Ny lov kan sende gamle dieselbiler ud af byen
Ny lov baner vejen for forbud mod dieselpersonbiler i Aarhus.
En ny lov baner nu vejen for, at man i Aarhus kan stille endnu skrappere miljøkrav til dieselbiler i miljøzonen, end tilfældet er i dag. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Miljøministeriet.
Det er et bredt flertal i Folketinget, som har vedtaget loven, som gør det muligt for blandt andet Aarhus Kommune at forbyde at køre med dieselbiler uden partikelfilter inden for byens miljøzone.
Læs også
- Fuldstændigt fremragende
Det glæder næstforperson i teknisk udvalg i Aarhus Kommune Liv Gro Jensen (SF).
- Det er fuldstændigt fremragende, at vi nu får mulighed for det. Det er et rigtig godt skridt, for de partikler er med til at forurene vores by, siger hun til TV2 ØSTJYLLAND.
SF har for nylig fremsat et beslutningsforslag, som netop går på de muligheder, som en politisk aftale om miljøpolitik på Christiansborg giver.
Forslaget går på "at udfase gamle brændeovne fra før 2008, skærpelse af miljøzonerne for at begrænse forurening fra dieselbiler og indførelse af 0-emissionszoner".
Lovgrundlaget fra Folketinget er endnu ikke på plads, og derfor besluttede byrådet på sit møde onsdag den 23. marts at udsætte behandling af sagen.
Men tirsdag blev delen med dieselbilerne altså vedtaget, og Liv Gro Jensen ser ingen grund til, at lovgivning mod de gamle dieselbiler i miljøzonen ikke bliver sat i gang med det samme.
- Jeg opfattede bestemt på byrådet, da vi stillede forslaget for halvanden uge siden, at der var opbakning, så jeg forventer, at der bliver rykket på det, siger hun.
Læs også
Tidligst i 2023
Som ejer af en gammel dieselbil kan man vælge at få eftermonteret et partikelfilter, men ifølge FDM kan det være en meget dyr løsning.
Loven træder i kraft 1. april, og der skal gå ni måneder, inden et potentielt krav kan træde i kraft i kommunen. Derfor vil et forbud tidligst kunne træde i kraft i begyndelsen af 2023.
Der er i aftalen afsat 25 millioner kroner til en tilskudspulje, så lavindkomstgrupper kan få tilskud til eftermontering af partikelfilter.
Rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus, Steen Stavnsbo (K), er positivt indstillet over for den nye mulighed. Personbiler er den største kilde til udledning i kommunen, og det er derfor oplagt, at gøre noget på det område, mener han.
- Forvaltningen samarbejder med de øvrige fire miljøzone-kommuner omkring miljøzonerne for at se, om vi ikke kan finde en fælles måde at gøre tingene, så reglerne træder i kraft samtidig i alle fem kommuner.
- I sidste ende er det dog byrådet, der skal tage stilling til om miljøzonen også skal omfatte private dieselbiler, siger Steen Stavnsbo.
Det her gælder i et afgrænset område af Aarhus. Ville du ønske, at hele byen bliver fri for dieselkøretøjer?
- Forvaltningen lægger op til, at det bliver inden for den nuværende miljøzone, som er indenfor Ringgaden. Det er klart, at vi fremadrettet skal se på, om vi kan udvide miljøzonen, men vi kan ikke udvide miljøzonen, hvis de teknologiske løsninger ikke er til stede, siger rådmanden.
Steen Stavnsbo tilføjer, at det eksempelvis i forhold til vareleverancer er en udfordring at gøre grønt og bæredygtigt.
Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) slog i 2021 et slag for, at lastbiler skal blive grønnere og mindre udledende i bymidten. I øjeblikket er de tilgængelige løsninger dog meget dyre.
Læs også
Steen Stavnsbo, er der andre eller bedre måder, man kan nedsætte forureningen i byen?
- Vi skal også se på, hvordan vi kan skabe bedre bynære parkeringsfaciliteter, som muliggør effektive skift fra bil til kollektiv transport eller cykel, så vi reducerer trængsel indenfor Ringvejen og Ringgaden og dermed reducerer både partikelforureningen og CO2-udledningen i byen.