Lokale aviser bløder: Borgmester har forslag klar, men modsiger sig selv

Udenlandske techgiganter løber med annoncekronerne og presser de små, lokale medier.

De lokale østjyske aviser, Randers Amtsavis, Århus Stiftstidende, Horsens Folkeblad og Midtjyllands Avis, har langt fra den økonomi, de har haft.

Talen er klar: De lokale og regionale medier skal have flere penge fra staten.

Forslaget kommer fra Jacob Bundsgaard (S), der er borgmester i Aarhus og formand for Kommunernes Landsforening.

Læs også Jakob og Jesper frygtede for byens fremtid - så tog de sagen i egen hånd

- Alle de små, lokale medier forsvinder. Det er ikke længere kun ude i provinsen, at der er ved at udvikle sig nyhedsørkener, vi ser det også i storbyerne, fortæller Jacob Bundsgaard til TV2 ØSTJYLLAND.

Konkret er forslaget fra Bundsgaard, at mediestøtten skal hæves, og det er der en helt særlig årsag til – nemlig færre annoncekroner.  

00:49

VIDEO: Den unge mand her, Emil Bo Ottesen, har aldrig abonneret på en avis eller indrykket en annonce - og det kommer han og mange andre unge nok heller ikke til.

Luk video

Udenlandske konkurrenter

De lokale medier bliver presset på annoncekronerne fra store, udenlandske virksomheder som google og facebook.

- Det økonomiske grundlag for de lokale medier er i gang med at blive eroderet, siger Jacob Bundsgaard.

i 2012 blev der i alt omsat annoncer i alle medier og platforme for cirka 14 milliarder kroner. Af denne omsætning noterede Google og Facebook på internettet sig for omkring 17 procent.

I 2018 var denne andel steget til cirka en tredjedel. Det var langt mere end alle de lokale aviser tjente til sammen.

De lokale medier har mistet mange annoncekroner de seneste år.

Bundgaards facebookannoncer

Jacob Bundsgaard har selv brugt lidt over 83.000 kroner på annoncer på Facebook det seneste halvandet år.

Kan du forstå, at din kritik af annoncekroner runger lidt hult, når du selv har brugt så mange penge på det?

- Ja, det handler i virkeligheden om, at annoncørerne stadig vil være der, og man skal annoncere der, hvor det har den største effekt.

02:25

VIDEO: Aarhus-borgmesteren og andre politikere er selv med til at købe Facebook-annoncering for tusindvis af kroner.

Luk video

Ifølge Roger Buch, der er ekspert i kommunal politik, er det nødvendigt, at politikere annoncerer på de sociale medier fremfor de lokale aviser.

- Kommunerne er nødt til at være, hvor borgerne er. Når kommuner annoncerer, har de tidligere gjort det i de lokale aviser, men det kan de ikke basere sig på længere, fordi borgerne ikke er der, siger forskningslektor på DMJX Roger Buch til TV2 ØSTYJLLAND.

Hvis det står til Jacob Bundsgaard, er løsningen derfor, at aviserne skal have mere i mediestøtte, og så skal der også lave en helt ny forretningsmodel for de lokale medier.

- Vi skal finansiere vores lokale medier på anden vis, for de kan ikke konkurrere med de store techgiganter, fortæller formanden.

Læs også Nu er dine feriepenge klar til udbetaling - 7,1 milliard udbetalt på syv timer

Modsiger sig selv

Ansvarshavende chefredaktør for Jyllands-Postens lokalaviser Claus Krogh fortæller til TV2 ØSTJYLLAND, at de hele tiden tænker på måder at få finansieret deres indhold på.

- Vi er i fuld gang med at finde nye måder. Vi kan ikke konkurrere med facebook, det løb er kørt, så vi skal finde ud af at gøre noget andet og nytænke vores forretningsmodel, og det skal vi nok finde ud af, siger han.

Ifølge Claus Krogh modsiger Jacob Bundsgaard dog lidt sig selv, når han lægger annoncekronerne hos de store, udenlandske medier.

Men skal borgmesteren ikke have lov til at lade kommunen annoncere, hvor borgerne er?

- Absolut, men de er i høj grad også på vores platforme, siger chefredaktøren.

Læs også Østjyske virksomheder vil halvere madspild - tager nye metoder i brug