Letbanedirektør: Umuligt helt at undgå aflysninger

Letbanen har siden sin dåb tilbage i 2017 været i strid modvind fra østjyderne. Lige siden har selskabet hungret efter at genvinde respekten og tilliden.

OBS
Dette interview blev lavet før jul.

Mange østjyder rystede på hovedet, da Letbanen måtte aflyse den store åbningsfest tilbage i 2017.

Men det var blot starten på en jernbane-lang række aflysninger fra Letbanens side. Frostvejr, løvfald og påkørte rådyr er blot nogle af de bump på vejen, som har udfordret Letbanen.

Tilbage i november sneg temperaturen sig under frysepunktet, og frøs køreledningerne til, og endnu engang måtte Letbanen aflyse flere afgange.

Passagerer stod på perroner med en lang næse og kolde tær, men den hårdtprøvede letbanedirektør, Michael Borre, holder fast i, at der kan opstå situationer, hvor letbanen ikke kan køre.

- I princippet vil jeg sige, at der altid vil være en risiko for, at der kan opstå situationer, hvor man ikke kan køre. Altså hvis der er to meter sne, så kører vi ikke for eksempel, siger han til TV2 ØSTJYLLAND. 

Men nu taler vi om én frostgrad?

- I virkeligheden er det sådan, at hvis der er mindre end to plusgrader, så har vi risiko for is på køreledningerne - særligt på Grenaabanen og på Odderbanen - fordi de kører uden for byen, siger han.

Siger du, at hvis man bor i Grenaa, så skal man være indstillet på, at Letbanen ikke kører, hvis det fryser én grad?

- Nej, jeg siger, vi har købt noget udstyr hjem, som kan smøre køreledningerne, siger Letbanedirektøren.

Men det virker jo ikke?

- Jo, det gør. Udstyret virker fint, siger han.

Men hvorfor holdt Letbanen så stille i november?

- Det var fordi, der var noget galt med de maskiner, der trækker udstyret, som skal smøre glycerinen på, og der har vi haft en god snak med vores entreprenører efterfølgende om, at sådan nogle ting skal testes af på forhånd, siger Letbanedirektøren.


Se hele interviewet med Michael Borre i vores program Helt Ærligt her.

25 kilo mod 50 ton

En anden synder, som sætter Letbanen ud af spil, er rådyr. Når Letbanen påkører et rådyr, ødelægger det fronten, og Letbanen bliver sat i garagen for at få repareret snuden.

- Det der desværre sker nogle gange, når vi rammer rådyrene, er, at vi ødelægger vores glasfiberfront, siger Michael Borre.

Typisk kører de ruten færdig, og så bliver toget kørt i garagen for at blive repareret.

- Vi havde en weekend, hvor der var tre tog, som skulle repareres, og det kan nogle gange være en udfordring at nå det. Og det er jo et vilkår, vi har, siger han.

Kunne man ikke forestille sig at have nogle tog, der var udstyret på en måde, så de ikke blev sat ud af spillet på grund af et rådyr?

- Det kunne man godt, men så skal man ændre på det design, som vi har lavet, siger Letbanedirektøren.

Han nævner også, at de har flere muligheder på tegnebrættet og begynder med at sætte hegn rundt om togskinnerne.

- Vi ville aldrig kunne opnå en 100 procent kørsel. Der vil altid kunne ske aflysninger og der kan ske uheld af forskellige karakter. Vi arbejder intenst på at sikre en så høj pålidelighed som mulig, og når vi gør det, så er det også på bekostning af rettidigheden, men vi har relativ få aflysninger generelt betragtet, og der er flest på Grenaabanen, der gør vi en særlig indsats, afslutter Michael Borre.

Collage med antivac

Overlæge svarer på 6 spørgsmål fra corona-skeptikere

142592339_702487210432877_8282048361084212641_o

Børn fryser: 100 poser med overtøj og støvler på vej til vuggestuer og børnehaver

Untitled collage

Kan få ny og unik uddannelse i naboby - men det vækker ikke glæde

drab Vilhelm Bergsøes Vej

41-årig sigtet for drab på kammerat

politibil

Tyve brød ind i hus, imens familie var hjemme

IMG_4581

playBenny har lejligheden fyldt med Star Wars - og konen ligner Princess Leia