Byggeprojekt står stadig stille efter syv år: - Nu trækker vi en streg i sandet
Siden 2016 har der manglet en gangbro over jernbanen mellem Skovvejen og Fiskerivej. Nu håber kommunen, at broen snart bliver genopført.
De har manglet den siden 2016, da den gamle blev beskadiget efter en påkørsel af en kranbil.
Nu er der snart udsigt til en længe ventet genopførelse af gangbroen mellem Skovvejen og Fiskerivej i Aarhus. Det er en bro, som blandt andre beboerne på Trøjborg har savnet, fordi det er den hurtige vej hen over jernbanen og ned til lystbådehavnen.
Sagen har været beskrevet i medierne ad flere omgange, fordi den har trukket så meget ud.
Det var bygherren bag Terrassehusene ved Langelinieparken, Niels Karsten Albertsen, der i sin tid fik at vide, at han havde ansvaret for at genopføre broen, fordi det var en af hans entreprenørmaskiner, der ødelagde den gamle bro under byggeriet af Terrassehusene.
Han fik oprindeligt at vide, at broen skulle være på plads, før han kunne få sin ibrugtagningstilladelse til de nyopførte lejligheder med havudsigt, men han fik imidlertid en dispensation fra kommunen til at lade folk flytte ind, før arbejdet var sat i gang.
Det gjorde han, fordi han stillede en bankgaranti på de cirka 3,8 millioner kroner, som broen dengang blev vurderet til at koste.
Afviser særbehandling
Aarhus Kommune afviser, at Niels Karsten Albertsen har fået særligt gunstige forhold, selvom broen her efter seks-syv år stadig mangler, men nu er grænsen altså nået, fastslår rådmand Nicolaj Bang (K) fra teknik og miljø over for TV2 Østjylland.
- Vi trækker en streg i sandet nu. Det her er en sag, der har fået lov at stå på i alt for lang tid, fordi der har været problemer med udformningen og placeringen, men vi har lovet borgerne den her gangbro, og nu skal der ske noget. Det har været et meget utilfredsstillende forløb, siger Nicolaj Bang.
Niels Karsten Albertsen havde en tidsfrist den 1. februar i år, hvor han skulle indlevere projektbeskrivelse og tidsplan til kommunen. Den frist overholdt han, og projektet beskrev en gangbro konstrueret af stål.
I maj sendte han så en ny projektbeskrivelse ind, hvor broen i stedet var lavet af beton.
- Men den går ikke. En bro af beton er noget helt andet end det, vi allerede har aftalt. Den er større og derfor potentielt til gene for de beboere, som af den grund mister noget udsyn. Det er simpelthen rent visuelt en tungere konstruktion og derfor et andet scenarie end det aftalte, og det skal vi ikke ud i, fastslår Nicolaj Bang.
Så en gangbro af beton kommer ikke på tale?
- Det gør det helt sikkert ikke. Vi er nødt til at tage hensyn til beboerne, og det gør vi ikke ved at blokere en del af deres udsyn med beton, siger Nicolaj Bang.
- Vi har desuden været inde og se på, om vi kan gøre noget nu for at sætte skub i behandlingen af sagen, men der er det helt særlige her, at det ikke bare er en opgave, som involverer Aarhus Kommune. Broen går over jernbanen, så Banedanmark er også myndighed på det, og det gør ikke opgaven mindre kompleks. Det handler om sikkerheden og tilladelse til at bygge hen over skinnerne.
Men den tilladelse var der vel i forvejen, da den gamle bro også gik over skinnerne?
- Man kan desværre ikke tage den ene tilladelse og overføre den til et andet sted. Altså i det her tilfælde fra den ene bro til den anden. Det kræver en ny, forklarer rådmand Nicolai Bang.
Kommunen forventer, at byggeriet af broen går i gang meget snart. I hvert fald her i 2023. Det er ikke muligt at sætte præcist tidspunkt på endnu.
En klar fejl, at de gav ham lov
Niels Christian Sidenius er formand for Trøjborg Fællesråd og dermed én af dem, der har en interesse i snart at se spaden gå i jorden.
Han ærgrer sig over, at projektet ikke for længe siden er afsluttet, og han kalder det en klar fejl, at kommunen i sin tid gav bygherren lov til at tage husene i brug, før broen var der.
Jeg bliver som formand kontaktet af folk i området, der gerne vil vide, hvad der sker i sagen, og jeg ville jeg ønske, at jeg kunne svare dem
- Det var jo i sin tid netop en forudsætning, at den bro blev opført, og nu står vi her så mange år efter og mangler den endnu. Det er særligt ærgerligt for de ældre mennesker, der kan have svært ved at skulle gå op ad bakken til Riisskov, før de kan krydse over og komme ned på havneområdet, siger Niels Christian Sidenius.
- Jeg bliver som formand kontaktet af folk i området, der gerne vil vide, hvad der sker i sagen, og jeg ville jeg ønske, at jeg kunne svare dem. Derfor har jeg sammen med formanden for Midtbyens Fællesråd igen i aftes taget kontakt til rådmanden i håb om, at han fremover vil sørge for at orientere mere åbent om processen, siger Niels Christian Sidenius til TV2 Østjylland.
TV2 Østjylland har forsøgt at få en kommentar fra bygherre Niels Karsten Albertsen, men det har ikke været muligt.