Lærer revser handleplan: - Hvordan skal vi få ressourcerne?
En lærer fra Rismølleskolen kritiserer den netop fremlagte handleplan og savner information om, hvordan den skal føres ud i livet.
Rismølleskolen i Randers har været på alles læber i snart en uge. Onsdag aften fremlagde kommunen så en plan for, hvordan problemerne løses.
Her nævnes blandt andet en opnormering af medarbejderstaben, så der kan være to-lærerordning og co-teaching.
En af skolens lærere køber dog ikke den plan.
- Jeg kan ikke se, hvordan man skal føre det ud i livet. Hvordan skal vi få ressourcerne til det? I forvejen har vi flere ubesatte stillinger.
- Og skolen har ikke det bedste ry lige nu. Det er ligesom at gå på arbejde i en krigszone. Det hele er svært at være i, og det påvirker vores hverdag meget, siger læreren til TV2 Østjylland.
Derfor er læreren anonym
Læreren ønsker at være anonym, da vedkommende ønsker at fortsætte med sin undervisning og hverdag som vanligt. Det frygter læreren ikke ville kunne lade sig gøre, hvis personen stiller sig frem med ansigt og navn.
Sendt ud via Aula
Derfor tror læreren ikke på, at nyt personale, der ifølge handleplanen skal tilføres, vil stå i kø for at begynde på Rismølleskolen.
Generelt er mange af de ansatte ifølge læreren usikre på, hvad der nu skal ske.
Handleplanen er efter vedkommendes overbevisning lavet udelukkende af ledelsen i samarbejde med forvaltningen og nogle få fra lærergruppen.
- Resten af os har intet hørt om den. Handleplanen blev sendt ud til os via Aula, kort inden den blev sendt til medierne. Jeg er sur over, at skolelederen ikke stiller sig frem og præsenterer den og svarer på spørgsmål til den på forhånd, siger læreren.
Handleplanen
Der kommer ekstra ledelseskraft på skolen sådan, at den samlede ledelse på skolen får ekstra støtte både til at lave løbende analyser og håndtere både medarbejder-, forældre- og elevperspektiver. Konkret tilføres ledelsen en medleder.
Medarbejderstaben på 9. årgang opnormeres sådan, at der kan være to-lærerordning, co-teaching og foretages observationer for at sætte rigtigt ind. Formålet er både at imødekomme uro, understøtte pædagogiske tiltag og bakke op om undervisningsmiljøet. Samtidig bidrager det positivt til arbejdsmiljøet, da flere medarbejdere har givet udtryk for, at de ikke tør forlade klassen.
Der skrues op for den faglige ekspertise. En specialpædagogisk specialist udstationeres i længere tid på skolen. Formålet er at være tæt sparringspartner og gennem observationer hjælpe og støtte i at skabe det rette læringsmiljø og at møde elever med særlige udfordringer på den rette måde.
Der er også en række initiativer, som nu sættes i gang, og hvor virkningen kommer på lidt længere sigt.
Det drejer sig om, at der sættes ind med kompetenceudvikling for medarbejdere, så de oplever at være bedre klædt på til at løse opgaverne og oplever at have de rette redskaber til det. For at give den rette kompetenceudvikling er det nødvendigt at lave en analyse. Den går nu i gang.
I samarbejde med HR-afdelingen vil der være individuelle samtaler og gruppesamtaler med medarbejdere. Der indledes også et samarbejde med Human House og HR både i forhold til enkelte elever og den brede medarbejdergruppe. Formålet er at styrke arbejdsmiljøet og sikre, at medarbejdere oplever psykologisk tryghed og at trivslen øges.
Og så bliver der samtidig skruet op for at inddrage forældrene gennem en tydelig kommunikation om de processer og tiltag, som går i gang. Derfor vil der også blive indkaldt til et forældremøde på 9. årgang.
Kilde: Randers Kommune
Stadig meget ballade
Siden Arbejdstilsynet gav Rismølleskolen et påbud om at få løst de store problemer med det psykiske arbejdsmiljø, er der blevet arbejdet på planen.
Men fokusset har ifølge læreren ikke løst udfordringerne med den elevgruppe, der skaber ballade.
- Der er ingen ændringer, snarere tværtimod. Der er de samme voldsomme episoder, siger læreren.
TV2 Østjylland har set beskedtråde på Aula, der bekræfter dette.
Ifølge læreren er der også problemer på andre årgange end lige de meget omtalte 9. klasser.
- Problemerne her har jo også stået på siden 7. klasse. Det er ikke ny viden. Der er nogle elever, som ikke får den rette støtte, og der er nogle indsatser, som ikke er fulgt til dørs.
Svar fra skoledirektøren
TV2 Østjylland har forelagt lærerens kritik for Carsten Otte, direktør for Børn og Unge i Randers Kommune.
Han er overbevist om, at den fremlagte handleplan kan understøtte både et godt læringsmiljø for eleverne og et godt arbejdsmiljø for lærerne. Og han er ikke bange for, at skolen ikke kan tiltrække lærere.
- Der er forskellige elementer i den her plan. Nogle er vi gået i gang med at realisere. Det er også korrekt, at en del af planen er en opnormering på lærersiden. Jeg ved, at skolens ledelse er i kontakt med personer med specialpædagogiske kompetencer, og det er min forventning, at vi meget snart udfolder den del af planen også.
Et af kritikpunkterne går på, at lærerne ikke er blevet informeret om handleplanen, inden den var ude i medierne.
- Jeg har stor forståelse for, at alle personalegrupper gerne vil involveres i den her plan. Nu har vi som forvaltning sat rammen for en række initiativer, som skal udmøntes ude på skolen. Nu går arbejdet i gang med at udmønte den, og det skal alle selvfølgelig involveres i, siger Carsten Otte.
'Kan, skal og vil vi ikke acceptere'
Skolelederen på Rismølleskolen, Jan Pedersen, har tidligere udtalt sig i sagen, som han betegner som dybt alvorlig.
Han bliver ked af det, når han hører om lærernes oplevelser.
- Sådan skal det ikke være at gå på arbejde, det er fuldstændig uacceptabelt og langt over grænsen. Det kan, skal og vil vi ikke acceptere, har han tidligere udtalt til TV2 Østjylland.
Har du erfaringer med skolen?
Hvis du har erfaringer - gode som dårlige - med Rismølleskolen i Randers, hører vi meget gerne fra dig.
Du kan skrive til os her:
Oplevelserne fremgår af en rapport fra Arbejdstilsynet, som har tildelt skolen et strakspåbud om at få styr på udfordringerne.
Man havde indtil den 3. november til at komme med en plan for, hvordan der skal rettes op på problemerne.
Udvalgsformand: Overrasket over omfanget
Formanden for Skole- og uddannelsesudvalget, Lise-Lotte Leervad Larsen (S) ærgrer sig over de verserende problemer på Rismølleskolen.
Hun havde ikke forventet, at problemerne var så store.
- Jeg havde godt hørt om udfordringer på skolen, og der har været et par uheldige sager. Men jeg blev overrasket over, at det stod så slemt til. Jeg er ærgerlig over, at vi skal nå helt til et påbud fra Arbejdstilsynet. Det skal vi lære af, siger udvalgsformanden til TV2 Østjylland.
Hun har dog en forventning og forhåbning om, at elementerne i handleplanen kan løses problemerne.
Lise-Lotte Leervad Larsen har ikke hørt kritik af den.
- Handleplanen viser, at vi sætter godt ind og omfanget af indsatser viser, at vi tager situationen alvorlig. Det er ny viden for mig, at nogen sætter spørgsmålstegn ved, om den er realistisk. Det skal den selvfølgelig være.
- Vi styrker også omkring ledelsen, og det er min forventning, at der på den måde bliver taget hånd om problemerne der, siger Lise-Lotte Leervad Larsen.
For hende er der pt. et klart mål:
- Lige nu er det vigtigste, at vi kommer godt videre. Og det for alle parter, der er ramt lige nu. Det er personale, elever og forældre.