TV2 Østjylland
  • Din kommune
  • Play
  • Tip os
  • Åbent hus
  • Tip os
  • Din kommune
  • Play
  • Tip os
  • Åbent hus
10. jul 2021, kl. 08:07
Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Efter 451 dage har Mette og Morten fået deres penge tilbage

Det har været en lang kamp for et par fra Silkeborg at få deres penge tilbage fra en aflyst rejse. Nu har de fået dem næsten halvandet år efter.

I næsten halvandet år har Mette Bundgaard og Morten Swensson måtte vente for at få deres penge tilbage.
I næsten halvandet år har Mette Bundgaard og Morten Swensson måtte vente for at få deres penge tilbage.
  • Sofus Sten Hansen SOHA
    Sofus Sten Hansen
    Lokalreporter i Silkeborg Kommune

Det har været en lang kamp for Mette Bundgaard og Morten Swensson fra Silkeborg for at få de penge tilbage, som de havde betalt for en rejse sidste år – som rejseselskabet selv aflyste.

- Det er dejligt at få det afsluttet. Det bliver ligesom ved med at køre i hovedet, indtil man får en afklaring, siger Mette Bundgaard til TV2 ØSTJYLLAND.

I april sidste år skulle parret have været på ferie til Tyrkiet lidt uden for Alanya. Men rejseselskabet Detur aflyste rejsen den 21. marts 2020. 

I mailen stod der, at de ville få deres penge tilbage i løbet af 14 dage.

- Vi havde to muligheder – enten kunne vi få en ny dato eller få pengene retur, har Morten Swensson tidligere fortalt til TV2 ØSTJYLLAND.

Mette Bundgaard Nielsen og Morten Swensson

Læs også

Par føler sig snydt af rejseselskab: Har ventet i over et år

Parret valgte at få de i alt 10.731 kroner refunderet. Men det skulle tage næsten halvandet år og et utal af mails frem og tilbage, før de fik pengene.

- Vi har kørt en sag via Fogedretten. De afgjorde sagen, og så fik Detur brev om, at de var dømt til at skulle betale og det har de så gjort, siger Mette Bundgaard.

Vi vil helt sikkert fraråde andre fra at bruge Detur. Jeg synes ikke, vi har fået en ordentlig behandling. De svarer ikke på mails, og kører den helt ud til kanten.
Mette Bundgaard, Silkeborg.

Parret har den 29. juni modtaget penge for rejsen og omkostningerne i forbindelse med sagen i Fogedretten fra Detur – i alt 11.756 kroner.

Alligevel vil parret fraråde andre at bruge rejseselskabet.

- Vi vil helt sikkert fraråde andre fra at bruge Detur. Jeg synes ikke, vi har fået en ordentlig behandling. De svarer ikke på mails, og kører den helt ud til kanten, siger Mette Bundgaard.

Der har været rigtig mange mails imellem parret og Detur. Flere gange har rejseselskabet lovet, at parret ville få pengene tilbage, eller tilbudt dem gavekort. Først nu da Fogedretten har afgjort, at de skal betale pengene tilbage, har parret fået pengene.
Der har været rigtig mange mails imellem parret og Detur. Flere gange har rejseselskabet lovet, at parret ville få pengene tilbage, eller tilbudt dem gavekort. Først nu da Fogedretten har afgjort, at de skal betale pengene tilbage, har parret fået pengene.

Mange andre i samme situation

Parret fra Silkeborg er langt fra de eneste, som har haft et mellemværende med Detur. I flere Facebookgrupper skriver folk om lignende oplevelser med rejseselskabet. 

I den lukkede gruppe "Kampen mod Detur" er der 456 medlemmer og en anden gruppe har over 700 – og ifølge Mette Bundgaard har flere andre også fået deres penge igen via Fogedretten.

- Der begyndte at tikke flere og flere beskeder ind fra folk, som havde været i Fogedretten, som havde fået deres penge, siger Mette Bundgaard.

Flere er også utilfredse med, at de ikke kunne få deres penge tilbage, når Detur stadig sælger pakkerejser.

Gl. Estrup

Læs også

Rekordbevilling til museum: - Det er kæmpestort

Lovede at alle ville få pengene tilbage

Tilbage i marts da TV2 ØSTJYLLAND først fortalte om de mange utilfredse kunder, svarede Detur i en mail, at årsagen til de mange sager, som ikke var behandlet - var både på grund af coronaepidemien, som presser branchen, og fordi, Detur blev overtaget af et nyt selskab i september 2020.

- I den store proces kom det frem, at der var en masse sager, som ikke var blevet behandlet fra kunder. Vi vurderer det skete på grund af en menneskelig fejl, skrev Press Contact hos Detur, Tim Åström, i en mail til TV2 ØSTJYLLAND tilbage i marts.

Situationen med udestående midler er noget, ingen er ”glade for”. Hverken Detur eller vores kunder, og heller ikke nogen af vores kollegaer i denne branche.
Tim Åström, Detur.

Han oplyste også, at alle som havde ret til at få penge tilbage fra Detur, nok skulle få dem igen.

- Situationen med udestående midler er noget, ingen er ”glade for”. Hverken Detur eller vores kunder, og heller ikke nogen af vores kollegaer i denne branche, skrev Tim Åström.

Forbrugerråd: Som forbruger skal du klage

Hos Forbrugerrådet Tænk har vicedirektør Vagn Jelsøe tidligere forklaret til TV2 ØSTJYLLAND, at man som kunde skal klage til Pakkerejse-Ankenævnet, hvor man kan få medhold, hvis det er berrettiget.

- Så anlægger man en retssag, og hvis man får medhold, så vil Fogedretten til sidst gøre udlæg i Detur. Det er en meget lang og bøvlet rejse, og den er ikke helt gratis, sagde Vagn Jelsøe.

Det koster 500,- i retsafgift, når man anlægger en sag i Fogedretten.

I afgørelsen fra Fogedretten skal Detur også betale renter til parret fra Silkeborg. Dem forventer de at få snarest muligt.

I år skal pengene ikke bruges på en ny rejse, men måske til næste år – og én ting er helt sikkert, den bliver ikke købt hos Detur, fortæller Mette Bundgaard.

image00003

Læs også

Marie kører 33 kilometer til vuggestuen

Svar fra Detur

Detur har efter artiklens udgivelse svaret på mail, at de fleste af alle refunderinger er blevet behandlet.

-  Detur har administreret alle refunderinger og overlevet den værste krise i branchen siden 2. verdenskrig. Fremtiden for Detur er meget lys, og krisen har formet os stærkere, skriver Press Contact hos Detur, Tim Åström, i en mail på engelsk til TV2 ØSTJYLLAND.

Detur har administreret alle refunderinger og overlevet den værste krise i branchen siden 2. verdenskrig. Fremtiden for Detur er meget lys, og krisen har formet os stærkere.
Tim Åström, pressekontakt hos Detur.

I forhold til om kunderne kan have tillid til Detur, svarer han følgende:

- Hvorfor skulle Detur ikke være troværdig? Der er virksomheder i branchen, som har ”ducked away" fra problemerne, og lavet tekniske foranstaltninger for at rejse sig næste dag, og efterlader gælden ubetalt. Det gjorde Detur ikke, vi stod over for vores problemer og gjorde det rigtige for vores kunder og partnere, skriver Tim Åström og forklarer, at det er pandemiens skyld, at det har taget så lang tid at udbetale pengene til kunderne.

VIDEO: Arkivindslag fra den 24. marts. Mette Bundgaard og Morten Swensson følte sig snydt af rejseselskabet Detur, som ikke ville betale dem deres penge tilbage - selvom de stadig solgte pakkerejser.
Del
facebook mail
LR-Silkeborg

Hej! Jeg hedder Jesper,
og jeg er lokalreporter
i Silkerborg Kommune

jeot@tv2oj.dk • 22 29 50 52 •

Mest sete

  • IMG_3602

    Brian sætter hverdagen på standby og slapper af som hund

    09:27
  • rudolf steiner-skolen aarhus

    Chok på skole: To børn forsvandt sporløst - fundet mange kilometer væk

    Fre 19:55
  • Hus Forbi sælger Edward

    Edward blev bedt om at smutte: - Jeg forstår det ikke

    15:27
  • Thor_by_MikeDouglas-11

    Efter ni år, ni måneder og 16 dage er Thorbjørn hjemme igen

  • Aarhus Ø ballade

    Kommunen vil nu betale for tryghedsvagter

  • Natteravnene Malfin

    Advarer: Farlig medicin i omløb

  • Svend og Birgit frygter, at de ikke kan bo sammen

  • Skærmbillede 2023-09-24 kl. 19.50.03

    Aarhus sætter ind mod vanedannende og udbredt pille blandt unge

Tilmeld dig TV2 Østjyllands nyhedsbrev og bliv opdateret hver dag

Ved at klikke på 'Tilmeld' accepterer du vores privatlivspolitik.
  • IMG_3602

    Brian sætter hverdagen på standby og slapper af som hund

  • Hus Forbi sælger Edward

    Edward blev bedt om at smutte: - Jeg forstår det ikke

  • Ballen samsø brugerbillede

    Uhørt situation i de danske farvande kan påvirke efterårsvejret

  • brand horsens Nørrestrandsgade

    Efterlyser vidner til brand i ubeboet hus

  • AUH Aarhus Universitetshospital Skejby Sygehus

    Kræftoperationer forsinkes fortsat

TV2 Østjylland

Kontakt

  • Tip os
  • Sig din mening
  • Send klage
  • Find medarbejder
  • Book rundvisning
  • Sponsorater
  • Reklamer

Om os

  • Hvem er vi?
  • Udviklingsblog
  • Bestyrelse
  • Repræsentantskab

Job uddannelse

  • Ledige stillinger
  • Erhvervspraktik
  • Journalistpraktikant
  • FTP-elev

Services

  • Tekstet for hørehæmmede
  • Public service
  • Sådan ser du TV2ØJ
  • Nyhedsbrev
  • Privatlivspolitik
  • Cookies
TV2 Østjylland Skejbyparken 1, 8200 Aarhus N redaktion@tv2oj.dk (+45) 8742 4242
facebook linkedin instagram youtube tiktok
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. TV2 Østjylland forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4.
Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt Pressenævnet