Handicappet søskendepar går ikke i skole: Kommune har intet tilbud til dem
Hugo og Otto fra Odder har ikke gået i skole i et år. Kommunen kan ikke finde et tilbud, der opfylder børnenes behov.
Mens de fleste drenge og piger på ti og tretten år sidder bænket ved skolebordene klokken 8.00, så er hverdagen en anden hos familien Ditlev.
Her går storebror Otto og lillebror Hugo nemlig hjemme og venter på, at der kommer en plads på en skole, der passer til deres behov. Og det har de gjort i et helt år.
De er begge diagnosticeret med infantil autisme, og det har gjort det svært – ja faktisk umuligt – for dem at indgå i en almindelig folkeskoleklasse.
- Hugo kunne vi til sidst slet ikke få afsted. Han græd, og vi skulle vitterligt hive ham ud over dørtærsklen for at få ham i skole. Det er bare ikke okay, siger Kristina Ditlev, der er mor til de to drenge.
Kommunen har intet tilbud - forsøger med alternativer
På papiret er de via Odder Kommune visiteret til en specialskole, men hverken Otto eller Hugo går i en. Kommunen har nemlig ingen, og lige nu er der heller ikke plads til de to drenge i en af nabokommunernes specialskoler.
- Det betyder jo, at de ikke har haft mulighed for at udvikle deres faglige og sociale potentiale, ligesom deres personlige udvikling også går lidt i stå. De bliver mere og mere isoleret, og det bliver derfor også sværere at få dem ud i det rette skoletilbud, siger Kristina Ditlev.
I 2020 blev Otto faktisk henvist til Langagerskolen i Aarhus, men Aarhus Kommune trak senere pladsen tilbage, da de var nødt til at bruge den på et af kommunens egne børn.
Derefter blev Otto skrevet op på Låsby Skole i Skanderborg Kommune, men kort efter opstart fik han et ufrivilligt højt skolefravær – også kaldet skolevægring. Derfor tog Odder Kommune ham ud af tilbuddet, og nu sidder han så hjemme hos mor og far.
Hugo er først blevet henvist til et specialskoletilbud i maj i år, men Odder Kommune har endnu ikke fundet en skole til ham. De har dog tilbudt begge drenge, at de kan fortsætte i Parkvejens Skoles specialklasse.
Det har familien dog selv takket nej til, da de vil presse Odder Kommune til at finde det skoletilbud, der er blevet vurderet som bedst for de to drenge.
Hvad er skolevægring?
Børn med skolevægring er bange for at gå i skole. Børn kan være så bange, at de ikke tør forlade hjemmet.
Skolevægring er mest almindeligt hos børn i første klasse og blandt 10-11-årige, men det kan starte når som helst.
Kilde: Sundhed.dk
Odder Kommune har forsøgt at tilbyde de alternativer, der er her i kommunen, og så har de også fundet en skole i nabokommunen til jer. Kan man ikke sige, at det er jer, der er svære at tilfredsstille?
- Det er ikke os, der har besluttet, hvad vores børn er visiteret til. Det har vi ingen indflydelse på. Det er Odder Kommunes eget koordinationsudvalg, som er samlet af de bedste folk her i kommunen, og så har de besluttet at vores børn skulle visiteres til et specialskoletilbud. Det er altså dem, der har besluttet det, og når de har besluttet det, så skal de stille det til rådighed, siger Kristina.
Mor har fået flere roller
Siden november 2021 har hun derfor stået med ansvaret for begge drenge og deres læring. En opgave, der har været stor og meget krævende.
- Det er klart, at med sådan nogle drenge som vi har, så slider det på relationen mellem mig og dem, når jeg skal stille krav i forbindelse med en undervisningssituation. De har jo brug for, at jeg bare er deres mor.
Her er Odder Kommunes svar
TV2 ØSTJYLLAND har spurgt Odder Kommune ind til Kristina Ditlevs sønners sag. Her er, hvad Henning Haahr, der er kommunaldirektør og lige nu har ansvaret for børn, uddannelse og kultur, har at sige.
Hvordan forholder I jer til, at de her to drenge ikke går i skole, fordi I har visiteret dem til et skoletilbud, I ikke har?
Først og fremmest har jeg det skidt med at kommentere på en enkelt sag. Men når det så er sagt, så er det en kunstig skelnen. Man kan ikke skelne mellem specialskole og specialklasse. Det er bare et spørgsmål om, hvor mange børn med udfordringer der er samlet på et sted. Det tilbud, vi kan tilbyde, mener vi er fuldt ud tilstrækkeligt til de to børn. Vi har endda været ude at finde eksterne tilbud i nabokommunerne. Men den løsning var ikke succesfuld, og familien har ikke været tilfredse med det.
Hvor længe kan I leve med, at der sidder to af kommunens børn hjemme, som for hver dag der går ikke får den rette undervisning?
I princippet kan vi ikke leve med det. Vi har gjort alt, hvad vi kunne for at få dem tilbage i skole, og det bliver vi ved med fortsat. Vi er jo naturligvis ikke interesseret i, at der sidder en familie og har en opfattelse af, at der er bedre at være et andet sted end i Odder Kommune.
Er det her ikke bare en anledning til at kigge på kommunens handicapområde?
Det gør det ikke. Vi mener sådan set, at vi arbejder godt med det specialiserede socialområde – vi har fuldt ud de tilbud, der skal til. Vi har gode resultater med kommunens borgere, og at det ikke lykkedes i den her sammenhæng, får ikke os til at give op på at få det til at fungere. Vi kan stå fuldt ud op for de tilbud, vi forsøger at levere til den her familie.
Nu har familien dog fået tilknyttet en lærer, som kommer hjem og underviser Otto og Hugo, så Kristina kan have fokus på netop at være mor. Men med mor-rollen følger også hverdagens kamp med kommunen om at få det rette skoletilbud til hendes sønner.
- Der er mange andre steder i livet, hvor man kan sige fra, hvis ens grænse er blevet overskredet, men det kan man ikke i et samarbejde med en kommune eller det offentlige system, for når man er forældre til børn med et handicap, så er man rent faktisk afhængig af det her samarbejde, lyder det fra den følelsesladet mor.
- Jeg er nødt til at finde styrke og energi til at blive ved med at kæmpe for det. Jeg vil ikke kunne bære at kigge mine drenge i øjnene, når de bliver voksne og sige, at jeg ikke gjorde noget.
Har du oplevet noget lignende?
Sidder du og din familie i samme eller en lignende situation, vil vi gerne høre fra dig.
Send en mail til tip@tv2oj.dk
Alle henvendelser behandles fortroligt!
Håbet forsvinder
Men håbet om det perfekte skoletilbud svinder mere og mere ind for hver dag, der går, hvor drengene stadig er hjemme, og det eftertragtede brev fra kommunen udebliver.
- Fortiden er som den er, men lige nu har vi en lille mulighed for at ændre fremtiden, og derfor er det vildt frustrerende bare at sidde her og vente på kommunen.
Og det er hårdt at sande for Kristina, for det har nemlig konsekvenser for både Hugo og Otto, at de ikke har haft nogen stabil skolegang. Kristina kan særligt mærke, at deres selvværd er meget lavt.
- Når man har et skoleliv og et børneliv, så knytter man jo venskaber, og man får et sammenhold med nogen. Det har mine børn ikke. De har ikke nogen, de på den måde kan danne relationer til, slutter en træt mor af.