Racewayen gøres klar: Gummi, lim og norsk granit
Det er langt fra helt almindelig asfalt, som kørerne til Mosten Raceday sendes ud på til dragrace
Mosten Raceday 2016 begynder for alvor fredag, og derfor er arrangørnerne netop nu ved at lægge sidste hånd på arbejdet med selve racewayen, hvor deltagerne i deres specialbyggede kørertøjer skyder af sted med enorm fart for at tilbagelægge strækningen på de 200 meter hurtigst.
Læs også
Selve racewayen er dog cirka 700 meter lang, så kørerne har tid til at nå at bremse ned - og selvom 700 meter lyder af meget, så er det ikke altid nok, når der er dragrace på programmet.
Racewayen er lavet af special-asfalt tilsat knust, norsk granit, der giver en mere lukket og ensartet overflade end traditionel asfalt.
Følg med på tv2oj.dk og vores sociale medier
Oven på asfalten er et sammenpresset lag af gummi og lim. Gummien påføres af en traktor, der i pendulfart trækker slidte dæk hen over asfalten. Dermed varmes overfladen op og gummien sætter sig bedre fast.
Limen på banen, der importeres fra USA, sprøjtes på asfalten efter behov. Formålet med gummi- og lim-behandling af racewayen er at skabe det bedste vejgreb og nedsætte muligheden for hjulspænd hos kørerne.
Læs også
Arrangørerne sammenligner selv behandlingen med den harpiks, som håndboldspillere bruger for at kunne gribe og fastholde en bold.
Racewayen, der ligger ved Allingåbro, er kåret til én af de bedste dragracing-baner i Europa.
I videoen øverst på siden kan du se lidt af arbejdet med at gøre banen klar til de cirka 170 deltagere, som de kommende dage skal race på asfalten.