Alder er ingen hindring: 62-årige Dorrit er model og influencer
Lektor, influencer og model er alle tre titler, som 62-årige Dorrit Bøilerehauge kan skrive på CV'et.
Vi siger det så tit. Alder er blot et tal. Og det gælder ikke kun, når det kommer til kærlighed, men også i modebilledet.
På kort tid er 62-årige Dorrit Bøilerehauge fra Aarhus blevet en eftertragtet model blandt de store brands. Alene i år har hun prydet forsiden af damebladet Femina to gange.
- Jeg gør mig ikke nogen tanker om hverken min alder eller mit udseende, når jeg arbejder som model. Jeg har fokus på det, man gerne vil have, jeg skal være med til at skabe, siger Dorrit Bøilerehauge.
Sidste år kom hun under modebureauet Le Managements vinger. Samtidig er Dorrit Bøilerehauge meget aktiv på det sociale medie Instagram, hvor hun har 13.000 følgere.
- Jeg har også en idé med det, jeg gør. Jeg bruger mig selv til at rejse den her dagsorden og vise, at modne mennesker også kan være cool. Det er ikke kun, hvad jeg har på, men også, hvad jeg foretager mig, siger aarhusianeren, der gerne vil inspirere til både at rejse og tage på festival.
Indtil videre har hun arbejdet i Sverige, Tyskland og Danmark for store brands som InWear, H&M og Matas.
Også bladet Alt for Damerne brugte modellen til deres Guldknap-show i Operaen, og hun gik i den seneste modeuge i København catwalk for flere modefirmaer.
Har x-faktor
Den modne model har da også noget helt særligt, mener Dorthe Kandi, der er ansvarshavende chefredaktør på Femina.
Det er nemlig hverken alder eller udseende alene, der har banet vejen til Feminas forside - to gange.
- Hun er på forsiden to gange, fordi hun brænder i gennem. Hun har kort og godt det, man kan kalde x-faktor. Hun udstråler noget sårbart, noget stærkt og et levet liv, der viser sig på den smukkeste måde, siger Dorthe Kandi.
- Den coolness kan man ikke købe på flaske, den opstår af sig selv. Og det appellerer til os, og vi tror også, at det appellerer til dem, der gerne vil købe bladet.
Ifølge Feminas egne undersøgelser oplever kvinder, at de bliver usynlige, når de når en vis alder. Man ønsker derfor også at bidrage til mere diversitet.
- Det handler ikke om, at der er nogen, der skal pifte efter en på gaden. Det handler bare om at være synlige i mediebilledet, siger chefredaktøren.
Model og forsker
Udover den tid, Dorrit Bøilerehauge bruger som model og influencer, har hun også sin daglige gang på Institut for Kommunikation og Kultur på Aarhus Universitet, hvor hun underviser og forsker.
Men hun har altid interesseret sig for mode, og det viser sig også tydeligt, når hun står i auditoriet. Det er nemlig ikke kun i arbejdet som model og på Instagram, hun går op i sin fremtræden.
- Jeg har altid tænkt meget over det. I dag startede jeg undervisningen klokken 8, og der er måske nogle, der er lige lidt trætte. Det kan man godt blive af at sidde stille og lytte, så de skal da have noget at kigge på. Der skal ske noget, siger Dorrit Bøilerehauge.
- Og jeg forventer jo, at de gør sig umage med deres ting, så jeg vil også gerne signalere, at jeg har gjort mig umage for at være her i dag. Jeg vil ikke tillade mig at ligne en, der lige er væltet ud af sengen.
Se hele indslaget om Dorrit Bøilerehauges karriere foran kameraet og i auditoriet her: