Perfekt match mellem aviser

Nye ejere kan blive de lokale avisers redning

02:17

1 af 2

Århus Stiftstidende og Randers Amtsavis har længe kæmpet en hård kamp for at overleve. Men nye ejere kan blive den redning, som aviserne har sukket efter.

Ved årsskiftet overtager Jysk Fynske Medier Århus Stiftstidende og Randers Amtsavis.

Se: Aviser får nye ejere

- Vi går ind i det her med stor optimisme og stor tro på, at fordi de ligner os på så mange måder, så tror vi faktisk på, at vi er det perfekte match, siger Per Westergård, der er koordinerende chefredaktør hos Jysk Fynske Medier.

Brug for en ny ejer

De to aviser Århus Stiftstidende og Randers Amtsavis har i mange år levet en omtumlet tilværelse, hvor fyringer og faldende oplagstal har været en del af dagligdagen. I begyndelsen af 90'erne var der 120 journalister på Århus Stiftstidendes redaktion, i dag er der 40.

Se også: Tillidsmand glad for nye ejere

Ifølge ekspert har aviserne brug for en ny ejer, der ser på dem med andre øjne.

- Det er et rigtig godt match, siger Jens Otto Kjær Hansen, der er rektor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

- Det er altid svært at være noget, der bliver mindre og svagere, når man kan huske, hvad man var engang. Men det at tænke sig: Okay, hvad skal der ske, for at lokalavisen bliver en meget væsentlig spiller og noget, som lokalsamfundet ikke kan leve uden. Det tror jeg, man kan få bygget op, siger han.

Plads til udvikling

Jysk Fynske Medier ejer blandt andet Fyens Stiftstidende, Jyske Vestkysten, Folkebladene i Horsens og Vejle og 67 lokale ugeaviser, og de bliver med købet den næststørste medievirksomhed i Danmark med 1.700 medarbejdere og en årlig omsætning på over to milliarder.

- Vi tror på, at hvis vi er kloge nok til at deles om omkostningerne til trykkeri, IT og alle de der ting, så får vi ekstra mange frie midler, som vi kan sætte ind i at udvikle kvaliteten i vores medier, siger Per Westergård fra Jysk Fynske Medier.

I Århus er der også glæde over det nye ejeskab.

- Jeg er sikker på, at det er nogen, som gerne vil os, og som har købt os, fordi de vil udvikle os yderligere, siger chefredaktør hos Århus Stiftstidende, Jan Schouby.

Se hele TV-indslaget øverst på siden.