Kulturhovedstad gav kæmpe omsætning og skabte jobs

Den endelige rapport for Kulturhovedstad 2017 viser, at det kunne betale sig

05:36

VIDEO: Sådan så det ud, da Aarhus i januar sidste år blev Europæisk Kulturhovedstad 2017. Dronning Margrethe satte det store optog gennem byen i gang. Video: Brian Rasmussen

Kulturhovedstaden har i dén grad været et af sidste års største højdepunkter. Regionen emmede af kulturarrangementer, og Aarhus og hele regionen blev for alvor sat på det europæiske verdenskort.

Læs også Bundsgaard: - Vi skal fastholde jobs fra kulturhovedstad

Nu viser en ny rapport fra rådgivningsvirksomheden Cowi, at det har kunnet betale sig i sidste ende. 

Knap 2000 fuldtidsstillinger er blevet skabt, hvoraf 1400 af disse jobs blev skabt i den private sektor i regionen.

I vores branche har der været flere besøgende i Aarhus og i regionen, så det er positivt. Der har været flere internationale besøgende, så hovedstaden har trukket udenlandske gæster til.

Jakob Beck Wätjen, Horesta

Kulturhovedstaden 2017 skabte også en omsætning i den private sektor på knap 1,1 milliard kroner, og det er sket med offentlige investeringer på 392 millioner kroner.

Og hos Horesta, brancheforeningen for hotel-, restaurant- og turisterhvervet, har man også kunnet mærke Kulturhovedstaden positivt i branchen.

- I vores branche har der været flere besøgende i Aarhus og i regionen, så det er positivt. Der har været flere internationale besøgende, så hovedstaden har trukket udenlandske gæster til, siger Jakob Beck Wätjen, der er formand for Horesta Region Midtjylland.

Læs også Kultur-festen er slut – men samarbejdet fortsætter

For dem har det især været den stigende andel af udenlandske gæster i regionen, de har kunnet mærke i branchen.

- Det har jo en langtidseffekt, når de udenlandske gæster har besøgt os, og derefter har været hjemme hos deres venner og bekendte og fortalt dem om Aarhus og om regionen. Det er en effekt, der fortsætter de kommende år, men det er der også brug for, siger han og tilføjer:

- Vi kan jo se, at investeringslysten fortsætter. Det er dejligt, at der er en tiltro til, at byen stadig vækster, siger han.

Rapporten viser også, at for hver krone, kommunerne har brugt, er der kommet 1,4 krone tilbage i kommunekassen.

Klokken 11.00 blev rapporten fremlagt på et pressemøde i Turbinehallen i Aarhus. Se med i videoen, hvor TV2 ØSTJYLLAND sendte live.

Stolthed, fællesskab og identitet

Aarhus' borgmester, Jacob Bundsgaard (S), glæder sig også over den store succes med Kulturhovedstaden 2017, som den nye rapport nu viser.

Projektet har mest af alt kunne skabe stolthed og identitet, og det har været med til at samle en by og en region om et fælles projekt.

Jacob Bundsgaard (S), borgmester, Aarhus Kommune

- Det har bragt byen et nyt sted hen. Noget af det er sket i kraft af en enorm stor dygtighed, og noget andet er decideret svineheld, hvor vi har ramt et tidspunkt i byen og regionens udvikling, hvor vi lige præcis havde brug for det her projekt, siger Jacob Bundsgaard på mandagens pressemøde.

Her er det også nøgleord som stolthed, fællesskab og identitet, der fremhæves af Jacob Bundsgaard.

- Vi har oplevet en meget stor tilvækst i antallet af turister. Det har været en rigtig god forretning i kroner og øre, men projektet har mest af alt kunne skabe stolthed og identitet, og det har været med til at samle en by og en region om et fælles projekt, siger han.

Derudover uddyber Jacob Bundsgaard, at meget af det arbejde, der ligger foran dem nu, handler om at fastholde den gode udvikling og sikre, at de gode arbejdspladser fortsætter.

Det er umagen værd

Pia Lange Christensen, der er kontorchef inden for Regional Udvikling i Region Midtjylland, var også tilstede ved dagens pressemøde. Hun kalder det en satsning i kulturen og i regional udvikling. En satsning, der er forløbet med stor succes, og som også begejstrer i regionen.

Det har vist, at det er umagen værd, og at det kan betale sig at arbejde sammen.

Pia L. Christensen, Region Midtjylland

- Vi gjorde det sammen. Vi nåede fantastiske resultater. Det har vist, at det er umagen værd, og at det kan betale sig at arbejde sammen, siger hun på pressemødet og tilføjer:

- Det giver mening, det giver branding og bedre resultater. Og det giver højere kvalitet, når vi arbejder sammen på tværs, siger hun.

Bent Sørensen, kommunikationschef hos Aarhus 2017, og Rebecca Matthews, direktør hos Aarhus 2017, var også tilstede på pressemødet. Hun fremlagde blandt andet hovedpointerne fra rapporten.

SÅDAN HAR AARHUS 2017 FORDELT MILLIONBUDGETTET

Kulturhovedstadsåret har budt på alt fra teater, koncerter, udstillinger (fra små, smalle arrangementer til store, folkelige events). Det har været et år, som har budt på mange oplevelser, OG også har kostet en del millioner kroner.

Aarhus 2017 har fordelt et millionbudget således:
 
  • Cirka 325 millioner er gået til events
 
  • Cirka 62 millioner er brugt på markedsføring
 
  • Cirka 71 millioner kroner er gået til administration
 
  • Ud af et samlet budget på 459 millioner er udgifterne løbet op i cirka 457 millioner kroner.
     
For det beløb har østjyderne - og andre interesserede - fået 450 unikke events. Flere af dem er blevet vist flere gange, hvilket betyder, at der samlet set har været cirka 10.000 arrangementer.

Læs også Direktør om Aarhus 2017: Det har oversteget vores egne forventninger