To aarhusianske kæmper: Stem imod havneudvidelse

Nu går topcheferne i Salling Group og Arla ud med en kraftig opfordring til Aarhus-politikerne. Udvidelse vil ødelægge unik perle, mener de.

Nu blander to af de største virksomheder i Aarhus, Salling Group og Arla, sig i debatten om, hvorvidt Aarhus Havn skal udvides eller ej.

Og selvom man kunne tro, at de to var tilhængere af bedre forhold for erhvervslivet, er deres opfordring til byrådets politikere klar: Stem nej til den foreslåede havneudvidelse, er budskabet i et høringssvar til kommunen tirsdag.

'Det er vigtigt for erhvervslivet at kunne eksportere og modtage varer – men det er lige så vigtigt, at kunne tiltrække dygtige medarbejdere,' lyder det blandt andet i høringssvaret, der er underskrevet at de to selskabers administrerende direktører, Peder Tuborgh fra Arla og Per Bank fra Salling Group.

Her fremhæves Aarhus' nærhed til både vand og skov som et af byens store aktiver, der er med til at tiltrække arbejdskraft.

Der har været arrangeret borgermøde på Aarhus Rådhus om udvidelsen af Aarhus Havn. Flere frygter for klimaet og miljøet.

I stedet vil de to virksomheder finde en helt ny løsning, så det ikke bliver en debat for eller imod udvikling.

Den bør findes i en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Aarhus Kommunes arealudvikling, erhvervslivet, Aarhus Havn, Grenå Havn og foreningen Beskyt Aarhusbugten, lyder den sluttelige opfordring i svaret.

Åbenhed i høringsprocessen

Borgmester Jacob Bundsgaard (S) er også formand for Aarhus Havn.

Til TV2 ØSTJYLLAND sagde han for nylig, at intet er endeligt endnu. 

- Det er en tungtvejende grund, at der er behov for at udvide havnen, men det er klart, at der er den åbenhed i sådan en høringsproces, at det også godt kan blive ændret, lød det fra Jacob Bundsgaard i slutningen af februar ovenpå et borgermøde på rådhuset.

Forslaget for havneudvidelsen kaldes Yderhavnen og omfatter en ny ydermole samt to etaper med bagland, som anlægges mod øst i forlængelse af containerhavnen og den nye færgeterminal.
Forslaget for havneudvidelsen kaldes Yderhavnen og omfatter en ny ydermole samt to etaper med bagland, som anlægges mod øst i forlængelse af containerhavnen og den nye færgeterminal. Foto: Aarhus Kommune (illustration)

'Unik perle'

Salling Group og Arla omtaler blandt andet strandlinjen og vandet fra Tangkrogen til Ballehage som 'en unik perle for vores by'. 

Derfor kan man ud af svaret læse, at de to kunne forestille sig, at andre aktiviteter og oplagringspladser rykker fra havnen og til andre områder i Business Region Aarhus. 

Eksempelvis er der mulighed for at udnytte arealer på land langs E45, lyder forslaget. 

Læs hele høringssvaret her

I forvejen er Aarhus Havn den største i Danmark målt på trafikken. Omkring 70 procent af den danske containertrafik går gennem Aarhus Havn, og cirka 10.000 personer arbejder enten på havnen eller med følgeerhvervene forbundet til havnen.hele 

Høringen udløber den 4. marts.

Se TV2 ØSTJYLLANDS tidligere dækning af den mulige udvidelse her

Borgerne frygter at en udvidelse af havnen vil skade miljøet i Aarhusbugten. Selv udvidelsen svarer til 140 godboldbaner.