Ole har tjent en halv million i Netto for at få sin drømmeuddannelse

På få år sparede Ole Rune Morsø flere hundrede tusinde kroner sammen for at følge drømmen om at blive pilot.

Allerede som otteårig fik en summende flymotor Ole Rune Morsø til straks at vende blikket mod himlen. Og da han fik sin første mobiltelefon, fulgte han med i flytrafikken på appen Flightradar.

Snart vidste han præcis, hvilken model der var tale om, og hvor flyet var på vej hen. Selvom han aldrig selv havde siddet i en maskine, sendte tanken om det et sug gennem maven på ham.

Ole Rune Morsø forestillede sig længselsfuldt, hvordan bjerge, marker og huse ville blive bittesmå, mens han steg op i de tyndere luftlag.

Da han blev 12 år, klikkede han sig fast i en flysele for første gang. Turen gik til London, og her var det ikke bare flyet, der fik luft under vingerne, men også en drøm om selv at sidde bag roret.

Ole Rune Morsø er vokset op i Lystrup uden for Aarhus, hvor han allerede som 15-årig begyndte at lægge penge til side til at blive pilot.
Ole Rune Morsø er vokset op i Lystrup uden for Aarhus, hvor han allerede som 15-årig begyndte at lægge penge til side til at blive pilot.

- Det er noget helt specielt, når man liner op på startbanen, og der bliver givet gas. Derfra rullede snebolden bare, fortæller han.

Få år efter tog Ole Rune Morsø en afgørende beslutning, som han allerede der vidste, ville sætte ham i gæld som ganske ung.

En af Danmarks dyreste

Sammen med beslutningen fulgte også bevidstheden om den store pose penge, der skal betales af egen lomme.

Ole Rune Morsø havde nemlig forelsket sig i en af Danmarks dyreste, selvbetalte uddannelser.

Modsat de fleste andre har pilotuddannelsen en egenbetaling på omkring 800.000. Det afskrækkede ham dog ikke.

- Hvis man vil det nok, finder man en måde at gøre det på, siger Ole Rune Morsø.

quote Det er kulminationen på alt det, jeg har arbejdet på de seneste mange år.

Ole Rune Morsø

Hans måde blev et job i den lokale Netto i Lystrup uden for Aarhus. Så efter gymnasiet ventede der ikke den store rejse ud i verden og byture hver weekend, som for mange af de jævnaldrende. Der var mere arbejde og en stilling som souschef i butikken på programmet.

- Der var mange gange, hvor der var noget, jeg syntes, var fedt, men hvor jeg spurgte mig selv: Skal jeg egentlig bruge det? siger han.

I tidens løb er der da også faldet en bemærkning eller to om, at han er nærig. Det tager Ole Rune Morsø ikke så tungt.

- Der er tidspunkter, hvor det har været træls at skulle spare så meget op, men det har aldrig været helt skidt, for så har jeg nok fundet noget andet at lave, siger han.

Ole gjorde det klart fra begyndelsen af sin ansættelse, at det var en mellemlanding inden pilotuddannelsen.
Ole gjorde det klart fra begyndelsen af sin ansættelse, at det var en mellemlanding inden pilotuddannelsen.

Han mener også selv, at tiden i Netto har givet ham mere end penge til uddannelsen. Disciplin og ansvar, som han regner med at få brug for som pilot. 

Én ting brugte han dog penge på.

Rejste alene for at prøve nyt fly

For selvom Ole møjsommeligt lagde næsten hele sin løn til side hver måned, kunne arbejdet ikke holde flyvetrangen på afstand.

Derfor satte han sig i 2020 alene på en flyver til Chicago. Det var en af jomfruturene med en Airbus A350, og turen var planlagt flere år tidligere.

- Når et flyselskab bestiller en flyver, gør de det mange år i forvejen. Så da jeg så, de havde placeret en ordre, sagde jeg til mig selv, at jeg ville prøve det, når de fik flyet, siger han.

Ole vil være pilot
Fra Oles tur til Chicago med den længe ventede Airbus A350. Foto: Privatfoto

Flyveturen tog ni timer, og derefter havde Ole Rune Morsø to dage i den amerikanske storby, inden turen gik hjem. Timerne i luften var turens højdepunkt. 

- For mange er det bare en måde at komme på ferie på, men for mig handler det om flytypen, siger han.

Ole vil være pilot
Ole på en tur til St. Maarten i Caribien, hvor han, efter at have snakket med kaptajnen undervejs, blev inviteret ud i cockpittet efter landing Foto: Privatfoto

Turen til Chicago var ikke den eneste. Ofte fik han efter en snak med flypersonalet lov til at komme ud i cockpittet. Hver gang blev han bekræftet i, at pilotuddannelsen var det rette.

- Jeg har da nogle gange tænkt over, om det er næsten en million værd. Men det har hele tiden været den eneste vej at gå - der er ikke noget alternativ for mig, siger Ole Rune Morsø.

75 flyveture og tre år i Netto

Siden han satte sig i et fly for første gang som 12-årig, er det blevet til 75 flyveture, tre år i Netto og en halv million opsparede kroner. Og i starten af året kunne den nu 20-årige endelig træde ind ad dørene til Aarhus Airport, hvor GreyBird Pilot Academy uddanner erhvervspiloter.

- Det er kulminationen på alt det, jeg har arbejdet på de seneste mange år med at spare op og forberede mig. Det er som et helt nyt kapitel i mit liv at starte på skolen, siger han.

Sådan bliver man pilot

Et kapitel, han har set frem til i næsten ti år. Alligevel gjorde det lidt ondt at se de hårdt tjente penge forlade bankkontoen, indrømmer Ole Rune Morsø.

- Men hvis man gerne vil være pilot, må man tage med, at det kommer til at koste nogle knaster, siger han.

TV2 ØSTJYLLAND har fulgt Ole og to andre pilotaspiranter, der drømmer om himlen som arbejdsplads. Se, hvordan det går, når de skal i luften for første gang: