Er letbanen en øjebæ? Politiker utilfreds med Aarhus' nye udseende

02:06

Aarhus Letbanes udseende på Randersvej møder kritik

Om få måneder åbner Letbanen i Aarhus, og det er der formentlig mange, der glæder sig til.

Men nu - kort før åbningen - er nogle begyndt at undre sig over, hvor markant letbane-sporet har forandret byens udseende.

Visualisering fra 2009

Billedet ovenfor viser en visualisering af letbane-toget i lav sol glide op ad Randersvej i Aarhus. På visualiseringen står elmasterne i siden af vejen, men virkeligheden er kommet til at se anderledes ud. 

Randersvej i dag.

For sådan ser Randersvej ud i dag (se billedet herover). Elmasterne står tæt på række - fra Aarhus Havn til Ringvejen.

Netop valget af de store master midt på vejen møder kritik fra byrådspolitiker Knud N. Mathiesen fra Dansk Folkeparti. Han mener ikke, at det nuværende udseende er, hvad borgere og politikere blev stillet i udsigt.

- Jeg synes ikke, at det er et kønt syn her på Randersvej, siger Knud N. Mathiesen.

Læs også 1841 underskrifter til fordel for letbanestop

Illustrationen ovenfor er fra 2009, hvor politikerne blev præsenteret for, hvordan den kommende letbane skulle se ud.

- Når vi ser nogle af de tegninger, som i hvert fald er dem, jeg har set, der må man sige, at der var de her master ikke på, der var dårligt nok ledningerne i luften på de billeder, vi så. Det var ren Morten Korch, siger Knud N. Mathiesen.

Teknisk og visuelt dårligere

Hos Aarhus Letbane er man enige i, at letbanen ikke ligner tegningerne fra 2009, men at løsningen uden master i midten var både teknisk og visuelt dårligere. 

Læs også Allan er blevet overrasket tre gange: Pas på letbane-togene

- Det er fordi, at masterne i midten op ad Randersvej er den rigtige tekniske løsning i stedet for, at der skal stå to store master i siderne med to bæretorve, der bærer kørestrømsanlægget, så er masterne i midten meget bedre og snildere at have på Randersvej, siger Jørgen Hansen, anlægschef i Aarhus Letbane.

Jeg synes ikke, at det er et kønt syn her på Randersvej.

Knud N. Mathiesen, DF

Det er politikerne, der åbnede for master i midten som en mulighed, men det er embedsmændene i kommunen, der træf den endelige beslutning. Siden da blev der ikke lavet yderligere visualiseringer af det endelige udseende.

Kunne I ikke have lavet en visualisering dengang for at gøre borgerne og politikerne klar over, hvordan det kom til at se ud?

- Det kan man jo altid i bagklogskabens klare lys sige, men i betragtning af at det ikke var et spørgsmål, der var oppe på det tidspunkt, og at der var en tilladelse i VVM-tilladelsen, der sagde master i midten, så tror jeg ikke, at der er nogen fra vores side, som har tænkt på, at det var en ændring i forhold til noget andet, siger Jørgen Hansen.

Læs også Nu testkører letbanen skinnerne i Aarhus

Nu er det jo for sent, men burde I politikere ikke have råbt op lidt før?

- Jeg bliver bare nødt til at sige, at vi har i hvert fald ikke været bekendt med det, og vi har heller aldrig nogensinde set billeder af, hvordan det ville komme til at se ud. Hvis det var sådan, at den lokale aarhusianer var blevet præsenteret for det her, så er jeg helt sikker på, at så var der kommet rigtig, rigtig mange høringssvar ind om, at det kan man ikke leve med, siger Knud N. Mathiesen.

Aarhus Letbane er allerede begyndt testkørsler rundt om på de nye skinner, og fra den 23. september begynder vognene at køre med passagerer.

Du kan se mere om de omdiskuterede elmaster i videoen øverst på siden.

02:07

VIDEO: Aarhus Letbane har hyret Jørgen Leth til at indtale stoppestederne.

Luk video
Ny forbedret app til dig
Ny forbedret app til dig
Ny forbedret app til dig