Sådan kan din benzinbil køre lige så grønt som en elbil

I et nyt forsøg skal 100 benzinbiler køre på biomethanol, som udleder 70 procent mindre CO2.

03:04

VIDEO: Lars Thomsen fra Skanderborg er formand for Dansk Methanolforening. Han har i et år kørt på 85 procent biomethanol i sin Peugeot.

Du behøver nødvendigvis ikke at skifte din nuværende benzinbil ud med en elbil, hvis du vil køre miljøvenligt.

I et nyt forsøg skal op mod 100 biler i to år køre på biomethanol (M85) fra biogas og gylle, som et alternativ til benzin.

- Vi kan uden videre blive ved med at køre i de biler, vi har. Når vi først kommer ud på vejene, og man ser det her, så vil flere og flere gå over til det, siger Lars Thomsen fra Skanderborg til TV2 ØSTJYLLAND.

Lars Thomsen er formand for Dansk Methanolforening, som har til formål at fremme fremstilling og anvendelse af methanol i Danmark. 

Det er bare at fylde på, så kører vi lige så grønt som en elbil.

Kim Winther, seniorspecialist, Teknologisk Institut

I snart et år har han og konen kørt på 85 procent biomethanol i deres Peugeot.

Det kræver blot en lille programændring ved benzinbilerne, så de kan køre på biomethanol.

- Der er ingen problemer ved det. Det eneste er, at man skal tanke lidt hyppigere, fordi brændværdien er lavere, fortæller Lars Thomsen, som også er kemiker.

I et år har Lars Thomsen kørt på biomethanol i sin lille Peugeot.

Læs også Forslag: Bilerne ud af det centrale Silkeborg

Kan fyldes på og bruges i dag

Methanol er ikke et nyt brændstof, og man kan fremstille det af alverdens ting. I Kina bruger de det flittigt, men her er det udvundet af kul. I forsøget her i Danmark vil man have en så grøn methanol som muligt.

- Vi har mulighed for at få et ekstremt klimavenligt brændstof, og vi kan bruge det her og nu, fortæller civilingeniør og seniorspecialist hos Teknologisk Institut Kim Winther.

Teknologisk Institut er projektleder på forsøget, og ifølge Kim Winther har det indtil nu vist sig, at bilerne får lidt flere hestekræfter, når de kører på biomethanol. Derudover udleder de 70 procent mindre CO2 end benzin.

- Benzinbiler vil komme ned på samme niveau som elbiler, hvad angår CO2-udledning - cirka 40 gram per kilometer. Det kan vi opnå allerede i dag – det er bare at fylde på, så kører vi lige så grønt som en elbil, siger Kim Winther til TV2 ØSTJYLLAND.

Teknologisk Institut i Aarhus tester bilerne, når de har ændret dem til at køre på biomethanol. Bilerne får lidt flere hestekræfter, men rækkevidden reduceres med 40 procent i forhold til benzin.

Ligesom at tanke benzin

Regeringen og Folketinget har sat som mål, at Danmark skal udlede 70 procent mindre CO2 i 2030. Og her kan biomethanol være en mulighed for at nå målet.

- Det kan bestemt vise sig at have rigtig gode potentialer, og det er derfor, at der er sat et forsøg i gang, lyder det fra forsyningsordfører Jens Joel (S) til TV2 ØSTJYLLAND.

Når de op mod 100 biler i forsøget skal tanke, så vil det foregå på samme måde, som når man tanker benzin eller diesel på en tankstation.

Biometanol fra biogas og gylle:

Projektet Biometanol M85 på danske tankstationer er støttet af Energistyrelsens udviklingsprogram EUDP, har den ambition at afprøve M85, som er en brændstofblanding bestående af 85 procent metanol og 15 procent benzin.

Læs også Stor miljøsag: Politiet vil konfiskere 190 mio. kr. fra havbrugsejer

Skanderborg Kommune er også en del af projektet – og det samme er Københavns Kommune. Her stiller de nogle kommunale biler til rådighed, som skal køre på biomethanol.

- Vi skal væk fra CO2, og vi skal væk fra benzin og diesel. Vi vil helst el, men der er jo en stor bilpark i forvejen. Hvis vi skal i mål med de 70 procent, så er det ikke kun kommunen, så er det os alle sammen. Og vi vil gerne være en katalysator til at skubbe på den udvikling, fortæller klimakoordinator i Skanderborg Kommune Susanne Skårup til TV2 ØSTJYLLAND.

Vi kan jo ikke komme nogle vegne, hvis det er dyrere at køre med methanol, og det bliver hårdere skattet end diesel.

Lars Thomsen, formand for Dansk Methanolforening

Hvorfor gør vi det ikke bare i dag?

De 100 biler skal nu dokumentere effekten af biomethanol de næste to år. Men hvis det reelt skal udbredes i Danmark, så kræver det, at man politisk vælger at prioritere biomethanol som brændstof og gør det lovligt.

- Det er lidt i konflikt med EU's normer for brændstof. Vi har fælles normer for benzin, og der konflikter det her. Og bilen er godkendt til benzin og ikke andet. Den er ikke godkendt til biomethanol, selvom den sagtens kan køre på det, fortæller Kim Winther.

Et nyligt udført studie har peget på M85, en blanding af 85 % methanol og 15 % benzin, som den optimale blanding for dansk sommer- og vinterdrift. Studiet viste også, at ældre benzinbiler kan køre på M85. Biomethanol koster i dag cirka 25 procent mere end benzin. Kilde: Teknologisk Institut

Derfor vil det ikke være muligt at få synet en bil, hvis den kører på biomethanol i dag. Derudover er der nogle ulemper i forhold til beskatningen.

- Hvis man har det mål, at man om 10 år skal være i hus med en grøn omstilling, så skal man også fjerne de barrierer, der er. Vi kan jo ikke komme nogen vegne, hvis det er dyrere at køre med methanol, og det bliver hårdere skattet end diesel.  Der er nogle ting, der skal ske, fortæller formand i Dansk Methanolforening Lars Thomsen.

Dansk Methanolforenings planer om biomethanol og e-methanol:

Biomethanol:

Når der er husdyr, vil der også være husdyrgødning (gylle, møg og dybstrøelse). Vi låner blot alt møget og gyllen, beholder energien, som hverken landmanden eller marken har glæde af og leverer det hele tilbage afgasset og med større gødningsværdi og mindre lugt. Det er den biogas, vi laver biomethanol af.

 

E-methanol:

Vindmøller står i dag stille, selvom det blæser. Vi kan ikke nå at bruge så meget strøm eller eksportere den, da det også blæser i vore nabolande. I stedet for at lade møllerne holde stille er det bedre at lade dem køre og bruge overskudsstrømmen til at lave methanol af. Methanol er nemt at have med at gøre. Det kan gemmes, transporteres og så kan vi køre i bil på methanol. Vi kalder det electro-methanol eller e-methanol, når det kommer af sol og vind.

 

Kilde: Lars Thomsen, formand for Dansk Methanolforening.

Ifølge Jens Joel, der er forsyningsordfører for Socialdemokratiet, er EU blevet mere åbne over for grøn energi, og der er en mulighed for, at de vil støtte projektet på sigt.

- Den grønne dagsorden flytter sig helt ekstremt meget. Vi har lige indgået et budget, hvor EU har kanaliseret mange penge til den grønne omstilling. Så jeg tror, at hvis det her projekt er en succes, vil der være en større lydhørhed fra EU, end der ville have været for tre-fem år siden, siger Jens Joel.

Med vind og sol i Danmark og halm og gylle, så kan vi blive fuldstændig selvforsynende. Vi får en fuldstændig ren energi.

Lars Thomsen, formand for Dansk Methanolforening

På sigt håber Lars Thomsen, at vi i Danmark kan blive selvforsynende med biomethanol – ikke kun udvundet fra halm og gylle, men også fra sol- og vindenergi.

- Med vind og sol i Danmark og halm og gylle, så kan vi blive fuldstændig selvforsynende. Vi får en fuldstændig ren energi, siger Lars Thomsen.

Flere tankstationer er med i forsøget, hvor der vil være en tankpistol med biomethanol ligesom dem med benzin og diesel. De vil ligge i Skanderborg, København, Resenbro og Roskilde. Derfor skal forsøgsbilerne også være i de områder.

Artiklen er opdateret torsdag med citater fra forsyningsordfører fra Socialdemokratiet, Jens Joel.

Deltagerne i projektet:

  • Dansk Methanolforening
  • HMK Bilcon
  • Circle-K
  • OK a.m.b.a
  • Go'on Gruppen
  • M2 Teknik
  • FDM
  • Skanderborg Kommune
  • Københavns Kommune
  • Teknologisk Institut (projektleder)

Læs også Målsætning om elbiler kan sende afgifter i vejret