Motorvej totalspærres i timevis
Vejdirektoratet er nået til en ny fase i forberedelserne af udvidelsen af E45 i det østjyske. Nu er det broerne, som står for skud.
Pendlere på den østjyske motorvej E45 kan se frem til flere spor - men som bekendt skal det nogle gange være skidt, før det bliver godt.
Det forberedende arbejde har efterhånden stået på et stykke tid, hvilket har givet nedsatte hastigheder i perioder og andre gener for trafikanterne.
Nu er arbejdet på vej ind i en ny fase, lyder det i en pressemeddelelse fra Vejdirektoratet. Der skal nemlig tages fat på ni motorvejsbroer mellem Vejle og Aarhus, som skal rives ned og genopbygges for at skabe plads til udvidelsen af spor. Første bro, som står for skud, er broen, der fører Horndrupvej over motorvejen syd for Skanderborg.
Det betyder, at motorvejen spærres fuldstændigt i 14 timer fra lørdag den 7. oktober klokken 19.00 til søndag den 8. oktober klokken 09.00.
Vej spærret i mere end et halvt år
- E45 er en af vores mest trafikerede motorveje, så vi kan ikke undgå at komme til at genere trafikanterne, når vi er nødt til at spærre motorvejen. Vi opfordrer alle, der skal mellem Horsens og Skanderborg, at man planlægger sin rejse, så man helt undgår at køre ud mellem kl. 19.00 og 09.00, men er det ikke muligt, har vi indsat omkørselsruter i begge retninger, siger projektchef i Vejdirektoratet John Kjærsgaard.
Som nævnt skal broen genopbygges. Den forventes at stå klar i juli 2024, men indtil da vil der være spærret for adgangen over motorvejen ved Horndrupvej - og derfor skal trafikanterne ud på en omkørselsrute, som gælder i begge retninger.
Flere gener
Selvom det særligt vil være natten mellem lørdag og søndag, der vil være gener for trafikken, så vil en to kilometer lang strækning mellem Skanderborg S og Ejer Bavnehøj være ramt af konsekvenser i længere perioder, fremgår det af pressemeddelelsen.
Hastigheden bliver sat ned til 80 kilometer i timen på strækningen, ligesom kørebanerne gøres smallere, mens arbejdet med udvidelsen står på. I løbet af oktober og november vil der enkelte gange i nattetimerne være hastighedsbegrænsning på 50 kilometer i timen og kun et spor at køre i.
Sådan gør de
Arbejdet med at rive en motorvejsbro ned begynder med at sikre selve motorvejen mod skader. Det gøres ved at lægge store jernplader ud.
Når det er sikret, går man i gang med at klippe selve brodækket ned i bider, inden fundamenterne nedbrydes og oprydningsarbejdet går i gang.
Broen, som fører Horndrupvej over motorvejen, blev bygget i forbindelse med motorvejens åbning i 1980.
Den består mest af beton og stål og vejer omkring 980 ton.