Omdiskuteret rejseselskab genopstår
Rejseselskabet Detur er igen klar til at sende danskere på ferie til sommer.
Det vakte vrede hos uforstående kunder, da rejseselskabet Detur sidste år gik konkurs.
Nogle kunder strandede på ferien, fordi deres flyafgange blev aflyst, inden de var kommet hjem. Det fik Ole Vendelboe til at oprette en facebookgruppe for utilfredse kunder, som fik stor tilslutning.
Men nu genopstår selskabet. Det er rejseselskabet Aventura, som har købt Deturs navn og kundekartotek. Men det er også det eneste, understreger grundlægger og direktør for Aventura Rejser, Torben K. Simonsen.
- Vi har betalt et anseeligt beløb ind til konkursboet for navn, varemærke og kundekartoteket. Vi har ikke købt gælden med, så det er hermetisk lukket herfra, siger Torben K. Simonsen.
Det "anseelige millionbeløb" kan direktøren ikke komme nærmere.
Men er det et godt varemærke ovenpå de her sager?
- Det er beskadiget. Det vidste vi fra starten, men vi går ydmygt og målrettet til opgaven. Nogle gæster har ikke været godt behandlet, og det vil jeg på ingen måde underkende.
- Selskabet har haft 250.000 gæster ude at rejse, og siden nyheden kom ud, har jeg skrevet med glade gæster, der gerne vil booke igen, siger Torben K. Simonsen.
Ingen tomme pladser
Det tidligere Detur var medlem af den svenske pendant til Forbrugerrådet, Kammarkollegiet. Det er derfor fortsat her, kunder, der har penge til gode, skal henvende sig. Det nye Detur er medlem af den danske garantifond.
Ifølge Torben K. Simonsen overtages Deturs kundekartotek. De kunder kan snart se frem til en orientering om den nye struktur.
De nye ejere, Aventura, bruger en teknologi, som kun booker flysæder, der ikke er solgt i forvejen i modsætning til mange andre selskaber, der på forhånd har købt sæder på faste flyafgange.
Det giver ifølge direktøren mindre risiko, da de ikke risikerer tomme sæder, som de har solgt.
- Halen er, at vi er afhængige af flyrejser, og hvad flyselskaber sætter ind af afgange. Men som tiden er, er vi meget privilegerede, for der er mange afgange fra hele landet, siger Torben K. Simonsen.
Første bookinger på plads
Han kan kun henvise kunder hos tidligere Detur til den information, han har fået fra konkursboets kuratorer.
Det nye selskab åbnede tirsdag for nye bookinger, og de første er gennemført, oplyser direktøren.
Det tidligere Detur måtte indgive sin konkurserklæring i oktober på grund af høje brændstofpriser, uro i verden og manglende kunder, oplyste firmaet dengang og efterlod flere kunder på ferien på grund af aflyste fly.