Borgmester vil have grønne lastbiler - men det bliver rasende dyrt

Står det til Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard, skal alle lastbiler i midtbyen skifte over til grøn teknologi, men det kan have meget lange udsigter, slår vognmand fast.

Man er nødt til at gøre noget, hvis målene for luftkvalitet skal nås, og den grønne omstilling skal lykkes.

Sådan lyder det fra borgmester i Aarhus, Jacob Bundsgaard (S), der gerne så, at alle lastbiler i byens midte var grønne.

Lastbilerne er nemlig nogle af de store miljøsyndere og bidrager hver dag med at svine luften i Aarhus til.

- Vi er nødt til at lave en grøn omstilling og også af vores transport. Den største CO2-udledning i Aarhus kommer fra transporten, siger Jacob Bundsgaard til TV2 ØSTJYLLAND.

Aarhus Kommune har allerede lavet en såkaldt miljøzone i den centrale del af byen, hvor lastbiler kun må køre, hvis de har et partikelfilter påmonteret. Det er i stand til at rense en del af den værste forurening fra udstødningen.

Aarhus har i flere år haft en zone i den centrale del af byen, hvor lastbiler uden partikelfiltre får bøder for at køre.
Aarhus har i flere år haft en zone i den centrale del af byen, hvor lastbiler uden partikelfiltre får bøder for at køre.

Men det er altså ikke sidste middel til at få sikret god, åndbar luft i Aarhus. På sigt vil også dieselbiler kunne blive udelukket fra midtbyen, lyder det fra Jacob Bundsgaard.

- Der vil komme et tidspunkt - det er for tidligt nu - hvor en stor del af vores bil- og lastbilflåde er kommet over på andre drivmidler end fossile, og på det tidspunkt skal man også lukke ned for de sidste, siger han.

- Ikke godt for min pengepung

Men omstillingen til grøn transport er ikke gratis, og kommer der ikke en hjælpende hånd til forurenerne, ender regningen hos forbrugerne.

Sådan lyder det fra Jørn Skov, administrerende direktør i Danske Fragtmænd, der fredag besøgte Aarhus midtby med en ny lastbil, der udelukkende kører på strøm.

Den laver hverken støj eller udstødning, men kan kun køre omkring 100 kilometer på én opladning. Og så er den meget dyr.

- Det er ikke godt for min pengepung. Sådan en lastbil koster tre-fire gange så meget som en normal lastbil, og der er ikke udsigt til, at de kommer ned i pris lige foreløbig. Så hvis vi skal gøre mere af det her, skal vi lægge regningen over på kunderne. Den grønne omstilling er ikke gratis, siger Jørn Skov.

Så hvad vil du gerne have, at der bliver gjort?

- Jeg synes, man skal give noget tilskud til den grønne omstilling. Ellers ligger regningen hos os og i sidste ende ved forbrugerne.

Hvornår kommer Danske Fragtmænd til at køre overvejende på el?

- Der kommer til at gå mange år.

Men hvorfor har I så investeret i den der, når det ikke dur alligevel?

- Vi er nødt til at teste teknologien, følge med og finde ud af, om det fungerer for os. Man kan jo ikke bare tage 200 af de her lastbiler. Så gå vi konkurs, fordi de er så rasende dyre.