Antallet af besøgende i sommerlandene styrtdykker

En af årsagerne til de manglende gæster er ifølge forlystelsesparkernes formand, at der på grund af sommerpakken gives halv pris hos konkurrenterne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Både Sommerland Sjælland, Bonbon-land, Djurs Sommerland og Fårup Sommerland fortæller til TV 2, at de har haft en væsentlig mindre omsætning i uge 27 end normalt. Foto: Tivoli Friheden
Af Maiken Brusgaard Christensen og Kübra Gültekin - I samarbejde med

Den første uge af skolernes sommerferie plejer at være en populær tid for ture i de danske sommerlande.

Men i år lader gæsterne vente på sig.

Både Sommerland Sjælland, Bonbon-land, Djurs Sommerland og Fårup Sommerland fortæller til TV 2, at de har haft en væsentlig mindre omsætning i uge 27 end normalt.

I Fårup Sommerland, Bonbon-land og Sommerland Sjælland har gæsterne været halvt så mange som sidste år, mens Djurs Sommerland fortæller, at de har haft 70-80 procent af sidste års besøgende.

 

Savner de udenlandske gæster

Billedet er generelt for hele branchen, fortæller Søren Kragelund, formand for Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark (FFD).

- Vi har 12 millioner besøgende i vores parker om året, og fire millioner af dem er turister, som vi nu har mistet, siger han til TV 2.

Det lave antal besøgende skal også ses i lyset af, at sommerlandene grundet coronakrisen er åbnet halvanden måned senere end normalt.

Dertil hører, at den sene åbning foregår med ekstra udgifter til personale, der skal sikre, at gæsterne er afsprittede og holder den fornødne afstand.

Den hårde opstart vil derfor ifølge formanden sætte tydelige spor i parkernes økonomi.

Ikke en del af sommerpakken

Heller ikke politikernes økonomiske indsprøjtning taler i forlystelsesparkernes favør, siger forlystelsesparkernes formand.

For mens konkurrenterne på museer, spillesteder med siddende publikummer, orkestre, teatre, revyer, cirkusser, Folkeuniversitetet, foreningsaktiviteter, videnspædagogiske aktivitetscentre og zoologiske anlæg som led i Folketingets sommerpakke kan sælge entrebilletter til halv pris, er sommerlandene stadig nødt til at kræve fuld betaling.

- Det stjæler omsætning fra os. Det er jo klart, når du har en nabo, der pludselig kan sælge billetter til halv pris, siger Søren Kragelund, som generelt stiller sig uforstående over for nødvendigheden af sommerpakken.

- Det er jo glimrende produkter, vi har, så de skulle nu nok kunne klare sig uden støtte, siger han.

I aftalen om sommerpakken fremgår det, at muligheden for at tilbyde besøgende halv pris på udvalgte entrebilletter skal "øge danskernes deltagelse i kultur- og foreningslivet".

Halv pris på kultur- og foreningsliv

I Sommerland Sjælland peger direktør Kåre Dyvekær på konkurrenceforvridningen ved sommerpakken som årsag til de manglende gæster.

- Jeg synes ikke, at det er fair. Jeg vil gerne tjene mine egne penge på lige vilkår, men det giver en skævvridning, når man pludselig giver tilskud til nogle enkelte, siger han.

I aftalen om sommerpakken fremgår det, at muligheden for at tilbyde besøgende halv pris på udvalgte entrebilletter skal "øge danskernes deltagelse i kultur- og foreningslivet".

Zoologiske haver og museer tilbyder vel ikke alene underholdning, som er tilfældet hos jer. Kan det ikke forsvare det?

- Det er rigtigt, men de er også typisk lidt billigere, end vi er, og det bliver jo så karikeret endnu mere, når de får lov at tage det halve for billetten. Og vi taler jo om nogle, der ofte er støttet i forvejen og ikke risikerer at gå konkurs, lyder det fra Kåre Dyvekær.

I øjeblikket er 85 rutsjebane-entusiaster fra European Coaster Club på besøg i Danmark. De rejser rundt i hele verden og er nu nået til Skandinavien - for at prøve og bedømme alverdens forlystelser. Og i dag lagde de vejen forbi Djurs Sommerland.

Vejret spiller også ind

Der er dog optimisme at spore i det sjællandske sommerland, hvor stamgæsterne har været ekstra flittige til at forny deres sæsonkort for at støtte, fortæller direktør Kåre Dyvekær.

Derudover er der et stille håb om, at de få gæster også hænger sammen med den massive regn den forgangne uge, og at lykken vil vende, hvis vejret gør det.

TV 2 har været i kontakt med Den Gamle By, København Zoo og Louisiana Museum of Modern Art, som alle fortæller, at de - ligesom sommerlandene - havde færre besøgende i uge 27 sammenlignet med samme uge sidste år, mens Aros melder om flere besøgende.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google