Her får eleverne ingen karakterer

Eksamenssæsonen er lige rundt om hjørnet, hvor høsten fra årets undervisning skal lægges på den grønne dug og udløse den højst mulige karakter. Men sådan er det faktisk ikke på alle ungdomsuddannelser.

- Jeg har aldrig modtaget en karakter.

Anton Ohn går i 2.hf på Steiner HF i Aarhus, hvor man ikke giver karakterer og i stedet vurderer elevernes præstation med udtalelser.

quote Det gjorde fysisk ondt at høre, hvis andre havde fået en bedre end en selv

Tara Sofie Sheridan, 2.hf, Steiner HF i Aarhus

Så mens jævnaldrende elever på gymnasier og andre ungdomsuddannelser arbejder på at nærme sig et 12-tal, er det noget helt andet, Anton Ohn og klassekammeraterne kan forholde sig til.

- Det betyder rigtig meget for mig, at vi får ord i stedet for tal. Jeg føler, jeg får en forståelse for, hvad man kan gøre bedre, hvis man skal rette op på noget eller lægge sig mere i selen med. Eller omvendt, hvad man gør godt, siger han.

TV2 ØSTJYLLAND har i de seneste dage sat fokus på karakterer, og hvordan ræset mod de højeste påvirker unge.

Et ræs, der altså er fuldstændig aflyst i Steiner-skolerne. Og det passer eleverne godt.

- Der er ikke noget, der hedder karakterræs. Vi snakker ikke om udtalelser, eller om man har fået gode eller dårlige kommentarer på ens opgave, fortæller Tara Sofie Sheridan fra 2.hf på Steiner HF.

quote Jeg forestiller mig ikke, at vi - som vi har indrettet vores samfund nu - bare fjerner karakterer

Thomas Medom (SF), rådmand for Børn og Unge, Aarhus Kommune

Hun har tidligere gået på skoler, hvor der var karakterer, og det savner hun ikke.

- Karaktererne var en helt vildt ubehagelig ting at modtage, fordi det var bare det ene tal, som det kom an på. Og især det med at måle sig med andre gjorde ondt. Det gjorde fysisk ondt at høre, hvis andre havde fået en bedre end en selv, fortæller Tara Sofie Sheridan.

Tara Sofie Sheridan er elev i 2.hf på Steiner HF.
Tara Sofie Sheridan er elev i 2.hf på Steiner HF.


Tryghed i karakterer

I Aarhus Kommune har man eksperimenteret med at lade fem skoler uddele færre karakterer, og det har ifølge rådmand for Børn og Unge i Aarhus Kommune Thomas Medom (SF) været godt for nogle elever - men ikke alle.

- En gruppe af elever er glad for færre karakterer og nye måder at få feedback på. Men der er også en sikkerhed og tryghed for andre elever i karaktererne. Og fjernede man dem, ville der for dem være nogle ting, der ville være sværere at overskue, siger rådmanden.

På Rudolf Steiner-skolerne er det en del af deres dna, at de ikke har karakterer. Så det er vel ikke nok bare at fjerne karaktererne i en folkeskole med en helt anden pædagogik?

- Nej, det er det ikke. Vi er underlagt en folkeskolelov og en afgangsprøve, og en stor gruppe af eleverne skal videre i et uddannelsessystem, hvor der også er karakterer. Så jeg forestiller mig ikke, at vi - som vi har indrettet vores samfund nu - bare fjerner karakterer.

- Jeg synes bare, vi står i en virkelighed, hvor der er meget stort forventningspres og meget, der fylder i skoledagen. Vi er nødt til at nysgerrige på, om det at give feedback på andre måder kan give anderledes faglige forløb, siger Thomas Medom (SF).