TV2 Østjylland
  • Din kommune
  • Play
  • Tip os
  • Åbent hus
  • Tip os
  • Din kommune
  • Play
  • Tip os
  • Åbent hus
29. mar 2023, kl. 17:04
Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Trodser anbefaling i ny analyse: Bevarer kritiseret ordning

Christian Budde (V) er klar til at gå stik imod anbefalingerne, når det kommer til nødkald i Aarhus Kommune.

Christian Budde
Foto: Frank Bisgaard Winther
  • chfo_8480.jpg
    Christian Fomsgaard
    Lokalreporter i Aarhus Kommune

Endnu engang har Aarhus Kommune fået udarbejdet en analyse, der entydigt peger på, at kommunen bør omorganisere nødkaldsordningen, og endnu engang vælger politikerne at hælde konklusionerne ned ad brættet.

Det er resultatet, efter Sundhed- og Omsorgsudvalget onsdag eftermiddag fik præsenteret fem mulige nødkaldsordninger, heriblandt den nuværende, som man vælger at beholde. 

Det bekræfter rådmand for Sundhed- og Omsorg, Christian Budde (V). Politisk kommer de tidligst til at ændre på ordningen i efterårets budgetforhandlinger, hvis der er et flertal for det til den tid. 

- Vi står med en nødkaldsordning i Aarhus i dag, som vi kan være trygge ved. Den er ikke perfekt, men den er udmærket, og vi kan være trygge ved den, siger Christian Budde (V). 

Hvad er et nødkald?

Et nødkald er et elektronisk apparat, der gør det muligt for dig at tilkalde akut hjælp, hvis du pludselig får behov for det.

Du kan blive visiteret til et nødkald, hvis du bor i eget hjem eller i ældrebolig, og hvis du har lidelser, der medfører alvorlige sygdomsanfald eller svære svimmelhedsanfald. Det er en forudsætning, at dit behov for hjælp ikke kan planlægges, og at du ikke kan benytte en mobil eller flytbar telefon. (...)

Når du bruger et nødkald, aftaler du med personalet, hvornår de skal komme. Hvis personalet ikke kan få kontakt med dig, efter at du har aktiveret nødkaldet, vil du få hjælp hurtigst muligt.

Størstedelen - 70 procent - af nødkaldsbrugere er kvinder. I Aalborg, København og Aarhus har gennemsnitligt 35 procent af nødkaldsbrugerne ikke trykket på deres nødkald inden for det seneste år.

Kilde: Aarhus Kommune & Innoba: Tryghed i eget hjem

97-årige Tove Dreyer trykkede forgæves

Nødkaldsordningen kom i fokus, efter TV2 Østjylland i januar kunne fortælle om 97-årige Tove Dreyer, der faldt i sin egen lejlighed. Seks gange trykkede hun forgæves på sit nødkald, og først efter syv timer fik hun hjælp af en medarbejder fra Aarhus Kommune.

Hun døde tre uger efter faldet, og nødkaldsordningen blev efterfølgende kritiseret af både Tove Dreyers efterladte, Ældresagen og FOA Aarhus.

I Aarhus er det nemlig de udkørende sosu-medarbejdere, der skal finde tid til at håndtere nødkaldene mellem deres andre opgaver.

- Man skaber forstyrrelser hos medarbejderne, og det er jo ikke lagt ind i deres tidsplan. Det kan være forstyrrelser på et minut, men også halve og hele timer, sagde Jette Ohlsen, der er sektorformand for social- og sundhed hos FOA Aarhus, i januar.

Familien Dreyer kæmpede længe med Aarhus Kommune for at få klarhed over forløbet, hvor deres mor og mormor, Tove Dreyer, faldt, men ikke blev hjulpet.

Og udfordringen ved den aarhusianske nødkaldsordning var velkendt blandt politikerne. De blev allerede i juni 2021 præsenteret for en analyse, der sammenlignede nødkaldsordningerne i Aarhus, Aalborg og København. 

I de to øvrige kommuner er ordningen organiseret med en telefoncentral, der modtager alle opkald, for ikke at forstyrre sosu-medarbejderne unødigt ofte.

- Aarhus bør justere nødkaldsordningen, så der enten frigives ressourcer til hjemmeplejen, der varetager nødkaldet, alternativt at Aarhus implementerer en model som i Aalborg og København, lød konklusionen i analysen.

Analysens entydige konklusion

På grund af sagen om Tove Dreyer valgte rådmand for Sundhed- og Omsorg i Aarhus Kommune Christian Budde (V) at fremskynde endnu en analyse af området, og det er den, der blev præsenteret for politikerne onsdag.

Heri er resultaterne ganske klare. Alle interviewede i rapporten ”anbefaler enstemmigt, at der etableres en central besvarelse af nødkald bemandet med sundhedsfaglige medarbejdere.”

- Konklusionen er, at den nuværende løsning, hvor alle nødkald besvares af udekørende medarbejdere, ikke er optimal. Løsningen udfordrer borgersikkerheden, giver medarbejderne mange psykologiske forstyrrelser i arbejdsdagen, og gør borgerne irriterede og utilfredse, står der i analysen.

Ved du noget?

Skriv til direkte til journalist Christian Fomsgaard på chfo@tv2oj.dk - eller brug formularen ved at klikke på tip os.

Tip os arrow-right

Anderledes positivt er billedet ved en model, der minder om det, de har i Aalborg og København. Her vil alle opkaldene fra nødkald gå til en central, der herefter kan vurdere, om det er nødvendigt med et fysisk besøg, eller om det blot kan klares over telefonen.

- Det vil gøre det muligt for de udekørende at være nærværende i deres borgerkontakt, når de ikke skal forholde sig til nødkaldstelefonen samtidig. Borgerne vil ligeledes opleve en bedre kvalitet i besvarelsen, står der i analysen. 

Det er for dyrt

Men kvalitet koster. Analysen anslår, at det vil koste 3,5 millioner kroner ekstra årligt at operere med en bemandet central, og det er den primære årsag til, at Christian Budde ikke er klar til at ændre model.

- Jeg kunne også godt ønske mig en bedre nødkaldsordning, det er der ikke nogen tvivl om. Den model, vi måler os op imod i København, er superinteressant, og den er bedre, end den vi har i Aarhus. Men der er også en økonomisk virkelighed, der hedder 3,5 millioner kroner, og jeg kan ikke finde de penge her og nu, siger han og påpeger, at muligheden kommer i spil igen ved i efterårets budgetforhandlinger.

I analysen, som Christian Budde vel at mærke selv har bestilt, står der ellers, at det er ”yderst vigtigt, at økonomien ikke står alene som baggrund for den endelige beslutning (..)”

Samtidig sagde rådmanden, da han fremskyndede analysen, at:

- Den efterladte families historie har gjort et stort indtryk på mig, og den slags hændelser må ikke ske. Jeg er villig til at sætte betragtelige ressourcer ind, når det gælder borgernes sikkerhed og tryghed. Det forventer jeg, at mine kollegaer i byrådet vil bakke op om til årets budgetforhandlinger. 

Spild af tid

Analysen viser, at Aarhus Kommune månedligt modtager omkring 13.000 nødkald. Ud af dem er det kun en procent, der reelt omhandler et fald. Derimod handler 37 procent om, at de ældre føler sig ensomme.

Og hvert opkald tager tid. Sosu-medarbejderne bruger i gennemsnit 16 minutter pr. opkald.

Det er utrolig meget spildtid. Hvordan kan I have råd til at vente med at skifte model?

- Vi har haft den her model i omkring 30 år, og langt de fleste opkald håndterer vi rigtig godt. Så har der været en katastrofal fejl i forhold til Dreyer-sagen, og det er en menneskelig, uacceptabel fejl, der har fået konsekvenser. Det ændrer ikke ved, at vi står med en model i dag, som er ganske udmærket, siger Christian Budde.

Del
facebook mail

Læs også

  • Christian Budde

    Tove lå hjælpeløs i flere timer: Rådmand i stor kovending

    12. jan
  • Sofie Dreyer Hanne Dreyer nødkald Tove Dreyer

    Rådmand erkender grov forsømmelse: Medarbejdere risikerer fyring

    11. jan
  • Tove lå hjælpeløs på gulvet i timevis - tre uger senere døde hun

    8. jan

Mest sete

  • IMG_3602

    Brian sætter hverdagen på standby og slapper af som hund

    09:27
  • rudolf steiner-skolen aarhus

    Chok på skole: To børn forsvandt sporløst - fundet mange kilometer væk

    Fre 19:55
  • Hus Forbi sælger Edward

    Edward blev bedt om at smutte: - Jeg forstår det ikke

    15:27
  • Aarhus Ø ballade

    Kommunen vil nu betale for tryghedsvagter

  • Natteravnene Malfin

    Advarer: Farlig medicin i omløb

  • Svend og Birgit frygter, at de ikke kan bo sammen

  • Skærmbillede 2023-09-24 kl. 19.50.03

    Aarhus sætter ind mod vanedannende og udbredt pille blandt unge

  • Hus Forbi sælger Edward

    Edward blev bedt om at smutte: - Jeg forstår det ikke

  • IMG_3602

    Brian sætter hverdagen på standby og slapper af som hund

Tilmeld dig TV2 Østjyllands nyhedsbrev og bliv opdateret hver dag

Ved at klikke på 'Tilmeld' accepterer du vores privatlivspolitik.
  • Ballen samsø brugerbillede

    Uhørt situation i de danske farvande kan påvirke efterårsvejret

  • brand horsens Nørrestrandsgade

    Efterlyser vidner til brand i ubeboet hus

  • AUH Aarhus Universitetshospital Skejby Sygehus

    Kræftoperationer forsinkes fortsat

  • Skærmbillede 2023-09-24 kl. 18.16.51

    Narkobaroner spreder frygt i toppen af shippingbranchen

  • rudolf steiner-skolen aarhus

    Chok på skole: To børn forsvandt sporløst - fundet mange kilometer væk

  • rasmus og bente helsted

    Mega jubel langs E45 efter årtiers kamp

  • Kan firben spænde ben for nyt sommerhusområde?

  • Lukning dronningborghal

    Opkald rystede formand - nu er der håb om, at kaos kan stoppe

  • Her elsker man mudder: - Det er jo det, de vil have

TV2 Østjylland

Kontakt

  • Tip os
  • Sig din mening
  • Send klage
  • Find medarbejder
  • Book rundvisning
  • Sponsorater
  • Reklamer

Om os

  • Hvem er vi?
  • Udviklingsblog
  • Bestyrelse
  • Repræsentantskab

Job uddannelse

  • Ledige stillinger
  • Erhvervspraktik
  • Journalistpraktikant
  • FTP-elev

Services

  • Tekstet for hørehæmmede
  • Public service
  • Sådan ser du TV2ØJ
  • Nyhedsbrev
  • Privatlivspolitik
  • Cookies
TV2 Østjylland Skejbyparken 1, 8200 Aarhus N redaktion@tv2oj.dk (+45) 8742 4242
facebook linkedin instagram youtube tiktok
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. TV2 Østjylland forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4.
Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt Pressenævnet