Ny asfalt viser vejen: Hurtigere, billigere og mere klimavenligt

Silkeborg Kommune er nogle af de første i Danmark til at bruge en ny metode til at lægge asfalt, der er mere klimavenlig.

Normalt er det en bekostelig affære for CO2-regnskabet, når der skal lægges ny asfalt. Men som nogle af de første i landet bruger man i Silkeborg nu en ny og grønnere metode, der tilmed også er hurtigere og billigere.

BSM, som metoden kaldes, er ny i Danmark. Og som et af de første steder bliver Sinding Hedevej i Silkeborg netop nu udvidet på den nye klimavenlige måde.

Fremtidens asfalt

Metoden går kort sagt ud på, at maskinerne knuser den gamle asfalt, tilføjer bindingsmiddel og lægger det ud igen. På den måde spares der en masse transport, og man slipper for at varme asfalten op, da det nu kan gøres koldforarbejdet ude på stedet.

Charlotte Nyeng, salgschef for Arkil, mener, at den nye metode er fremtiden.
Charlotte Nyeng, salgschef for Arkil, mener, at den nye metode er fremtiden.

- Der er stor interesse fra mange kommuner og fra Vejdirektoratet, så vi er sikre på, at vi kommer til at lave meget BSM i fremtiden, siger Charlotte Nyeng, salgschef for Arkil, der står for asfaltarbejdet.

Ifølge hende er metoden endda også billigere. Hun fortæller, at de sparer 20-40 procent af omkostningerne ved asfaltbelægning. Og derfor er hun også sikker på, at det bliver benyttet meget mere fremover.

- Det er helt klart fremtidens asfaltbelægning. Men det er ikke sådan, at vi på nogen måde udelukker det konventionelle asfalt, for det er der stadigvæk behov for på rigtig mange veje, siger Charlotte Nyeng.

Har været brugt i udlandet i lang tid

Selvom BSM-metoden er ny i Danmark, har den længe været kendt i udlandet. I blandt andet USA har man benyttet sig af metoden siden 70’erne, men den kom først til Danmark i 2019. Ifølge Charlotte Nyeng har der bare ikke været nok fokus på muligheden før nu.

quote Her i Silkeborg Kommune er vi næsten ”verdensmestre”. i at bruge genbrug

Lars Faarup (S), byrådsmedlem, Silkeborg

- Teknologien er moden til det nu. Det er nu, vi snakker klima og manglende råstoffer i Danmark. Og det er nu, at man har fået øjnene op for metoden i Danmark og Norden i det hele taget, siger hun.

Lars Faarup (S) fra Silkeborg Byråd har længe kæmpet for udvidelsen af Sinding Hedevej. Han bor selv i området og sidder i Plan- og Vejudvalget i Silkeborg Kommune. Han er glad for, at udvidelsen nu sker på en måde, der belaster miljøet mindre.

Lars Faarup (S) er glad for, at den nye metode er taget i brug.
Lars Faarup (S) er glad for, at den nye metode er taget i brug.

- Genbrug er rigtig godt, det er miljøet, vi tænker på. Ressourcerne på verdensplan, men sandeligt også ressourcerne her i vores nærområde. Og her i Silkeborg Kommune er vi næsten ”verdensmestre” i at bruge genbrug, siger Lars Faarup.

Han håber også på, at metoden kan blive mere udbredt fremover.

- Vi kan bruge det andre steder i vores kommune, men også på større motorveje er jeg sikker på, at den metode kan tages i brug. Det skal være genbrug så meget som muligt over hele landet, Europa og verden for den sags skyld. Men det, at vi er startet op i Silkeborg Kommune, er jeg meget glad for. At vi kan være med til at vise vejen, siger Lars Faarup. 

Normalt er det en bekostelig affære for CO2-regnskabet, når der skal lægges ny asfalt. Men som nogle af de første i landet bruger man i Silkeborg nu en ny og grønnere metode, som tilmed også er hurtigere og billigere.