Er seks minutter stadig fire milliarder kroner værd?
Ny regering, ny plan? Det håber Ole Sørensen fra Solbjerg, der i øvrigt ønsker en række politikere hen, hvor peberet gror.
Kort før jul meldte den nye regering ud, at de mangeårige planer om at bygge en ny togbro over Vejle Fjord er smidt i skraldespanden.
De seks milliarder, der var sat af til projektet, skal i stedet bruges til en fond til eksempelvis klima og børn, står der i regeringsgrundlaget.
Og det er den ene sætning i regeringsgrundlaget, der har fået en række borgere i Solbjerg syd for Aarhus til at spekulere, håbe og så småt begynde at fejre. For projektets kollaps i Vejle kan betyde, at man i Solbjerg også slipper for togspor i baghaven.
- Jeg blev virkelig glad, da jeg hørte om togbroens død. For jeg går ud fra, at det betyder, at de planer, der rammer os i Solbjerg, også bliver skrottet, og at vi endelig kan ånde lettet op, siger den 73-årige husejer i Solbjerg, Ole Sørensen.
Timemodellen vakler
Togbroen over Vejle Fjord var en del af et stort forlig, Togfonden, fra 2013, hvor den grundlæggende idé var, at jernbanenettet skulle udbygges og fornyes, så rejsetiden mellem storbyerne Aalborg-Aarhus, Aarhus-Odense, Esbjerg-Odense og Odense-København kun tog en time.
Den såkaldte timemodel. Men uden den tidsbesparelse, en bro over Vejle Fjord vil kunne give, kan det ikke lade sig gøre at få nedbragt rejsetiden mellem Aarhus og Odense til en time.
Og det er det, der får Ole Sørensen fra Solbjerg til at drømme.
Læs også
For udover togbroen har planen været at bygge en ny jernbane mellem Hovedgård ved Horsens og Hasselager ved Aarhus. Den strækning vil spare togpassagererne for omkring seks minutters rejsetid.
- Det her projekt har hele tiden været fuldstændig åndssvagt. Men nu er det da helt håbløst. For når togbroen er droppet, er timeplanen også skudt i sænk, og så kan jeg ikke forestille mig, at nogen vil holde fast i Hovedgård-Hasselager for bare at spare seks minutter, siger Ole Sørensen.
Ny jernbane går gennem Solbjerg
Der er tegnet tre forskellige linjeføringer til Hovedgård-Hasselager-jernbanen, som enten går øst for, vest for eller lige igennem Solbjerg. Alt afhængigt af linje koster det omkring fire milliarder kroner at etablere jernbanen.
Den ene af linjeføringerne går direkte gennem Ole Sørensens hus. Han har derfor stærke følelser om projektet.
- Jeg ønsker efterhånden nogle af politikerne bag planerne hen, hvor peberet gror. I visse kredse handler alt om København og Aarhus. Jernbanen vil skære Solbjerg midt over, ødelægge den smukke natur i området, skabe støjgener, og så er vi mange, der risikerer at miste vores ejendomme, siger Ole Sørensen.
Han har boet i sit hus på Møddebrovej i over 25 år.
- Det er et dejligt hus og et dejligt område. Jeg er rigtig glad for at bo her og regner også med, at jeg skal bæres ud herfra en dag. Så man bliver da lidt bitter over, at nogen vil pløje det hele ned, siger han.
Svært at sælge huse i området
Flere af Ole Sørensens naboer føler sig stavnsbundet, fordi de ikke kan sælge deres huse uden tab, så længe der ikke er kommet en afklaring af, hvorvidt der skal bygges en jernbane gennem Solbjerg eller ej.
En af de ramte husejere er Michael Nørgaard Dahl, der købte et hus på vejen sammen med sin kone i 2015.
- Der er virkelig blevet spekuleret efter udmeldingen om Vejle Fjord-broen. Vi har fået håbet tilbage og satser stærkt på, at det betyder, at Hovedgård-Hasselsager også bliver droppet, siger han.
Hvis den centrale linjeføring bliver bygget, kommer den til at gå 50-60 meter fra hans hus. Dengang, han købte huset, var den linjeføring ikke i spil.
- Vi er blevet holdt gidsler i mange år af de her streger på et papir. Store dele af Solbjerg er holdt stavnsbundet, så jeg håber, der snart kommer en udmelding, og vi kan fejre at få vores frihed igen, siger han.
Michael Nørgaard Dahl og hans familie overvejede for et par år siden at flytte til Viby, men droppede blandt andet flytteplanerne, fordi jernbaneplanerne ville påvirke salgsprisen af deres hus negativt.
- Usikkerheden tynger hele tiden ens skuldre, og det er svært ikke at bekymre sig om, hvad der kommer til at ske. Så der er mange følelser og mange penge i spil. Men forhåbentlig er det hele snart ovre, siger han.
Mere optimistisk boligmarked
Hos en af de lokale ejendomsmæglere, DanBolig Beder, har indehaver Jesper Bjerg også bemærket en positiv effekt efter regeringens nye udmelding om skrotning af Vejle Fjord-togbro.
Også selvom der ikke er meldt noget ud specifikt om Hovedgård-Hasselager-strækningen.
- Siden udmeldingen kan vi mærke, det er blevet lidt nemmere at sælge de boliger, der ligger ved linjeføringerne. Vi har i hvert fald handlet en enkelt ejendom, siger Jesper Bjerg.
Minister vil ikke love noget
Transportminister Thomas Danielsen (V) har ikke ønsket at stille op til interview og svare på, hvad fremtidsudsigterne er for Hovedgård-Hasselager-jernbanen.
Processen for videre drøftelser er heller ikke afklaret, og ministeriet henviser til regeringsgrundlaget:
'Regeringen noterer sig, at der ikke længere er flertal bag forliget om Togfonden. Regeringen vil afklare prioriteringen af de konkrete projekter og drøfte den med Folketinget. Regeringen har besluttet, at forbindelsen over Vejle Fjord ikke gennemføres – de ca. 6 mia. kr. herfra reserveres til en fond, der f.eks. kan gå til at løfte børn eller klima.'