille bilen. 

- Målet har været at skabe en velfungerende og attraktiv kollektiv trafik i Aarhus, især i myldretiden, hvor vi oplever de største trængselsproblemer, siger Steen Stavnsbo (K), rådmand for Teknik- og Miljø i Aarhus Kommune. 

Letbanen har indtil nu været det transportmiddel, der skulle styrke den kollektive trafik i Aarhus.

Her ses forskellen på BRT-busser og Letbanen.
Her ses forskellen på BRT-busser og Letbanen.

Men en ny satsning kan være på vej, og den hedder BRT-busser. Det står for 'bus rapid transit', og i modsætning til Letbanen, der kører på skinner, er et BRT-system i virkeligheden bare en lang udgave af en bybus, der har sin egen vejbane. 

Halv pris af letbanen

BRT-busser menes at være det billige alternativ. I Aalborg har man regnet på et lokalt projekt, og regnestykket viser, at en letbane skulle være dobbelt så dyr som BRT-busser. 

- Vi står over for nogle svære valg, hvor vi er pressede på økonomien. Vi er nødt til at bruge skatteborgernes kroner mest effektivt, siger Steen Stavnsbo. 

På nuværende tidspunkt vides det ikke, hvad en BRT-linje vil koste i Aarhus, men sidst på året vil kommunen komme med en beregning på en pris. 

Forslaget går ud på at lave en BRT-rute fra centrum i Aarhus omkring den gamle svømmehal Spanien via Hasle i det vestlige Aarhus med endestation på Brabrand Station.
Forslaget går ud på at lave en BRT-rute fra centrum i Aarhus omkring den gamle svømmehal Spanien via Hasle i det vestlige Aarhus med endestation på Brabrand Station.

Modstand mod BRT-busser

Byrådspolitiker i Aarhus Kommune Jan Ravn Christensen (SF) mener ikke, at man skal kigge i retning af BRT-busser, men derimod udvide letbanen. 

- Der, hvor du får transporteret hurtigst muligt, er med letbanesystemer. Det er klart, at vi skal træffe beslutninger ud fra den forventning, vi har nu og om 5-10 år, siger han og fortsætter: 

- Derfor skal vi vælge den rigtige løsning, og hvis der ikke er kapacitet nok i BRT-busserne til, at folk kan blive transporteret på en ordentlig måde, så bliver vi nødt til at vælge letbanen.

Letbanen

Ifølge Jan Ravn Christensen benytter mange sig af letbanen i myldretiden, selvom passagertallet er lavere end forventet.

- Det er fuldstændig rigtigt, der er ikke helt så mange med Letbanen i dag, som vi havde håbet til at starte med. Det hænger sammen med, vi troede, vi havde 30.000 indbyggere i Lisbjerg. Det var der ikke, men vi kan se allerede nu, at de passagertal, der er lige nu, matcher de højeste tal inden corona, og jeg tror bare, de kommer til at stige, siger han. 

Han erkender, at BRT-busser kan have sin berettigelse, men ikke på strækningen til Brabrand. 

- Der er andre strækninger i Aarhus, hvor det vil give mening med BRT-busser, men på denne strækning vil der være så mange passagerer, at det kun giver mening at lave en letbane, siger han.

149456-84a2a46e.jpeg
149456-84a2a46e.jpeg
partibogstav c
Det Konservative Folkeparti Aarhus kommune
Steen Stavnsbo
Født 13/2/1964 , Direktør/Partner
281552-cd6036b1.jpeg
281552-cd6036b1.jpeg
partibogstav f
Socialistisk Folkeparti Aarhus kommune
Jan Ravn Christensen
Født 31/7/1980 , Faglig konsulent