Ohøj: Ny kaptajn skal udvikle Fregatten Jylland
Karin Buhl Slæggerup bliver ny direktør for Fregatten Jylland i Ebeltoft
Fregatten Jylland i Ebeltoft har nu fundet den nye direktør, der overtager roret efter Lars H. Olsen, som tidligere på året fik opsagt sin stilling.
Valget er faldet på Karin Buhl Slæggerup, der tiltræder stillingen 1. februar næste år.
Hun skal dermed stå i spidsen for en ny strategi og forvandlingsproces, der blandt andet skal ske ved bedre at inddrage de nærliggende havneområder samt opruste både brugeroplevelse og markedsføring på digitale platforme.
Læs også
- Med Fregatten Jylland som kulturinstitution skal der fornyelse til, så folk ikke kommer tilbage til det samme, som de har oplevet tidligere, siger Tommy Bøgehøj, formand for Fregatten Jylland, til TV2 ØSTJYLLAND.
Havnearealer skal inddrages i oplevelsen
Han fortæller, at man blandt andet skal udnytte og inddrage havnearealerne ved Fregatten Jylland bedre i brugeroplevelsen samt lave attraktioner omkring de nuværende værksteder, hvor tømrer og malere arbejder med restaurering af fregatten. Derudover skal brugeroplevelsen formentlig også - med respekt for historien - løftes ind i den mere moderne og teknologiske tidsalder.
Disse tiltag er noget af det, der skal bremse, og forhåbentlig vende, et dalende besøgstal hos den østjyske kulturinstitution.
Læs også
Og det arbejde skal Karin Buhl Slæggerup stå i spidsen for.
- Karin passer super godt ind i den strategiudvikling, vi skal lave på Fregatten Jylland. Og hun har stor erfaring inden for kulturledelse, fundraising og eventudvikling, hvilket vi har brug for her, siger Tommy Bøgehøj.
Karin Buhl Slæggerup arbejder lige nu som sekretariatschef for HC Andersen Festivalen, og hun har tidligere blandt andet været partnerskabs-og udviklingschef for Aarhus 2017 samt marketingschef for Midtjysk Turisme. Så det er ikke helt uvant farvand, hun nu bevæger sig ud på.
- Jeg glæder mig rigtig meget til at begynde på Fregatten Jylland, siger Karin Buhl Slæggerup til TV2 ØSTJYLLAND.
Fornyelse med respekt for historien
- Fregatten har udarbejdet en strategi for de næste år, og der foregår mange spændende ting i byen og en stor byudvikling, som Fregatten Jylland også skal være en del af. Derudover skal vi med respekt for den maritime historie se på, hvordan vi kan forny fregatten og bringe den ind i en mere moderne kontekst, siger den nye direktør, der begynder arbejdet til februar.
Udover at inddrage havnearealer og værksteder i brugeroplevelsen vil den nye direktør også forsøge at tiltrække flere besøgende digitalt.
- Vi har flere redskaber at arbejde med, men vi skal ud på nogle af de nye kanaler og gøre opmærksom på os selv, hvilket også er noget, jeg tidligere har arbejdet meget med.
Læs også
Sidste år havde Fregatten Jylland cirka 70.000 besøgende. Et besøgstal, der altså har været nedadgående i mange år - men med en ny kvinde ved roret, kan det måske ændre sig.
- Det kan godt lyde lidt kækt, men det tror jeg faktisk, at det kommer til. Hvis vi arbejder målrettet med kommunikation og markedsføring, skal det nok lykkes, siger Karin Buhl Slæggerup.
For 30 år siden lå besøgstallet for Fregatten Jylland på cirka 250.000. Om det kan komme helt derop igen, må tiden vise, men arbejdet med at få det vendt er begyndt.