Corona og efterår: Sådan kommer du igennem de næste måneder

Planlæg aktiviteter på både kort og langt sigt, skab helt nye projekter og gør noget godt for andre, lyder nogle af rådene fra to psykologer.

Danskerne kigger lige nu ind i den kolde og mørke tid, der i år udfordrer os som aldrig før på grund af den verdensomspændende coronakrise, som igen er i kraftig stigning herhjemme.

Ifølge psykolog Anne Lillelund formåede danskerne, da coronakrisen for første gang ramte Danmark i foråret, at mobilisere alle ressourcer for at få bugt med den særdeles smitsomme sygdom.

Men under den nuværende anden bølge af coronavirussen er vi mere slidte, og derfor har vi ikke de samme kræfter til at bekæmpe virussen.

- Vores tolerancetærskel kan falde, og det kan medføre, at vi bliver mere irritable, triste eller bekymrede, siger Anne Lillelund, der er selvstændig krisepsykolog, til TV 2.

Statsminister Mette Frederiksen (S) italesatte i sidste uge på Facebook udfordringerne ved fænomenet coronatræthed og de mange nye restriktioner, der er trådt i kraft i det danske samfund.

- Corona-tristheden har ramt os. I foråret stod vi over for noget helt nyt. Det klarede vi. Nu mærker vi afsavnene for alvor. Vi går mod en koldere og mørkere tid. I weekenden stiller vi urene tilbage. Mon ikke vi har mest lyst til at spole frem. Til coronaen er overstået. Desværre er den ikke overstået. Corona er tilbage med fuld styrke, skrev hun.

Men hvad gør de dystre udsigter ved vores humør, og hvordan kommer danskerne bedst igennem den nuværende coronakrise med alle dens afledte restriktioner for vores sociale liv?

TV 2 har talt med to psykologer, der herunder giver deres otte bedste råd til, hvordan vi bedst muligt tackler krisen.

1. Planlæg aktiviteter - både på den korte og lange bane

Krisepsykolog Anne Lillelund mener, det er vigtigt, at danskerne skal have noget at se frem til - både på kort og langt sigt.

Konkrete planer er nemlig et vigtigt element i at håndtere den nuværende coronasituation, der kan påvirke mange mentalt.

- Vi har brug for at tænke på noget andet end coronavirus. Gerne noget, der giver energi og glæde, siger Anne Lillelund.

Ifølge psykologen er det samtidig vigtigt, at hvis en mærkedag som eksempelvis et bryllup, en barnedåb, eller en større rejse, er blevet aflyst under coronakrisen, skal man tillade sig at sørge over begivenheden. For på den måde kommer man bedst muligt videre.

2. Hold fast i fritidsaktiviteter

Situationen med coronavirus er i særdeleshed kendetegnende ved en stor usikkerhed. Det skyldes, at vi endnu ikke ved, hvornår der er udviklet en vaccine.

- Uforudsigelighed kan give os en følelse af magtesløshed, og det er noget af det sværeste at håndtere for mennesket, siger Anne Lillelund.

Som mennesker har vi nemlig brug for at kunne tage kontrol og handle.

Når vi ikke er i stand til at gøre noget ved det store billede i forhold til coronavirus, har vi i stedet brug for kontrol og for at kunne påvirke vores egen hverdag.

Det kan blandt andet ske ved at holde fast i fritidsaktiviteter som eksempelvis sprogkurser over nettet eller madlavningskurser, som vi selv er i stand til at styre og påvirke set i lyset af de skærpede begrænsninger for vores sociale liv, siger krisepsykologen.

Man bør bruge den ekstra tid, som mange har fået, til at kaste sig over et nyt projekt

3. Skab nye projekter

Coronakrisen har haft den effekt, at mange danskere har fået mere tid derhjemme.

Derfor opfordrer Rikke Høgsted til, at danskerne udnytter den mulighed, der er opstået, til at kigge på mulighederne i de hjemlige omgivelser.

- Man bør bruge den ekstra tid, som mange har fået, til at kaste sig over et nyt projekt. Vi siger så tit: 'når jeg engang får tid, så vil jeg gøre det og det', siger Rikke Høgsted, der er specialist i psykoterapi og leder af Institut for Belastningspsykologi.

Danskerne bør udnytte den tid, som mange har fået, og bruge den med kvalitet, lyder opfordringen.

4. Fasthold nære bekendtskaber

Et vigtigt forhold for den mentale helse er at fastholde sine nære, sociale bekendtskaber - på trods af de mange restriktioner, der gør det sværere at mødes.

Ifølge Anne Lillelund skal danskerne prioritere nogle få personer, som man er i stand til at tage en fortrolig snak med, hvis bekymringerne melder sig.

- Det er meget vigtig løbende fysisk at mødes med mennesker og for eksempel planlægge en kop kaffe eller en middag i en snæver kreds, siger den selvstændige krisepsykolog.

Hun påpeger, at teknologien giver danskerne mulighed for at mødes virtuelt på eksempelvis Zoom over en frokost eller lignende.

Anne Lillelund mener, at det virtuelle møde kan kompensere for, men ikke erstatte det egentlige fysiske møde.

5. Kom ud i naturenKom ud i naturen, lyder opfordringen fra psykolog (Arkivfoto).

Kom ud i naturen, lyder opfordringen fra psykolog (Arkivfoto). Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix

En tur i naturen i form af decideret træning eller en rolig gåtur vil have positiv indvirkning på ens mentale tilstand.

Ifølge Anne Lillelund øger det vores fysiske og psykiske velvære at komme ud i naturen og få motion.

Derfor giver det god mening at søge ud i lyset i den kommende, mørke tid, siger krisepsykologen.

6. Prioriter i nyhedsstrømmen

Anne Lillelund påpeger, at nyheder konsumeret i for store mængder kan øge angsten i en krisesituation - og i det konkrete tilfælde coronavirus.

- Hvis man hele tiden læser negative nyheder i medierne, vil ens alarmberedskab automatisk øges. Derfor bør man overveje, hvor tæt man følger nyhedsstrømmen, siger hun.

Samtidig vil der i krisesituationer som den nuværende være tendens til øget rygtedannelse, og derfor lyder opfordringen fra krisepsykologen, at danskerne orienterer sig mod de mest troværdige informationskilder, der er garant for saglig information.

7. Gør noget godt for andre

Rikke Høgsted fremhæver, at danskerne kan forbedre deres mentale velbefindende ved at forsøge at være noget specielt for andre.

For det skaber positiv energi.

Hun bruger eksemplet med den helt specielle julegave, som man har glædet sig til at give juleaften.

- Det at give noget godt videre til andre, det skaber automatisk en positiv følelse og gode relationer, siger Rikke Høgsted.

8. Vær tolerant - og bær over med andre

Begge psykologer er enige om, at danskerne i en krisetid som den nuværende skal være ekstra opmærksomme på at vise hensyn og være tolerante over for hinanden.

For selvom vi som ét folk får de samme restriktioner udstukket af regeringen, agerer folk vidt forskelligt på udmeldingerne.

- Vi skal bære over med vores medmennesker, for ingen ved, hvad der gemmer sig under overfladen. De gør sikkert deres bedste i forhold til at overholde coronarestriktionerne, siger Rikke Høgsted.

Hendes bedste råd er, at vi ikke skal lade vores følelser løbe af med os.

I stedet opfordrer hun til at bruge det gode, gamle råd: Tæl til ti og bevar fatningen over for dine medmennesker.

trafikuheld Herningmotorvejen Harlev

To dræbt i ulykke - bilist ramt af spøgelsesbilist

Anders Kühnau Aarhus Gymnasium Aarhus C Collage (1)

playRegionsrådsformand ville allerede lukke omdiskuteret gymnasium sidste år

Arriva Skjern Aarhus tog

Arriva ramt af to fejl på én gang - kostede stribevis af aflysninger

kløvedal

playKløvedals ejendom solgt med klækkelig rabat

Gjerrild Kro

playAflyste julefrokoster sender historisk kro i vinterhi

Kildemosen

Tragedie på plejecenter: Tre ud af otte beboere er døde - flere er isoleret