Forældre råber op: Skal der vises så meget tv i skolen for de små?

Tenna Jensen fra Odder er bekymret for sin søn. For meget fjernsyn i skolen har fået sønnen til at mistrives. Nu håber hun på at råbe skoleledelsen op.

Når Tenna Jensens seksårige søn kommer hjem fra skole, er han ofte både træt, svimmel og sulten.

Og når hun spørger, hvorfor han ikke har rørt sin mad, fortæller han, at der igen var film, mens børnene skulle spise, så det glemte han. 

- Han bliver meget udadreagerende, når han kommer hjem, og de har set film i skolen. Det frustrerer mig virkelig, for jeg kan ikke forstå, hvorfor det er nødvendigt at sætte film på, når børnene skal spise og have ro, siger Tenna Jensen fra Odder til TV2 ØSTJYLLAND.

quote Når vores søn kommer hjem uden at have spist og er svimmel og ør i hovedet, så er der noget galt.

Tenna Jensen, mor til 6-årig søn i 0. klasse på Skovbakkeskolen i Odder.

Tenna Jensens seksårige søn går på Skovbakkeskolen i Odder. Han er en energisk dreng, og han er glad for sin skole, understreger Tenna Jensen. 

Men hun undrer sig over, at en hel klasse med små elever så jævnligt skal placeres foran et tv.

Den bekymrede mor har flere gange tidligere forsøgt at råbe skolen op. Nu er hun så magtesløs, at hun ikke ved, hvad hun mere kan stille op. 

- Vi har tidligere været i dialog med skolen omkring det her. For vi synes, der er for meget skærmtid. Når vores søn kommer hjem uden at have spist og er svimmel og ør i hovedet, så er der noget galt, siger Tenna Jensen.

Tenna Jensen fra Odder bekymrer sig over skolens brug af tv og iPad. Hun undrer sig over, hvorfor børnene skal se film i spisepauserne.
Tenna Jensen fra Odder bekymrer sig over skolens brug af tv og iPad. Hun undrer sig over, hvorfor børnene skal se film i spisepauserne.

Flere bekymrede forældre

Ifølge Tenna Jensen havde den første dialog med skolen god effekt. 

- De begyndte at læse for børnene under spisepausen i stedet for at sætte dem til at se film, og sådan gik det fint i en periode, hvor vi også mærkede bedring på vores søn. Men nu er det, som om vi er tilbage til start igen, siger hun. 

Tenna Jensen forstår ikke, hvorfor fjernsynet overhovedet skal tændes i løbet af en skoledag for 0.-klasses elever, og skolens seneste svar til Tenna Jensen var, at den tid også blev brugt, så læreren kunne forberede sig til den næste time. 

- Men den køber jeg altså ikke. Der må være andre tidspunkter at kunne forberede sig på, siger hun.  

quote Det er vigtigt, at børnene lærer at spise sammen og kigge hinanden i øjenene.

Bo Birk Nielsen, psykolog og lektor, UCN.

TV2 ØSTJYLLAND har været i dialog med flere forældre til børn på Skovbakkeskolen. De kan samstemmigt fortælle om en kultur, hvor børnene ofte bliver placeret foran tv enten i spisepausen, i SFO eller i forbindelse med en vikartime. De er bekymrede over skolens valg og efterlyser en klar strategi for brugen af skærme.

Forældrene nævner blandt andet, at de oplever, fjernsynet bliver brugt for at få ro på børnene. 

- Jeg vil ikke kalde det en falliterklæring, men jeg er meget uforstående overfor, at man ikke har andre metoder til at få ro i en klasse end at sætte dem foran en skærm, siger Tenna Jensen. 

Ekspert: Tv unødvendigt for mindre klasser

Deres bekymring bakkes op af Bo Birk Nielsen, der er psykolog og lektor ved læreruddannelsen på UCN. Han er ekspert i børn og unges skoleliv med særligt fokus på trivsel.

- Det er vigtigt, man har en klar strategi for, hvordan man vil anvende skærmen i skolen. Særligt for de mindste elever kan man argumentere for, at det ikke er hensigtsmæssigt at vise film i spisepausen, for det er vigtigt, at børnene lærer at spise sammen og kigge hinanden i øjenene, siger Bo Birk Nielsen.

Han understreger dog også, at der kan være gode grunde til at vise tv i skolen. 

- Det kan sagtens fungere som en del af en læringsplan, men det kræver, man har gjort sig nogle overvejelser omkring det, siger Bo Birk Nielsen.

IPad fremfor bøger

Det er ikke første gang, at brugen af skærm i Odders folkeskoler er til debat. Tilbage i 2019 stiftede en række forældre en særlig gruppe, som skulle belyse brugen af skærme i skolerne. 

Skoleleder på Skovbakkeskolen Erik Nørgaard Mønster kan ikke genkende billedet af bekymrede forældre, som mener, skærmen bliver brugt for flittigt på skolen.
Skoleleder på Skovbakkeskolen Erik Nørgaard Mønster kan ikke genkende billedet af bekymrede forældre, som mener, skærmen bliver brugt for flittigt på skolen.

Siden 2011 har folkeskolerne i Odder haft iPads som undervisningsmateriale. 

- Det er jo også et holdningsspørgsmål, men vi har brug for alle holdninger for at kunne vælge den bedst mulige løsning, siger skoleleder på Skovbakkeskolen Erik Nørgaard Mønster. 

Børnene ser ofte tv i spisepausen. Hvorfor er det en god idé?

- Der er en halv time afsat til spisning, men nogle børn er hurtigere færdige end andre, og så kan der opstå uro. Der vurderer en lærer sommetider, at et lille klip med fjernsyn er det, der skal til for at skabe ro, siger Erik Nørgaard Mønster. 

Han mener ikke, at Skovbakkeskolen bruger skærmen for meget, og han mener heller ikke, at det er noget, som fylder hos de fleste forældre. 

Han er dog åben overfor at kigge på, om der skal strammes op på området.

- Vi lytter selvfølgelig til, hvad forældrene siger. Men vi lever i en digitaliseret verden, så det er også vores opgave at gøre dem klar til den verden, de skal ud i, siger han.