Nedlægger gratis parkering fra på mandag

Midterrabatten på Bernhardt Jensens Boulevard på Aarhus Ø skal omdannes fra gråt parkeringsareal til grøn oase.

Udgivet Opdateret
En midlertidig løsning erstatter en anden midlertidig løsning her på Bernhardt Jensens Plads på Aarhus Ø. Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix

Der er nærmest noget symbolsk over beslutningen om at nedlægge en stribe parkeringspladser på Aarhus Ø fra på mandag.

Pladserne - der har været gratis at smide sit køretøj på i tre timer ad gangen - ligger i midterrabatten på Bernhardt Jensens Boulevard, der er opkaldt efter, ja, Bernhardt Jensen. Med fornavnet Steffen.

Manden var nemlig ikke alene socialdemokratisk borgmester i Aarhus fra 1958 til 1971. Han blev også kendt som aktiv modstander af bilismen og fik tilnavnet "den cyklende borgmester", da han som én af sine første gerninger skilte sig af med borgmesterbilen og anskaffede sig en cykel i stedet.

Skal være grønt område

Nu er det så kommunen, der med sin beslutning om at nedlægge de pågældende parkeringspladser på Ø'en muligvis får Hr. Jensen til at rotere af glæde i sin grav oppe på Nordre Kirkegård.

Beslutningen skyldes, at pladsen skal omdannes til grønt areal med lommer af græs, træer og opholdsrum. 

Parkeringspladserne blev etableret i 2018 som en midlertidig løsning, mens det var uafklaret, om letbanen ville køre den vej.

Det har altså aldrig været meningen, at der skulle være permanent parkering på stedet.

Her kan man se, hvordan det er planen, at kørebanen kommer til at slynge sig ind imellem træerne. / Foto: Teknik og Miljø, Aarhus Kommune (visualisering)

Slynget vej skal sænke farten

Vejen bliver desuden ændret fra Jette Tikjøbs Plads, der ligger for enden af boulevarden ud mod vandet, og til Hjortholmsvej, hvor man kører over kanalen.

Den bliver ændret sådan, at den slynger sig gennem boulevarden med et spor i hver retning, og det skal gerne betyde, at bilerne automatisk sænker farten.

Ifølge stadsarkitekt Anne Mette Boye imødekommer de nye planer nogle af de inputs, der er kommet i en række møder med borgere og foreninger i området, der næsten enstemmigt har ønsket sig flere grønne områder.

Samtidig er det jo også byens teenager, der stadig kun er ved at etablere sig og finde ud af, hvad det skal blive til
Anne Mette Boye, stadsarkitekt, Aarhus Kommune

- Dem begynder vi så småt på at etablere nu, og vi håber, de får oplevelsen af, at området hænger bedre sammen end i dag. At de mange lommer langs boulevarden giver plads til grønt og byliv, og at det er nemmere at krydse over fra lystbådehavnen til området ved havnebadet med alle madboderne, siger Anne Mette Boye til TV2 Østjylland.

Første del er færdig i juli

Projektet er i øvrigt ligesom de snart forhenværende parkeringspladser kun midlertidigt, da Teknik og Miljø ikke har besluttet endnu, hvordan den endelige udformning skal se ud.

- Når det her sker nu, skyldes det, at Aarhus Ø som bydel og byggeplads er så langt fremme, at vi kan arbejde med et alternativ til letbanen. Samtidig er det jo også en slags byens teenager, der stadig kun er ved at etablere sig og finde ud af, hvad den skal blive til, siger Anne Mette Boye.

Arbejdet starter på mandag, og hvis alt går efter planen, er den første del færdig i starten af juli. 

Det er området ved bassin 7, Nikolinehus og kabelbanen, hvor der blandt andet bliver lavet cykelparkering i den grønne lomme.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her