Dansk forsøg er det første i verden: Renser vand fra motorvej helt i bund

60 procent af alt mikroplast i vejvand kommer fra bilerne. Et nyt projekt ved motorvejen kan rense det hele væk, hvis det er det, man vil, mener lederen af projektet.

Ved en motorvejsrasteplads ligger en lille håndfuld bassiner, som er centrum for en potentiel verdensnyhed.

I hvert fald hvis man spørger Vejdirektoratet.

- Det er første gang, at nogle har lavet så stort et anlæg, hvor man renser vejvand helt i bund, siger projektleder fra Vejdirektoratet Niels Krogh Kristensen til TV2 ØSTJYLLAND.

Filter fanger de mindste partikler

Bassinerne ligger ved Kalbygård Skov ved Herningmotorvejen vest for Låsby og er ramme for et forsøg med en ny metode, der opfanger mikroplast fra vejvand.

60 procent af al mikroplast udledt til naturen kommer fra bilernes dæk. Netop derfor afprøver Aalborg Universitet og Vejdirektoratet nu en ny metode, der, som den første i verden, renser den sidste del af forureningen ud af vejvandet.

- Normalt renser regnvandsbassiner for 70-80 procent af forureningen. Det her filteranlæg vil kunne tage de mindste partikler og det, der er opløst i vandet, herunder mikroplast, siger Niels Krogh Kristensen.

quote Det her med mikroplasten, at der faktisk er så meget, der kommer fra bildækkene, tror jeg, mange ikke har været så opmærksomme på. Så det er en ekstra succes, at vi også får det med.

Niels Krogh Kristensen, projektleder fra Vejdirektoratet

Anlægget fanger tungmetaller og miljøfremmede stoffer og nedkøler vandet, så det bliver mere iltholdigt. Men med den nye metode fanges de sidste 20-30 procent af forureningen i et filter. 

- Det her med mikroplasten, at der faktisk er så meget, der kommer fra bildækkene, tror jeg, mange ikke har været så opmærksomme på. Så det er en ekstra succes, at vi også får det med, siger Niels Krogh Kristensen. 

Han har udviklet idéen sammen med professor Jes Vollertsen fra Institut for Byggeri, By og Miljø fra Aalborg Universitet.

- På Herningmotorvejen er der en gennemsnitlig trafik på 30.000 biler i døgnet, og det efterlader for hver kilometer cirka to tons mikroplast fra bilernes dæk hvert år, siger Jes Vollertsen i en pressemeddelelse

- Der er en tilbageholdelsestid i bassinet, så vandet, som lander derned i på en varm sommerdag, bliver kølet ned, inden det når ud i vandløb, siger Niels Krogh Kristensen. Foto: Vejdirektoratet
- Der er en tilbageholdelsestid i bassinet, så vandet, som lander derned i på en varm sommerdag, bliver kølet ned, inden det når ud i vandløb, siger Niels Krogh Kristensen. Foto: Vejdirektoratet

Beskytter små naturvandløb

Og det gavner vandmiljøet netop her. For udover rastepladsen ligger der en lille, fin bæk med en høj miljømålsætning. Den hedder Korskær Bæk. 

- Vi vil gerne beskytte de små, fine naturvandløb, fordi vejløb kan være en stor del af dem på en tør sommerdag, hvor der ikke er så meget vand i bækken. Hvis der kommer masser af vand fra vejen, vil meget vand blive blandet op her, og det (anlægget, red.) vil få temperaturen ned i et lille, følsomt naturvand, siger Niels Krogh Kristensen. 

- Vores foreløbige tests viser faktisk, at vandet ved udløbet til den lille Korskær Bæk er så rent som det omkringliggende grundvand, siger professor Jes Vollertsen i pressemeddelelsen.

Ifølge Niels Krogh Kristensen er fordelen ved den nye metode, at anlægget kører af sig selv.

- Så lavteknologisk skal man ikke ud at passe det hele tiden, og det var det, vi gerne ville. Drift koster penge, og det skal man også tænke på, siger han. 

quote Hvis man fra nationalt hold går ind og siger, at vi vil rense for alt mikroplast, så kan man gøre det.

Niels Krogh Kristensen, projektleder fra Vejdirektoratet

En politisk beslutning

Projektlederen fortæller, at hans forventninger til projektet afhænger af, hvordan man indretter krav til udledning af vand i fremtiden. Det er altså en politisk beslutning, men ifølge Niels Krogh Kristensen er mulighederne store med den nye metode. 

- Hvis man fra nationalt hold går ind og siger, at vi vil rense for alt mikroplast, så kan man gøre det, siger han. 

Selvom vandet er renset utroligt godt, kommer man ifølge Niels Krogh Kristensen ikke til at kunne drikke det.

- Man ved aldrig, om der er en fugl, der har skidt i det, griner han. 

Niels Krogh Kristensen fortæller, at man regner med, at anlægget har en levetiden på 50-100 år. 

80_percent

play Lystbådepladser bliver revet væk

Ikea Skejby Aarhus IKEA

Genåbningsglæde hos IKEA: Håber ikke alle kommer på tirsdag

LINE JENSEN, KUNSTIGE NEGLE

play Line elsker kunstige negle: Former dødsstjernen på din fingerspids

Politi

Mand bragt på hospitalet efter slag og spark i hovedet

Silkeborg Højskole

Højskole bruger ny taktik: Fortsat kun et smittetilfælde

renovering

Danskerne vil bruge feriepenge på boligen - og det er et problem, siger eksperter