Mange klager over p-bøder - nu tager citychef affære

De seneste dages historier om p-bøder i Horsens, der af modtagerne opleves som urimelige, irriterer citychefen i byen.

- Det er pisseirriterende for at sige det på godt jysk.

Sådan lyder det fra citychef i Horsens, Michael Kongsmark.

Årsagen til udfaldet skal findes i de sidste par dages historier om p-bøderegn i Horsens.

Og nu frygter citychefen altså, at historierne kan skade byens ry.

- Horsens har for år tilbage haft et dårligt ry (på grund af fængslet, red). Nu skal vi ikke til at have et dårligt ry på grund af det her, fortæller citychef Michael Kongsmark.

quote Vi vil være kendt for at være en åben handelsby, der modtager folk med åbne arme

Michael Kongsmark, citychef, Horsens Kommune

Tine Hvam Sørensen er en af dem, der har fået en p-bøde.

Hun parkerede forrige søndag foran Jysk i Horsens, hvor hendes Kia Picanto stak små 5 centimeter uden for båsen.

Det udløste en bøde på 795 kroner.

Tine Hvam Sørensen fik en bøde for at parkere uden for den afmærkede bås på trods af, at det drejede sig om få centimeter.
Tine Hvam Sørensen fik en bøde for at parkere uden for den afmærkede bås på trods af, at det drejede sig om få centimeter. Foto: Tine Hvam Sørensen

Hos FDM forstår man de mange bilejeres undren.

- Vi mener bestemt ikke, at det er rimeligt, at de pågældende bilister har fået bøder på det grundlag, sagde chefkonsulent hos FDM, Dennis Lange, søndag til TV SYD.

Dennis Lange har ikke set Tine Hvam Sørensens billeder. Men han forholder sig til flere af de andre bilejeres billeder.

Vil tage snak med p-selskaber

- Flere af vores butikker har måttet lægge øre til kunder, der mener, at de har fået en urimelig p-bøde. Det er ikke det, vi skal være kendt for. Vi vil være kendt for at være en åben handelsby, der modtager folk med åbne arme. Nu vi gå i dialog med kommunen og med de selskaber, der udsteder bøder. Der er ingen, der har interesse i, at vi får et dårligt ry, siger citychefen.

Også Daniel Østergaard, der har B&O butikken, kender problemet. Han har ikke selv hørt på kunder, der klager, men ved fra andre, at det er et problem.

- Det er ikke rimeligt, det, der sker. Der skal være ordnede forhold. Hvis det ikke er til at parkere, så er der ingen, der parkerer, og så har vi ingen kunder, siger Daniel Østergaard fra B&O.