Skolebørn sendt afsted i bus med bremseproblemer
I op til 47 dage er busser beregnet til at transportere specialskolebørn ikke blevet synet efter loven. Kommune erkender brøler.
Børn med særlige behov på Djursland bliver hver dag kørt til og fra skole af kommunale minibusser.
Eleverne kommer fra Nord- og Syddjurs kommuner og skal blandt andet fragtes til Djurslandsskolen i Ørum Djurs eller Fjellerup.
Men nu kan TV2 Østjylland afsløre, at fem busser fra Norddjurs Kommune, som er beregnet til kørsel med disse børn, har kørt rundt i helt op til 47 dage uden at have bestået et lovpligtigt syn.
Og i mindst et tilfælde har en bus endda kørt rundt med børn, selvom den var i en så dårlig stand, at den ikke kunne gennemføre et syn. I det konkrete tilfælde havde bussen nedsat bremseevne.
- Det er problematisk, at børnenes sikkerhed ikke har været en førsteprioritet, og at loven ikke er blevet overholdt. Simpelthen, siger Regitze Spenner Ishøy, næstformand i organisationen Skole og Forældre, som varetager samarbejdet mellem forældre og skoler.
Ved du noget?
Kontakt journalist Jesper Ottosen via jeot@tv2oj.dk
Overskredet frist er ulovligt
I synsrapporterne for de fem minibusser kan man se, at køretøjerne blev indkaldt til syn, som skulle gennemføres senest i januar 2023. Køretøjer af den type skal synes hvert år.
Men i alle fem tilfælde blev synsfristen ikke overholdt. Alene det er, ifølge Færdselsstyrelsen, en lovovertrædelse.
- En synsfrist er overskredet, så snart fristen (synsfrist) i indkaldelsen er passeret, og man har dermed overtrådt lovgivningen, skriver Færdselsstyrelsen i et svar til TV2 Østjylland.
Fristerne blev overskredet med mellem 15 og 47 dage, viser rapporterne. Men det stopper ikke her.
Notater og oplysninger fra blandt andet bussernes brændstofregnskab, som TV2 Østjylland har fået aktindsigt i, peger på, at busserne også har kørt rundt i den periode, hvor de ikke har været synet.
Det er uklart, hvor meget busserne præcist har kørt fra den dato, de skulle have været synet, til den dato, hvor de rent faktisk blev det.
Men udtræk fra kommunens brændstofregnskab viser, at de fem busser samlet har kørt omkring 20.000 kilometer omkring den periode.
Tidsplan for synsindkaldelse, påmindelse og bødeforlæg
13 uger før synsfristen: Indkaldelse til syn af tunge køretøjer sendes ud.
8 uger før synsfristen: Indkaldelse til syn af lette køretøjer sendes ud.
Synsfristen: Synsfristen
4 uger efter synsfristen: Påmindelse for manglende syn sendes ud.
9 uger efter synsfristen: Frist for påmindelse om manglende syn (overskrides fristen, udstedes der et bødeforelæg ugen efter).
10 uger efter synsfristen: Såfremt køretøjet ikke er fremstillet til syn: Bødeforlæg for manglende syn sammen med påbud om at få køretøjet godkendt eller afmeldt sendes ud. Såfremt køretøjet er fremstillet, men ikke godkendt: Påbud om at få køretøjet godkendt eller afmeldt sendes ud.
13 uger efter synsfristen: Frist for afmelding eller godkendelse ved syn (overskrides fristen, udstedes der et bødeforelæg ugen efter).
14 uger efter synsfristen: Bødeforlæg for manglende afmelding af køretøjet sendes ud.
15 uger efter synsfristen: Færdselsstyrelsen anmoder politiet om nummerpladeindragelse.
På farten trods bremseproblemer
De manglende syn af minibusserne blev en endnu større udfordring for kommunen, da to ud af de fem busser senere dumpede deres syn og derfor skulle til det, som hedder omsyn.
Den ene bus dumpede fordi bremseevnen på det ene hjul var reduceret med minimum 70 procent i forhold til det andet hjul.
I en ugemail til personalet på Djurslandsskolen, som TV2 Østjylland er i besiddelse af, indrømmer skoleleder Kasper Bak Sørensen, at det pågældende køretøj har kørt med skolebørn samme dag, som bussen dumpede syn.
Kommunen har noget arbejde i forhold til at genvinde den tillid, som forældrene skal have
Kasper Bak Sørensen, der til daglig også er leder for busdriften ved skolen, skriver videre, at skolebussen blev taget ud af drift samme dag, som den dumpede syn.
Synsrapporterne og notaterne fra Norddjurs Kommune peger dog på, at minibussen har kørt mindst 1000 kilometer fra den dumpede synet, og til bussen blev godkendt igen.
Dertil kommer, at synsfristen i den konkrete bus' tilfælde allerede var overskredet med cirka en måned, viser dokumenterne.
Usynede busser kan være farlige
TV2 Østjylland har anmodet Kasper Bak Sørensen om et interview. Han har henvist til Norddjurs Kommunes kommunikationsafdeling.Hos bilisternes interesseorganisation, FDM, giver oplysninger om manglende syn dybe panderynker. Store køretøjer, som ikke er synet efter loven, udgør generelt en sikkerhedsrisiko, mener organisationen.
- Det er vigtigt, at køretøjer er i en sikkerhedsmæssig forsvarlig stand. Ellers bliver resultatet, at vi får flere ulykker, og at flere der kommer alvorlig til skade eller bliver dræbt, siger chefkonsulent i FDM Dennis Lange.
TV2 Østjylland har været i kontakt med flere forældre med børn på Djurslandsskolen. Ingen af dem har haft lyst til at stille op til interview.
Det er vigtigt, at køretøjer er i en sikkerhedsmæssig forsvarlig stand, ellers bliver resultatet, at vi får flere ulykker
Men oplysningerne er ubehagelig læsning for organisationen Skole og Forældre.
- Kommunen har noget arbejde i forhold til at genvinde den tillid, som forældrene skal have. Vi forældre vil gerne vores børn det bedste, og det forventer vi også, at dem, som tager sig af vores børn, vil, siger næstformand Regitze Spenner Ishøy.
Forlænget bremselængde
For at blive klogere på betydningen af det årlige syn af busser har TV2 Østjylland fået hjælp af virksomhederne DEKRA Bilsyn og Dancrash.
Fra førstnævnte lyder det, at det som regel er alvorligt, når busser ikke består et syn.
- Det skal være voldsomme fejl som bremsefejl, bremseskiver, som er defekte, eller noget, som ikke bremser nok. Så må man kun køre til værksted for at få fejlen rettet, fortæller teknisk chef ved DEKRA Bilsyn Allan Bruhn.
Vi har ikke fået reageret i tide og fået kørt vores busser til syn. Det er helt sikkert beklageligt
Den ene af Norddjurs Kommunes busser, som dumpede synet, havde netop problemer med bremseevnen.
Ud fra de oplysninger, som er tilgængelige fra synsrapporten, har virksomheden Dancrash lavet en beregning og en simulation, som indikerer, at bremseudfordringer af den type kan give en seks meter længere bremselængde, og at bussen ved en hård opbremsning kan afvige fire-fem meter fra sin kurs og formentlig køre i grøften.
Beklager menneskelig fejl
Hos Norddjurs Kommune, som har busserne, erkender man, at der er sket en klar fejl.
- Vi har ikke fået reageret i tide og fået kørt vores busser til syn. Det er helt sikkert beklageligt, fordi sikkerheden selvfølgelig er allerhøjeste prioritet hos os, siger Anna Bang Sinnbeck, chef for skole- og dagtilbudsområdet i Norddjurs Kommune.
Den utryghed, sådan nogle fejl kan skabe hos forældre, vil Anna Bang Sinnbeck også gerne have ændret.
- Det skal være trygt og sikkert at komme til og fra skole. Det skal det for eleverne, og det skal det også for forældrene. Der skal være fuldstændig tillid til, at vi har styr på det, siger hun.
Det får dog ingen yderligere konsekvenser, at skolebørn er blevet transporteret rundt i busser, hvor sikkerheden angiveligt ikke var i orden.
- Vi har ændret procedure, så det ikke kan stå og falde med en menneskelig fejl. En bus, som fejler syn, skal selvfølgelig ikke tilbage på parkeringspladsen, så en anden chauffør tager bussen og kører med elever, forsikrer Anna Bang Sinnbeck.