Eksperter fejlsøger letbane efter hidtil længste nedbrud
Det vides endnu ikke, om mandagens nedbrud skyldtes et hændeligt uheld eller kunne være forhindret.
Eksperter fejlsøger tirsdag fjernstyringssystemet hos Aarhus Letbane, der mandag gik ned og stort set lammede den østjyske letbane.
Det var det hidtil længste nedbrud hos letbanen, der begyndte at køre på strækningen fra hovedbanegården til Universitetshospitalet i Skejby 21. december 2017.
Læs også
- Vores leverandør er i fuld gang med at lave en analyse af, hvordan fejlen opstod.
- Vi kan endnu ikke sige noget om, hvorvidt der var tale om et hændeligt uheld eller en hændelse, der kunne være forhindret, siger letbanedirektør Michael Borre.
Fjernstyringssystemet sørger for, at alle signaler og sporskifter stilles korrekt efter den indlæste køreplan.
Letbanen har et backup-system, der kan tage over, når hovedsystemet går ned. Men det blev også ramt af nedbrud.
Læs også
- Det var meget kedeligt, at vi måtte skuffe en masse passagerer, der ikke kunne komme på arbejde eller andre steder.
- Heldigvis er skoleferien begyndt, så der var ikke mange skolebørn. Men det er stadig en ærgerlig situation, som vi er virkelig kede af, siger Michael Borre.
800 afgange blev aflyst
Systemet, der skal holde passagerne informeret i togene og ved stoppestederne, brød også sammen.
Nedbruddet betød, at 800 af 1156 afgange blev aflyst - det svarer til 70 procent af de planlagte ture.
Fra klokken 06 til klokken 20 kørte der ikke letbanetog på strækningerne til Grenaa og Odder.
En del af tiden kørte der dog letbanetog på bystrækningen mellem hovedbanegården og Universitetshospitalet.
Læs også
Det var muligt, da letbanen her kører efter de almindelige lyssignaler i trafikken.
Det indebar samtidig, at en medarbejder manuelt skulle omstille sporskifterne.
Mandag aften blev driften genoptaget, dog med uregelmæssigheder.
Tirsdag kører letbanen stort set efter planen, oplyser direktøren.
Aarhus Letbane regner med at have resultatet af fejlsøgningen i begyndelsen af næste uge.
Letbanen i Aarhus er den første af tre nye danske letbanesystemer. I Odense ventes en letbane klar omkring 2021, mens der er en ringbane på vej uden om København i 2024.