Ekspert: Derfor er det rigtigt at sende børn tilbage i skolen

Det er det rigtige at sende børn tilbage i skolen, selvom epidemien stadig raser, lyder det fra ekspert.

Onsdag var dagen, hvor skoler over hele landet igen blev fyldt med børn, efter de var blevet sendt tidligere på juleferie, da der var omkring 12.000 daglige smittetilfælde med coronavirus.

Onsdag var også dagen, hvor Danmark registrerede det højeste antal smittede på én dag - 28.283.

Så er det overhovedet en god ide at sende børnene tilbage i skole, når smitten helt åbenlyst buldrer løs i samfundet?

TV2 ØSTJYLLAND stillede onsdag aften spørgsmålet til Andreas Rasch-Christensen, forsknings- og udviklingschef ved VIA University College. Han er ekspert i folkeskolen og har stor indsigt i dynamikkerne i undervisning af landets børn.

- Jamen det er også dilemmaet. I princippet kan det være sådan, at vi om 14 dage kan sige: "Jamen kunne man så ikke lige så godt have holdt skolerne lukket, fordi nu bliver de delvis lukket ned igen?"

- Men det er ud fra et fagligt, pædagogisk perspektiv rigtig vigtigt at få eleverne tilbage i skole. Som det også bliver sagt i jeres indslag, er der rigtig mange, der har det godt. Der dannes de, der trives de. Velvidende, at der er en mindre gruppe af elever, der trives godt med online undervisning, så er skolen et sted, hvor rigtig mange har det godt og lærer noget, siger Andreas Rasch-Christensen til TV2 ØSTJYLLAND.

Grundskoleelever over hele landet er onsdag vendt tilbage klasseværelset.
Grundskoleelever over hele landet er onsdag vendt tilbage klasseværelset. Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix

Hvad er det konkret ved det at være fysisk til stede på skolen, der er så afgørende?

- Det fysiske, faglige, sociale fællesskab er egentlig skolens nerve, fordi man lærer noget andet, når vi er sammen med nogle andre. Man lærer også på andre måder, end man gør online.

- Online undervisning har fået en utrolig høj kvalitet, men visse sider af den faglige udvikling - den praktisk musiske, også noget af det, der vedrører dannelsen, historien, kristendomskundskab osv. - har ikke fyldt så meget. Derfor er det rigtig vigtigt at være fysisk til stede, for der er man sammen med nogle andre, der også er anderledes end en selv.

For nogen af os voksne kan det være svært at omstille os fra den ene hverdag til en anden. Er det ikke lige så svært for børn – eller hvad?

- Jamen der er også usikkerhed og utryghed hos børnene. ”Hvad nu hvis smitten kommer igen, skal vi så hjem? Og hvorfor skal vi testes hele tiden?”.

- Men generelt set er børn utroligt omstillingsparate, og det har den her situation, både ved sidste nedlukning og genåbning og nu her, også vist. Nye restriktioner, nye rutiner; de indarbejdes utrolig hurtigt, så skolen og børnene har været omstillingsparate.

Andreas Rasch-Christensen.
Andreas Rasch-Christensen.

Men udnytter man ikke deres omstillingsparathed?

- Jo, det kan man godt sige. Man presser den i hvert fald ved, at man hele tiden har de her skift. Og det er heller ikke nødvendigvis godt for børnene. Men de nye rutiner, nye restriktioner man får indarbejdet i skolens dagligdag, som for eksempel test, vil de antageligt vænne sig relativt hurtigt til.

Hvor langt skal man gå for at holde børnene i skole trods smittestigning?

- Jamen så langt, som det er sundhedsmæssigt forsvarligt. Jeg er ikke sundhedsekspert, så der må man læne sig op ad nogle andre vurderinger. Men ud fra et fagligt, pædagogisk perspektiv, så lang tid som muligt.