Aarhusianske søstre når milepæl
Familievirksomheden Søstrene Grene fra Aarhus fortsætter sin internationale fremmarch og runder i dag et skarpt hjørne med butik nummer 100 i Amsterdam
Der er fart på for forretningskæden Søstrene Grene. I dag kan de slå dørene op til butik nummer 100, og målet er, at der i 2017 gerne skulle være 200 forretninger.
Ekspansionen er en del af det væksteventyr, som familievirksomheden har været gennem i de seneste år. I et nyligt regnskab viste kæden et 53 procent større overskud på bundlinjen i forhold til året før.
- Det er enormt spændende, at vores koncept tager så meget fart også uden for Danmarks grænser. Vi møder stor efterspørgsel på vores butiksoplevelse og nordiske stil på markederne, hvor vi allerede er etableret, og mange nye interesserede franchisetagere melder sig på banen, siger Mikkel Grene, adm. direktør i Søstrene Grene.
Stærkt koncept lokker kunderne til
Søstrene Grenes vækst tilskriver Mikkel Grene familievirksomhedens stærke og unikke koncept, hvor fokus ikke alene er på at sælge varer.
Butikskæden inviterer ifølge ham sine kunder indenfor i et univers, som rummer en særlig atmosfære, hvor de to søstre sætter scenen for oplevelser og glade stunder.
- Vores franchisetagere rundt om i verden oplever stor vækst og fortæller, at kunderne er meget begejstrede for vores koncept. Alt, hvad vi gør, handler om at skabe små lyspunkter i hverdagen, hvor omdrejningspunktet er et feminint og yndefuldt design af vores produkter. Vi skal gøre os fortjent til kundernes begejstring, og derfor er det ekstra tilfredsstillende, når vi lykkes med det, fortæller Mikkel Grene.
Den danske detailkæde har åbnet butikker i Holland, Japan, Frankrig, Island, Norge, Sverige og Spanien.
Søstrene Grene
- Stifterne var søstrene Inger og Ruth samt deres mænd, og kæden blev bygget op omkring søstrenes fastre Anna og Claras univers.
- Nogle år senere købte det ene ægtepar det andet ud.
Et generationsskifte i 2002 gjorde Mikkel Grene til administrerende direktør og Cresten Grene til kreativ direktør. De er Ingers sønner.
- Butikkerne er kendt for deres opbygning som et marked. Inspirationen til dette var hentet fra markeder i middelhavsområdet, hvor handlende falbød deres varer i en charmerende og hektisk blanding af farver, dufte og lyde.
- For at skabe samme effekt blev butikken opbygget på en måde, således at vareopstillingerne var flytbare, og produkterne blev blandet ud fra en æstetisk sammenhæng.