- Et vigtigt skridt: Østjysk virksomhed udvikler grønnere skibsmotor

En virksomhed i Randers har taget kampen op imod klimaforandringerne ved at udvikle en metanolmotor.

Vi har travlt for at kunne indfri Danmarks klimamål, der betyder, at vi inden 2030 skal reducere CO2-udledningen med 70 procent.

Det har nu fået en virksomhed fra Randers til at tænke grønnere. De har nemlig udviklet en særlig skibsmotor, der er så godt som CO2-neutral.

Motoren kører på ren metanol og bliver produceret i Sverige, men ligner ellers de gamle motorer. Forskellen ligger i det indvendige. 

Metanolmotoren kommer til at se sådan her ud.
Metanolmotoren kommer til at se sådan her ud. Foto: Nordhavn A/S

De metanoldrevne motorer udleder CO2, men så bruger den så at sige igen, fordi CO2 er en vigtig ingrediens, når man laver metanol. Desuden sikrer metanolmotoren, at der ikke sendes farlige partikler ud i atmosfæren.

- Dit CO2-udslip bliver begrænset til så godt som ingenting, siger Jørk Rudolph, salgsdirektør i Nordhavn A/S, der har udviklet motoren, og fortsætter:

- Vi håber virkelig, at vi kan være med til, at det giver en samlet set mindre udledning i det maritime marked.

Et vigtigt skridt

Knap halvdelen af den danske CO2-udledning stammer fra international transport og herunder særligt skibsfart. Derfor kan metanolmotoren få stor betydning for, at Danmark når klimamålsætningen om at reducere vores CO2-aftryk med 70 procent inden 2030.

- Det er et vigtigt skridt i forhold til at få etableret den værdikæde, der skal kunne få os over på grønne brændstoffer og få os frigjort fra fossile brændstoffer, siger Lars Ottosen, professor og institutleder på institut for kemi og bioteknologi på Aarhus Universitet. 

Men for at motoren for alvor kan blive en succes, kræver det en stor produktion af metanol. Og til det skal der bruges brint og strøm i store mængder.

- Vi er ikke langt fra at kunne få det her til at ske. Vi kan se en markant omstilling af skibssektoren inden for de næste 5-20 år. Det skulle være muligt for virksomheden i Randers at få nogle af deres motorer ud at køre i den absolut nære fremtid, siger Lars Ottosen. 

Jørk Rudolph er da også overbevist om, at metanol er vejen frem, når Danmark skal blive grønnere.

- Det vil vi se mere af ude i fremtiden. Det er jeg slet ikke i tvivl om, og det er lige om hjørnet, siger salgsdirektøren. 

Selvom der ikke er indgået nogle konkrete salgsaftaler, oplever han, at interessen er stor.

- Der er nogle store rederier iblandt og hele ø-færger. Og havvindmøllesektoren har der været rigtig stor interesse fra også, siger Jørk Rudolph.

Rederigiganten Mærsk har allerede bestilt store containerskibe med levering i 2023 med motorer fra den tyske motorproducent Man.