TV2 ØSTJYLLAND
  • Din kommune
  • Play
  • Podcast
  • Tip os
  • Din kommune
  • Play
  • Podcast
Trafik Østjylland

Manden bag gigantisk togplan: Borgerne glæder sig for tidligt

Professor Otto Anker Nielsen mener, at jernbaneprojektet Hovedgård-Hasselager stadig er en samfundsøkonomisk god idé.

Det er trafikprofessor ved DTU Otto Anker Nielsen, der i sin tid fandt på timemodellen, der ligger til grund for Togfonden.
Det er trafikprofessor ved DTU Otto Anker Nielsen, der i sin tid fandt på timemodellen, der ligger til grund for Togfonden. Foto: Emil Helms / Ritzau Scanpix
  • ANSO
    Anette Solgaard
    Journalist
    Lokalreporter i Østjylland Kommune
22. jan 2023, kl. 06:20

Det er langt fra sikkert, at en omdiskuteret jernbane syd for Aarhus følger Vejle Fjord-togbroen i graven.

Det slår DTU-professor Otto Anker Nielsen fast over for TV2 ØSTJYLLAND.

- Det er en god investering, og samfundet ville blive rigere, hvis jernbanen blev bygget, siger professoren.

Den nye SVM-regerings udmelding om, at en togbro over Vejle Fjord er droppet, har ellers skabt stor glæde i Solbjerg syd for Aarhus. 

Det har fået en række borgere til at spekulere og håbe på, at planerne om en ny jernbane mellem Hovedgård og Hasselager også bliver skrottet. 

Begge togstrækninger indgår nemlig i transportforliget Togfonden fra 2013, hvor en række nye jernbaneprojekter blev vedtaget med det overordnede formål at sænke transporttiden mellem de store byer, herunder Aarhus og Odense, til en time.

I sig selv vil Hovedgård-Hasselsager-jernbanen barbere rejsetiden ned med knap seks minutter og koste omkring fire milliarder kroner at bygge. 

Uden tidsbesparelsen fra togbroen over Vejle Fjord er det ikke muligt at få den samlede rejsetid ned på en time, og det har altså fået borgere i Solbjerg til at tro, at jernbanen gennem Solbjerg også bliver kasseret. 

Jernbanen er - stadig - en god idé

Men det er langt fra sikkert, at den teori holder. Det fortæller trafikprofessor ved Danmarks Tekniske Universitet Otto Anker Nielsen. 

Det var ham, der i sin tid tilbage i år 2000 fandt på timemodellen, der ligger til grund for Togfonden. 

- Samfundsøkonomien i Hovedgård-Hasselager er god. Og meget bedre end økonomien i togbroen. Så ud fra en fra en ren trafikøkonomisk beslutning er projektet en god idé, siger Otto Anker Nielsen. 

Ifølge de seneste beregninger, der dog har et par år på bagen, er den interne rente på Hovedgård-Hasselager på 4,5-5,2 procent. Det er det tal, der får ham til at mene, at det vil ende som en god investering.

De tre linjeføringer, der er i spil omkring Solbjerg.
De tre linjeføringer, der er i spil omkring Solbjerg. Foto: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet

God økonomi

På landsplan er det faktisk et af de bedste jernbane-projekter. 

For selvom fire milliarder kroner lyder af meget, er det ifølge Otto Anker Nielsen en relativt billig jernbane at bygge, fordi strækningen primært går henover marker. 

- Seks minutter er en stor tidsbesparelse, og ved at have to parallelle jernbaner kan man øge frekvensen af tog også. Beregningerne viser, at projektet både giver en trafikgevinst for dem, der allerede bruger den kollektive trafik, ligesom det også kan tiltrække flere og nye passagerer, siger han. 

Otto Anker Nielsen tror dog ikke, at Hovedgård-Hasselager bliver bygget inden for de næste år. Han skyder på, at det ikke bliver til det store før 2035-2040. 

- Det er praktisk politik. Der er andre infrastukturprojekter, der også skal prioriteres, og så skal staten have finanserne til det, siger han. 

Ved Solbjerg har der været tre mulige linjeføringer i spil.

Mangler finansiering 

Spørger man en anden trafikforsker, Niels Melchior, der er trafikplanlægger og lektor emeritus ved Aalborg Universitet, er der heller ikke udsigter til en ny jernbane mellem Hovedgård og Hasselager i nær fremtid. 

Han peger på, at en del af Togfonden skulle finansieres af indtægter fra Nordsø-olie. Siden 2013 er priserne dog faldet, og de penge, der skulle være i fonden, er der simpelthen ikke, fortæller han. 

- Derudover er det er klar svaghed, at Togfonden-forliget var smalt. Det betyder, at flertallet er smuldret, og at andre infrastrukturprojekter blev samlet i et helt andet forlig. Og det er ikke hensigtsmæssigt, så jeg vil tro, det ender med, man beslutter, jernbanen ikke skal bygges nu. Men den kan sagtens dukke op om et årti igen, siger Niels Melchior.

TV2 ØSTJYLLAND har spurgt ny transportminister Thomas Danielsen (V) om en kommentar, men ministeriet har blot henvist til regeringsgrundlaget, hvori Vejle Fjord-broen droppes.

facebook twitter mail

Læs også

  • Staten har købt huse for 82 millioner kroner: Nu smuldrer planen

  • Tog
    Tog

    Er seks minutter stadig fire milliarder kroner værd?

Mest læste i denne uge

  • vilstrupvej klosterhøjvej

    Alvorligt skadet: Teenagere uden hjelm i frontalulykke

  • I 12 år havde Jesper ingen ben - så fik han et tilbud, der ændrede alt

  • Design uden navn (4)

    Mand fastklemt under dumper – ringede selv 112

  • Sport

    1600 klubber i Danmark - Rikkes er den bedste

  • Knud Pedersen ure og smykker
    Knud Pedersen ure og smykker
    112

    Stjal smykker for over 9 millioner kroner: Er nu blevet udvist af landet

  • 20210111-150940-B-5454x3610ma
    20210111-150940-B-5454x3610ma
    Samfund

    Millioner til idrætsfaciliteter: Se hvem der får penge

  • døde køer
    døde køer
    112

    50 døde køer fundet hos landmand

  • tegning retssag Plejecenter Tirsdalen 60-årig tiltalt Kristrup Retten i Randers
    Forgiftet på plejehjem

    Kun få har samme diagnose som drabstiltalt: Det betyder den

  • Søballe
    Søballe
    Erhverv

    Er der fundet PFAS hos dig? Tjek det her

  • Pige i skoleklasse
    Pige i skoleklasse
    Samfund

    Da 15-årige Caroline blev syg, måtte hendes mor ringe til forsikringen

  • Busrute 115
    Busrute 115
    Trafik

    Busruter røg i sparerunde - nu bliver de reddet

Mere Trafik

Dagens mest læste

TV2 ØSTJYLLAND

Kontakt

  • Tip os
  • Sig din mening
  • Send klage
  • Find medarbejder
  • Book rundvisning
  • Bliv annoncør
  • Reklamer

Om os

  • Hvem er vi?
  • Vores historie
  • Udviklingsblog
  • Værter
  • Bestyrelse
  • Repræsentantskab

Job uddannelse

  • Ledige stillinger
  • Erhvervspraktik
  • Journalistpraktikant
  • FTP-elev

Services

  • Tekstet for hørehæmmede
  • Public service
  • Sådan ser du TV2ØJ
  • Privatlivspolitik
  • Cookies
Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt Pressenævnet
TV2 ØSTJYLLAND Skejbyparken 1, 8200 Aarhus N Skriv til: redaktion@tv2oj.dk Ring: (+45) 87424242
facebook twitter linkedin instagram youtube tiktok