Borgmester: Reform kan give kludder og færre letbane-afgange
Det kan få uheldige konsekvenser for letbanen, hvis Midttrafik skal overtage Region Midtjyllands rolle, mener borgmester.
Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) har i denne uge fremlagt en sundhedsreform, der indebærer, at de danske regioner bliver nedlagt.
Der er allerede fra flere sider blevet skudt med skarpt mod udspillet fra regeringen, og nu melder borgmester i Norddjurs Kommune, Jan Petersen (S), sig i koret.
Læs også
Han frygter, at det kan gå ud over letbanen, hvis regeringen får sin vilje og nedlægger Lars Løkkes eget politiske barn, regionerne.
I regeringens udspil vil den opgave, regionerne varetager i forhold til letbanen, overgå til Midttrafik. Det samme gælder den finansiering, regionerne får, lyder det fra borgmesteren.
Hvem skal betale regninger?
Det betyder med andre ord, at Midttrafik, der i dag er et selskab, hvor kommunerne bestiller trafik, får den rolle, Region Midtjylland har i dag.
- Letbanen har en skrøbelig økonomi, fordi den ikke kører på alle strækninger. Der er en usikkerhed, der vil vare måske flere år, inden vi kender den endelige efterspørgsel på transport på letbanen, siger han til TV2 ØSTJYLLAND og fortsætter:
- Det rejser spørgsmålet: Hvem skal betale regningerne? Hvis der er et regningsproblem, kan vi risikere et faldende serviceniveau i form af færre afgange.
Læs også
Det er en stor fordel at have en tydelig partner i forhold til letbane-projektet, lyder det fra borgmesteren fra Norddjurs.
- Det har trods alt været klart, at det har været Region Midtjylland, vi har skullet slås med i Norddjurs Kommune, Syddjurs kommune og Odder kommune.
Flemming Knudsen, der er Region Midtjyllands repræsentant i Aarhus Letbanes bestyrelse, er helt enig i analysen fra Jan Petersen.
- Der er en hel masse uafklarede faktorer omkring driften. Det kan fx give dårligere service, hvis vi ikke får gennemført dobbeltspor gennemført. Det vil betyde, at der er kun er halvt så mange afgange til og fra Grenaa, siger Flemming Knudsen til TV2 ØSTJYLLAND og fortsætter:
- Vi ved heller ikke, hvor svært det bliver at få passagerne tilbage på Grenaa-banen. Her har passagerne vænnet sig til at køre med bussen eller købe bil nummer to.
Kludder
Udspillet fra regeringen vil ifølge borgmesteren fra Norddjurs betyde, at kommuner, der intet har med letbanen at gøre, skal være en del af ejerskabet af letbanen.
- Det giver noget kludder i forhold til den konstruktion, vi har bygget op. Det betyder, at kommuner i Vestjylland skal mene noget om, hvordan letbane-økonomien skal være. Her er det noget tydeligere, når man taler med politikere og administrationen i Region Midtjylland.
Læs også
Jan Petersen mener, at udspillet rejser flere spørgsmål, end det giver svar, når det gælder letbanen.
- Jeg er ikke sikker på, at det er helt gennemtænkt, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.
Overordnet kalder borgmesteren fra Norddjurs Kommune udspillet med den mundrette titel 'Patienten først – nærhed, sammenhæng, kvalitet og patientrettigheder', for en stor centraliseringsøvelse.
Læs også
Ifølge Lars Løkke Rasmussen har reformen til sigte at bringe sundhedsvæsnet tættere på borgerne, men Jan Petersen jubler ikke.
- Jeg skal som borgmester være repræsentant for lokalsamfundet og være gidsel for, hvad man gør på nationalt plan. Jeg bliver skydeskive for det, man beslutter på nationalt plan, lyder det fra Jan Petersen.
Læs også
Anders Kühnau (S), der er formand for Region Midtjylland, kan godt forstå, at Jan Petersen er bekymret, men maner alligevel til besindelse.
- Det er alt, alt for tidligt at sige noget om. Det her er et valgkampsudspil fra Venstre, og hvis vi får en ny regering, så bliver udspillet hældt i skraldespanden. Men det vil give nogle kæmpe udfordringer for den kollektive trafik, hvis regionerne nedlægges, siger Anders Kühnau til TV2 ØSTJYLLAND.
Region Midtjylland ejer Aarhus Letbane sammen med Aarhus Kommune.
Midttrafik ønsker ikke at udtale sig, da reformen endnu ikke er vedtaget.
Aarhus Letbane ønsker ikke at kommentere sagen, men henviser til letbanens ejere, Region Midtjylland og Aarhus Kommune.