Tre linjer var i spil: Nu er placeringen af klimabro afgjort

Byrådet i Randers Kommune besluttede mandag aften, at Klimabroen skal følge den såkaldte Linje F. Klimabroen skal blandt andet aflaste Randers Bro

De fleste randrusianske bilister kender formentlig alt for godt til de vanskeligheder, der kan være forbundet med at køre over Randers' trafikale knudepunkt, Randers Bro. 

Netop Randers Bro skal i fremtiden aflastes af den såkaldte Klimabro, der skal være med til at realisere Byen til Vandet. Klimabroens placering blev mandag aften afgjort. 

- Klimabroen kommer til at betyde rigtig meget. Det vil dels aflaste Randers Bro, og vi vil få mindre luftforurening i den midterste del af byen. Den vil også have en indbygget sluse, så man undgår højvande og stormflod, siger Frank Nørgaard (DF), der er formand for Miljø- og Teknikudvalget i Randers Kommune, til TV2 ØSTJYLLAND.

quote Med linje F vil Klimabroen og havnevejen være to seperate veje, så den trafik, der skal ind til havnen, ikke kommer til at forstyrre den trafik, der skal krydse broen.

Frank Nørgaard (DF), formand Miljø- og Teknikudvalget

Det er idéen, at man med Klimabroen vil mindske mængden af start og stop hos de biler, der skal over åen. Kommer trafikken til at forløbe mere gnidningsfrit, så vil bilerne forurene mindre, fortæller Frank Nørgaard. 

Klimabroen skal lede en del af trafikken øst om midtbyen. Samtidig skal Klimakroen sikre gode adgangsforhold til nye byområder og skabe en direkte forbindelse mellem byen og vandet. 

Tre linjer var i spil

Tre forskellige linjer var i spil i forhold til placeringen af klimabroen, linje A, D og F, og mandag aften tog byrådet i Randers Kommune beslutningen om, hvilken der skal blive en realitet. 

Valget faldt på linje F, som også før byrådsmødet var blevet anbefalet. Det er Frank Nørgaard godt tilfreds med. 

- Det er den bedste løsning. Med linje F vil Klimabroen og havnevejen være to seperate veje, så den trafik, der skal ind til havnen, ikke kommer til at forstyrre den trafik, der skal krydse broen, siger han. 

Et bredt flertal godkendte forvaltningens anbefaling om linje F, og den vil dermed danne grundlag for det videre arbejde med etableringen af Klimabroen. Kun én stemte imod, mens én undlod at stemme. 

quote Det er en længere plan, som jeg håber, at også kommende byråd vil arbejde hen imod.

Frank Nørgaard (DF), formand Miljø- og Teknikudvalget

Det var byrådets vurdering, at den var bedste løsning, når det kom til at skabe potentiale for byudvikling og klimatilpasning, samtidig med at broen primært kun ville have konsekvenser for havnedriften, indtil havnens udflytningsplaner er gennemført. 

Selvom linje F nu er vedtaget, så er der alligevel lange udsigter til en Klimabro. 

- Det er en længere plan, som jeg håber, at også kommende byråd vil arbejde hen imod, siger Frank Nørgaard. 

Anlægsomkostningerne for linje F vurderes at være cirka 616 millioner kroner. 

Herunder kan du se kommunens beskrivelse af de tre linje, der var i spil. 

DE TRE LINJER

20210114-034943-4-1920x1920we

30-årig narkohandler afsløret på Snapchat

Mammografi model 254-17 _1489

Færre undersøgt for brystkræft: - Tag til screening, lyder opfordringen

Samsøfærge

play Ny Samsøfærge prøvesejles: Topfart og brændstofforbrug testes

Vaccine

Vaccinationscentre i stress-test: 9200 midtjyder skal vaccineres i dag

Malou Kjeldsen Frisør Malou Hornslet

Dyreparker åbner ikke, selvom de må: Frisør undrer sig over genåbningsplan

20210223-132257-L-1920x1280we

Politiske stridigheder kan få danskerne til at slække på restriktionerne