Borgmestre vil have gamle dieselbiler ud af storbyerne

Alle landets kommuner skal have mulighed for at indføre miljøzoner, mener borgmestre fra de største byer.

Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard vil sammen med tre kollegaer have de gamle diesel-biler ud af storbyerne. Foto: Henning Bagger - Ritzau Scanpix

Der skal gøres mere for at få en renere luft i de største byer herhjemme. 

Derfor foreslår borgmestrene fra landets fire største byer, at regeringen blandt andet gør det muligt at udelukke de ældste dieselpersonbiler fra miljøzonerne, der løber rundt om byerne. 

Der er brug for en strammere lovgivning, som giver kommunerne mulighed for at få de gamle diesel-biler ud af den indre by.

Jacob Bundsgaard, borgmester i Aarhus Kommune, Socialdemokratiet

- Som vi har set i andre europæiske lande, er det helt bogstaveligt sund fornuft, at man kan stille krav til de biler, der sviner mest i vores byer. Derfor er der brug for en strammere lovgivning, som giver kommunerne mulighed for at få de gamle diesel-biler ud af den indre by, siger Aarhus' borgmester, Jacob Bundsgaard (S).

Læs også Lovbrud fanget på video: Børn har frit spil i østjyske kiosker

Samme melding lyder fra overborgmester i København, Frank Jensen (S).

- Det her er ikke en krig mod biler, men en krig mod sundhedsskadelig udstødning fra dieselbiler. 

- Derfor er vi nødt til at begynde også at stille miljøkrav til de personbiler, der skal køre i vores byer - i første omgang til de mest forurenende dieselbiler, siger Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), i en pressemeddelelse. 

01:49

VIDEO: I september 2018 foreslog SF at indføre bilfrie søndage i dele af Aarhus midtby. Forslaget blev dog ikke vedtaget.

Luk video

Vil indføre miljøzoner

Borgmestrene, der ud over København kommer fra Aarhus, Odense og Aalborg, foreslår også, at alle landets kommuner skal have lov til at indføre miljøzoner, hvis der lokalt er problemer med luftforurening. 

Læs også SF vil have bilfri søndag i Aarhus

Herhjemme dør omkring 4000 danskere for tidligt hvert eneste år på grund af luftforurening. Derudover medfører forureningen en række følgesygdomme og sundhedsmæssige konsekvenser. 

Vi ved, at flere hundrede danskere dør af forurening fra vores veje. Samtidig fører partikelforureningen til tusindvis af sygetimer. 

Peter Rahbæk Juel, borgmester i Odense Kommune, Socialdemokratiet

Der er mange kilder til forureningen, men i de trafikerede gader i de store byer er forurening fra transportsektoren dominerende - særligt i myldretiden.

- Vi ved, at flere hundrede danskere dør af forurening fra vores veje. Samtidig fører partikelforureningen til tusindvis af sygetimer. 

Læs også Nye tal bekymrer: Passagererne dropper fortsat Letbanen

- Derfor skal luften i de store byer, hvor folk er mest udsat, være meget renere. Jo hurtigere vi kommer i gang, desto større vil effekten være, siger Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel (S).

Borgmestrene sætter deres lid til, at den nye socialdemokratiske regering vil lytte til forslaget og være med til at stille større miljømæssige krav. 

Hos Frank Jensen bliver der peget på, at regeringen sammen med sine støttepartier har lavet et forståelsespapir med ambitioner om at få Danmark til at blive et grønnere og renere land. 

Læs også Vinterbadere står på spring: Populært badested gennemgår stor forvandling

- Derfor vil vi rigtig gerne i dialog med Mette Frederiksens regering, siger Københavns overborgmester.

Som det er i dag, så stiller miljøzonerne kun krav til meget gamle lastbiler og busser. 

Der er i forvejen nye krav på vej til lastbiler, busser og varebiler. Men de fire borgmestre ønsker altså at inkludere gamle dieselbiler i de nye krav.

Læs også Webdok: Løgn, bedrag og raseri: Sådan tabte teenageren Marcus 122.000 kroner