Letbanen genoptager testkørsler

I morgen går Aarhus Letbane i gang med at testkøre - igen

00:41

Letbanen skulle have kørt sin første tur lørdag den 23. september.

Sådan blev det ikke.

Den stort anlagte åbning blev aflyst dagen før, hvor det kom frem, at Letbanen manglede nødvendige sikkerhedsgodkendelser fra Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen.

Læs også Utilfreds Bent Hansen: Aarhus Letbane - kom i arbejdstøjet!

Men fra onsdag den 27. september genoptager Aarhus Letbane testkørsler på strækningen fra Aarhus H til Universitetshospitalet i Skejby. Det skriver Aarhus Letbane på deres hjemmeside.

Læs også Redegørelse giver ikke ny dato for Letbane-åbning

Det er stadig usikkert, hvornår Letbanen får sin endelige godkendelse. Men udover testkørslerne arbejder Letbanen fortsat videre på at opnå de manglende sikkerhedsgodkendelser, så Letbanen kan blive åbnet for passagerer.

Letbanen har lange udsigter

Borgmester i Aarhus, Jacob Bundsgaard (S) har modtaget en redegørelse fra Aarhus Letbane om forløbet frem til den manglende sikkerhedsgodkendelse af Letbanen og en plan for opnåelse af endelig sikkerhedsgodkendelse.

Her lød det, at der kan gå op til to måneder, inden Letbanen kører.

05:22

Letbane-direktøren Claus Rehfeld Moshøj var rystet, da aflysningen var en realitet kun en dag før åbningen. 

Luk video

Aarhus Letbane

Første strækning af Letbanen i Aarhus, der skulle indvies i lørdags, går fra banegården til Aarhus Universitetshospital i Skejby.

Første strækning har 12 stop.

Letbanen skal senere føres videre til Lystrup, ligesom nærbanerne til Odder og Grenaa skal kobles på.

Letbanen i Aarhus har et budget på 3,5 milliarder kroner og er finansieret af kommune, stat og region.

Op mod 90 chauffører skal betjene letbanetogene, der får deres eget spor i det aarhusianske bybillede.

Letbanen kører på elektricitet og kører i bymæssig bebyggelse op til 50 kilometer i timen.

På strækningen til Odder og Grenaa kører letbanen henholdsvis 75 kilometer og 100 kilometer i timen.

Letbanen får i alt 49 stationer, når den er færdig.

Kilde: Aarhus Letbane I/S